Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odbornice: Naučme se pracovat s generací Y. Budeme ji potřebovat

aktualizováno 
Manažeři firem si stěžují, že se mladým lidem nechce pracovat. Nemají ale jen jiný pohled na zaměstnání, jiné priority a očekávání? Partnerka DMC management consulting Markéta Šimáková radí, jak s generací mileniálů pracovat.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Vezměte mi mé stroje, ale nechte mi mé lidi. Do roka postavím novou továrnu. Vezměte mi mé lidi a nechte mi stroje a z toho už se nevzpamatuju,“ říkávala česká podnikatelská legenda Tomáš Baťa.

Dnešní situace českých firem není sice ještě tak kritická, ale postupně se z nedostatku zaměstnanců stává celorepublikový problém. Nezaměstnanost je na pěti procentech, nejníže od roku 2008. Z nedávného průzkumu společnosti PwC mezi českými generálními řediteli vyplynulo, že více než 90 procent z nich bude mít v nadcházejících měsících nedostatek klíčových profesí.

Musí tedy zaměstnance hledat, vybírat, zaujmout, udržet, posouvat dál... Jak ale oslovit mladou generaci? Ta je totiž trochu složitější.

Mladí lidé chtějí mít čas na koníčky a relaxaci

V posledních letech řada firem neskrývá rozčarování nad nastupující mladou generací. Mnohdy zkušení manažeři a ředitelé rezignovaně říkají, že se jí nechce pracovat. Není to pravda. Současná generace Y, tedy lidé narození v letech 1986 až 2000, pro jejíž část se vžilo označení mileniálové, mají zkrátka jen jiné priority a očekávání od zaměstnání. Mnohé firmy s jejich talentem pracovat neumějí.

„Jednou z vlastností mladých lidí je, že pokud se v zaměstnání necítí dobře, nemají problém pracovní pozice v rychlém sledu měnit,“ říká Markéta Šimáková.

Markéta Šimáková

Jaké jsou charakteristické znaky příslušníků této generace:

  • pracují efektivně, flexibilně a umějí si udělat čas na vlastní koníčky a relaxaci
  • preferují zdraví, chtějí mít flexibilní prostor pro své pracovní povinnosti i aktivity
  • přicházejí se spoustou nových nápadů a inovací, na jejichž realizaci jim záleží
  • při rozvoji a vzdělávání vyžadují individuální přístup, oslovuje je koučink a mentoring, který jim umožňuje hledat si své vlastní cesty v dalším kariérním růstu a osobním životě

Ne každá firma jde směrem, který by těmto požadavkům odpovídal. Zajímavé zjištění z českého prostředí přinesl již zmíněný průzkum PwC. Více než třetina firem se údajně kvůli nástupu mladé generace měnit nepotřebuje a ani nehodlá. Jenže takové firmy se o mladé zaměstnance pravděpodobně připraví. K jedné z jejich dalších vlastností totiž patří, že pokud se v zaměstnání necítí dobře, nemají problém pracovní pozice v rychlém sledu měnit.

Přichází revoluce

České firmy momentálně stojí před velkou výzvou, která má koncovku 4.0. Ať už mluvíme o Průmyslu 4.0, Výrobě 4.0 nebo Práci 4.0, bavíme se o konceptu, který předpokládá nástup digitální revoluce. A ta zásadním způsobem změní fungování firem.

Jsou to právě lidé generace Y, kteří se svými zvyky v používání internetu, sociálních sítí a moderních technologií představují pro firmy velkou příležitost. Pokud dostanou prostor, mohou pomoci v nasměrování investic do inovací a inovativních způsobů, jak a čím oslovit své zákazníky.

Takže jak motivovat mladé lidi k práci, k nasazení, výdrži?

Může se hodit

Sháníte zaměstnání?

Navštivte portál jobDNES.cz

a vyberte si z nabídky volných pracovních míst.

Firemní kultura - Pozitivní firemní kultura a vztahy na pracovišti jsou základem úspěchu. Podstatná část mladých lidí tvrdí, že bude pracovat raději někde, kde jsou šťastní, než tam, kde sice dostanou více zaplaceno, ale nebudou se cítit dobře. Mladá generace má silnou touhu být součástí něčeho většího, chce, aby jejich práce měla hlubší smysl. Pouhé vytváření zisku je rozhodně neuspokojí. Chtějí se stát součástí organizací, které budou naplňovat hodnoty, ve které sami věří.

