Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaměstnanci na některá pracovní místa se inzerátem nehledají

aktualizováno 
- Zazvoní telefon a neznámý hlas nabídne schůzku, na které chce projednat zajímavou pracovní nabídku. Tak může vypadat první kontakt s konzultantem persoruílní firmy kterým se někdy ne příliš hezky říká podle anglického označení headhunters lovci hlav Reakce na nabídku může být pouze dvojí - odmítnutí a lovec nemá šanci nebo souhlas a osobní setkání.
Ohromné změny, které s sebou ve všech směrech uplynulých deset let přineslo, se nevyhnuly ani personální práci. Změnily se i způsoby hledání pracovníků. Na významná manažerská místa mají zaměstnavatelé tak vysoké a specifické nároky, že hledat správného člověka pomocí inzerátu by nemuselo mít žádný efekt. Přicházejí na řadu konzultační firmy, které se přímým hledáním vhodných pracovníků na objednávku zabývají. Takový způsob je v zemích západní Evropy a Americe dávno zcela běžný, normálním se pomalu stává i v tuzemsku. "Před několika lety byl telefonát s nabídkou práce pro oslovené doslova šokem, dnes je na vyšších pozicích hodně používaným způsobem výběru a kandidáti si už zvykli," říká Alice Hamidová z personální agentury Mercury group.

Na každého nabídka nečeká

I když se hledání vhodných pracovníků přímým výběrem rozmáhá čím dál víc, stále je v celém spektru možností hledání a nalézání zaměstnání spíše jen okrajovou záležitostí. "Týká se pracovníků na vyšších místech, s potřebným vzděláním a hlavně praxí, pro hledání lidí na nižší pozice by byl tento způsob příliš drahý," uvádí Alice Hamidová. "Zcela běžně se používá u specialistů, kterých je v daném městě třeba jen pár, a nová firma právě takového člověka potřebuje," dodává. První setkání s nabídkou headhuntera může vyvolat v osloveném etické zábrany, zda by měl přijmout nabídku třeba konkurenční firmy. Přijetí pozvání na nezávazné setkání však ještě neznamená, že s určitostí dojde ke změně zaměstnání. Je to jen jeden krok k hledání případného dalšího uplatnění. "Vyrůstala jsem v Kanadě, tam je headhunting zcela normální, nezdálo se mi proto zvláštní, když mě po návratu sem oslovila headhunterská firma a nabízela mi jiné místo," říká Jana Kuevová, výkonná ředitelka v reklamní agentuře Satchi and Satchi. Agentura obvykle nekontaktuje jednoho kandidáta, ale několik. Místo získá jen jeden. Pro osloveného člověka může být taková nabídka příležitostí k zamyšlení nad jeho dosavadní pracovní kariérou, nad tím, jestli už ve stávajícím zaměstnání nepociťuje takzvanou provozní slepotu a neztrácí nadhled. Nabídka headhuntera je ze všeho nejvíc možností volby, pracovníka ke změně místa v žádném případě nikdo nenutí. "Oslovení může přijít v době, kdy člověk o změně místa vůbec neuvažuje nebo naopak mu může pomoci vyřešit složitou životní situaci," říká Michaela Krčmová z personální agentury Wrighston Urquhart. Minimálně je schůzka dobrou příležitostí pro zamyšlení nad dalším profesionálním růstem a zjištěním, za jakých podmínek se pracuje jinde. Ani původní zaměstnavatel by neměl dlouho skřípat zuby, když mu někdo "přetáhne" klíčového pracovníka. "Pokud mu záleží na jeho vlastních zaměstnancích, měl by se zamyslet nad tím, zda jím poskytované pracovní podmínky jsou optimální. Pokud to tak není, tak to, co udělá headhunter, dřív nebo později klidně dokáže kamarád," dodává Michaela Krčmová.

Oslovený neplatí nic

Lidé, které headhunterská firma osloví, neplatí za kontakt ani případné zprostředkování práce nic. Mohou se dokonce u takových firem bezplatně zapsat do databáze, i když v dané době pro ně právě vhodnou nabídku nemají. Doba, než dojde u úspěšného kandidáta ke změně zaměstnání, není krátká. Předchází jí ještě pilná práce agentury, která vytipovává vhodné uchazeče. Někdy přitom využívá i pomoci i odborníků na danou problematiku. Od prvního kontaktu do podpisu smlouvy může uběhnout i několik měsíců. Konzultant se s kandidátem několikrát osobně setká, aby projednali detailně podmínky obou stran." Konzultanti prověřují pracovní reference klienta a jsou s ním v neustálém kontaktu, průběžně ho informují o stavu přijímacího řízení. Postupně se průměrně desetičlenný tým kandidátů zúží na posledních pár. Konečné slovo má zákazník - ten si vybere toho pravého pracovníka sám.

Záruku poskytuje konzultační firma

Najít vhodného kandidáta, který splňuje všechny podmínky firmy není snadné a společnosti, které těchto služeb využívají, za tuto službu platí podstatně víc než personálním agenturám za běžný výběr inzerovaných pozic. Odměna konzultační firmě může vyšplhat až na třetinu ročního platu přijatého kandidáta. Za vybraného kandidáta nese konzultační společnost záruku - pokud se neosvědčí, najde za něj firma bezplatně jiného pracovníka.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Jak poznat, komu se nedá věřit. Šest signálů snížené důvěryhodnosti

Ilustrační snímek

Nejspíš se vám už někdy stalo, že jste někomu věřili, ale pak se ukázalo, že jde o člověka, který myslí jen na sebe....



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Další z rubriky

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Schichtové: Jak jejich slavné mýdlo s jelenem proslavilo Ústí v Evropě

Dobové reklamní panely kosmetické značky Elida z ústecké společnosti Schicht

Vybudovali obrovský podnik, zaměstnávali tisíce lidí. Chtěli konkurovat Škodě a Tatře. Jenže podobně jako u jiných...

Z malé firmy vybudovala největší pražírnu ořechů ve střední Evropě

Jana Kremlová, generální ředitelka firmy Alika

Janě Kremlové a jejímu manželovi Pavlovi se podařilo z mála vytlouci malý zázrak. Před čtvrtstoletím si pořídili první...

Musk dále upřesňuje. Poradci pro privatizaci Tesly budou Goldmani a Silver Lake....

Musk dále upřesňuje. Poradci pro privatizaci Tesly budou Goldmani a Silver Lake....

Kurzy.cz Zakladatel a šéf automobilky Tesla Elon Musk dnes upřesnil otázky kolem financování jeho avizovaného plánu na převzetí ...

Najdete na iDNES.cz