Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy v Česku ožívají a je to znát i na zaměstnaneckých benefitech

aktualizováno 
Ekonomická situace se ve společnostech zlepšuje a pozitivní nálada zaměstnavatelů znamená nejen ochotu zvyšovat mzdy a nabírat nové pracovníky, ale začínají být zase štědřejší v poskytování benefitů.

Firmy, jejichž ekonomická situace se zlepšuje, sází na dlouhodobé benefity, především na příspěvky na penzi a životní pojištění. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ukázal to pravidelný průzkum ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Téměř devět z deseti firem dává svým zaměstnancům k dispozici mobilní telefon, osm z deseti pak přispívá na vzdělávání. 

Může se hodit

Hledáte novou práci? Vyberte si toho nejlepšího zaměstnavatele. Na jobDNES.cz najdete denně žhavé pracovní nabídky.

Přes dvě třetiny společností pak přispívají svým pracovníkům na penzi a téměř polovina na životní pojištění. Jenže podmínky poskytování příspěvků na životní pojištění se pravděpodobně od příštího roku zpřísní. Pokud novelu schválí poslanci, nebudou si moci zaměstnavatelé příspěvky odečítat od daní a pravděpodobně přesunou tento benefit do penzijního připojištění.   

Nejvíce posílilo vzdělávání a jednorázové odměny

Benefity, které v posledních pěti letech u zaměstnavatelů v oblíbenosti nejvíce posílily, jsou vzdělávání a jednorázové odměny (shodně o 11 procent) a dále příspěvek na životní pojištění (o 10 procent).

Firmy také investují do zdraví svých zaměstnanců, zejména do pravidelných lékařských prohlídek, přispívají na vitaminy a rehabilitace. Podporují také sportovní aktivity. 

Naopak meziročně mezi zaměstnavateli nejvíce poklesl zájem o stravenky - v loňském roce je poskytovalo 82 procent, letos už jen 74 procent společností.

Zaměstnanecké benefity

Investice do dlouhodobých příspěvků

Firmy, jejichž ekonomická situace se zlepšuje, sází na dlouhodobé benefity. Stabilní zájem byl letos o penzijní připojištění a spoření a o životní pojištění. A vzrůstající zájem právě o tyto benefity se dá očekávat i příští rok. 

Podobný trend je i u podpory zdraví zaměstnanců, firmy plánují zvýšit své příspěvky o šest procent, příspěvky na sportovní aktivity svých pracovníků chtějí zvýšit čtyři procenta společností. Chytré firmy investují do svých zaměstnanců dlouhodobě. Vědí, že kvalitní lidé jsou klíčovým aktivem každé firmy,“ dodává Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny.

„Jedním z nejoblíbenějších benefitů je mezi zaměstnanci příspěvek na životní pojištění, který v současné době čerpá 77 procent všech zaměstnanců. Nenabízíme ho však všem pracovníkům, ale až těm, kteří jsou ve firmě dva roky a déle. V loňském roce jsme přispívali částkou ve výši 2,5 procenta průměrné mzdy dosažené zaměstnancem v předchozím roce. Protože se firmě daří, rozhodli jsme se letos příspěvek zvýšit na 2,8 procenta,“ vysvětluje Jiří Velkoborský, generální ředitel společnosti Vishay Electronic, která v Česku zaměstnává přibližně 1 400 lidí.

Porostou také investice do vzdělávání zaměstnanců

„Z výsledků průzkumu je patrné, že zájem o podporu vzdělávání jako o benefit poskytovaný pracovníkům, bude u zaměstnavatelů dále narůstat. Jeho rozšíření v příštím roce plánuje 11 procent firem,“ uvádí Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

„V průměru firmy dávají na vzdělávání zaměstnanců dvě procenta ze svého obratu. Nějakou formu vzdělávání dnes poskytuje 81 procent firem, nicméně vzdělávání není určeno všem zaměstnancům. V průměru jej může využívat třetina zaměstnanců firmy,“ dodává Radek Špicar.

Rozdílné jsou i investice do pracovníků podle jejich pozice ve společnosti. Na řadového zaměstnance připadá přibližně 3,5 tisíc korun ročně, na člena nižšího managementu necelých šest tisíc, na člena vyššího managementu kolem 10 tisíc a na top manažera 16 tisíc korun. Zajímavý je i přístup firem k výuce jazyků. Řada firem ji poskytuje i zaměstnancům, kteří cizí jazyky ve své práci nevyužijí.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Překvapte kolegy promyšlenou prezentací. Chce to vtip a správné obrázky

Ilustrační snímek

Prezentace v práci před nadřízenými a kolegy má rád málokdo. Potvrzují to průzkumy, jejichž respondenti tvrdí, že při...

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Najdete na iDNES.cz