Mentoring - může být přínosný pro každou věkovou skupinu, obzvlášť pak pro příslušníky generace Y, kteří jsou na začátku své kariéry. Když zkušení zaměstnanci vezmou pod křídla nové kolegy, nejen že jim budou oporou a rádcem ohledně pracovní náplně, ale pomohou jim i lépe zapadnout do firemního prostředí a vtáhnout do chodu společnosti. Na dlouhodobé udržení zaměstnance to má pozitivní vliv. Role mentora však není jednoduchá. Proto je třeba vybrat správného člověka a vyškolit ho.

Flexibilita - Všichni zaměstnanci bez rozdílu věku mají zájem o flexibilní pracovní prostředí. Chtějí například část týdne pracovat z domova. Moderní technologie tento způsob spolupráce velmi ulehčují. A tak může firma touhu po flexibilitě snadno uspokojit.

Zpětná vazba - Mnoho zaměstnavatelů zapomíná na to ptát se svých zaměstnanců, co chtějí, co si myslí o chodu firmy, co by navrhovali zlepšit. Když se podaří zjistit, co konkrétního zaměstnance pro práci ve společnosti naplňuje, a dá se mu více prostoru, zvýší se šance, že rozvine svůj talent.

Kariérní růst - Mladí chtějí pracovat ve firmách, kde mají možnost růst v kariéře a rozvíjet své schopnosti. Tím se samozřejmě zase tak neliší od ostatních generací zaměstnanců, jen na postup kladou větší důraz a chtějí se rychleji posunout vzhůru. Firma, která svým zaměstnancům dává jasně najevo, že možnosti kariérního růstu jsou otevřené, a podpoří je interními školicími programy, jim dává dlouhodobější perspektivu.

Transparentnost - Porady za zavřenými dveřmi jen pro pár vyvolených, šeptanda na chodbách a neustálý strach, jestli někomu z nějakého zatím neznámého důvodu nehrozí výpověď, nejasné odměňování. To jsou jednoznačně relikty, o které mladí nestojí. Naopak vyhledávají takové firemní prostředí, které je založeno na poctivosti a transparentnosti. Zaměstnanci také očekávají, že budou o případných změnách včas informováni.

Projev uznání - Není to nic složitého ani nákladného. Všichni zaměstnanci, a mileniálové obzvlášť, chtějí cítit, že jejich nadřízení vědí, že tvrdě pracují, a dokážou jim za to projevit uznání. Nesmí jít jen o automaticky pronášená prázdná slova. Upřímně projevené uznání může snížit fluktuaci mladých zaměstnanců a dát prostor pro dlouhodobé rozvíjení a řízení jejich talentu.

Jsou podle vás požadavky mileniálů na místě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 19. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 1001
NE 286
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
V cizině pracují tisíce Čechů. Jak musí řešit daně, odvody a penzi

Stále více Čechů odjíždí za prací do zahraničí. Jsou to lékaři, úspěšní manažeři, čerství absolventi, ale i řemeslníci, dělníci a lidé využívající sezonní...  celý článek

Kateřina Dušková
Chtěli prorazit s likéry, nakonec jsou světovými výrobci kloubní výživy

Je to pětadvacet let, co jedna malá česká firma začala v Ústí nad Orlicí vyrábět doplňky stravy pro výživu a regeneraci kloubů. Dnes patří k největším světovým...  celý článek

Emil Škoda
Slavný Emil Škoda mlátil zaměstnance holí, když zpomalili v tempu

Emil Škoda patří k nejslavnějším českým podnikatelům. Díky své mimořádné pracovitosti, vizi a nadání pro obchod vytvořil podnik, který neměl v Evropě 19....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Společnosti ČEZ hrozí, že přijde o 1,1 miliardy korun
Společnosti ČEZ hrozí, že přijde o 1,1 miliardy korun

Zdánlivě rozhodnutý spor ČEZ se státní Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), týkající se neodebrané elektřiny, dost... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.