„V takové firmě všechno tak zvláštně pulzuje, cítíte se tam dobře a máte chuť tam chvíli pobýt... A je jedno, jestli je to restaurace, banka, obchod, telefonní operátor nebo jakákoli jiná firma, kam přijdete na návštěvu. Prostě je vám tam fajn a chcete s nimi mít něco společného,“ říkají.
V té druhé firmě na vás dýchne závan napětí, špatné nálady a frustrace. Zaměstnanci se tváří, jako že jsou v práci omylem, podrážděně odsekávají a zákazníkům dávají najevo, že je obtěžují. „Cítíte strach a napětí. Nálada se podobá sportovnímu družstvu, které se léta snaží o medaili a stále nic. Vládne nervozita a nechuť. Bojíte se cokoli říct a litujete toho, že jste sem vstoupili,“ říkají o té druhé firmě.
Málokdo si uvědomuje, jak náladu v týmu a chuť lidí do práce ovlivňuje šéf tím, co říká. Pokud sedíte na šéfovské židli a chcete se vyhnout tomu, že vaši zaměstnanci budou odhánět zákazníky, zamyslete se především nad svým slovníkem. Projděte si následující prohlášení v uvozovkách a zvažte, která vypustit:
-
„moji podřízení“ - Není důstojnější mít kolegy?
-
„nesplnil příkaz“ - Kdo chce v roce 2005 dostávat příkazy?
-
„je třeba zkontrolovat lidi“ -Vám je příjemné, když vás někdo kontroluje?
-
„došlo k porušení směrnic“ - Nezastaraly náhodou vaše směrnice tak, že je nikdo nechápe?
-
„pozdní příchod“ - Není lepší chtít po lidech spíše výsledky, než aby byli včas na svém pracovním místě?
-
„neschopnost“ -Víte, že neexistují neschopní lidé - pouze lidé více či méně vhodní pro danou práci?
-
„neposlušnost“ - Jste-li vedoucím dětí, pak možná - ale v případě dospělých?
-
„potrestat za chybu“ - Myslíte si, že bezchybnost je v lidských silách? Navíc, pokud hrozíte trestem, vyvoláte strach. Chcete vystrašené zaměstnance?
-
„co to zase dělá?“ - Překvapují vás zaměstnanci nemile tím, co dělají? Není za tím vaše neschopnost komunikovat?
Tak jako děti imitují své rodiče, tak i zaměstnanci (ač nechtě) napodobují své šéfy. Jestliže tedy o svých lidech mluvíte neuctivě a dáváte jim najevo jejich neschopnost, potom se nedivte, když se vaši zaměstnanci chovají stejně k zákazníkům.