Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy cílí na mladé talenty přes Instagram. Fotí práci i zaměstnance

aktualizováno 
Firmám chybějí zaměstnanci, a tak hledají talenty kde se dá. Při náboru stále více využívají sociální sítě. Vedle Facebooku a LinkedIn nyní objevují i Instagram. Jak může síť postavená především na prezentaci fotek firmám pomoci?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na Instagramu je přes milion Čechů, nejaktivnější je skupina 18 až 24 let. To pro ujasnění, ke komu se fotky ze zaměstnání případně dostanou. Výhodou je, že je na něm aktivních zatím jen málo firem. „Takže je možné být originální a zaujmout. Celkově má tato sociální síť třetinovou sledovanost oproti Facebooku, ale u určitých cílových skupin může velmi dobře fungovat,“ říká zakladatel blogu Lovec hlav a odborník na lidské zdroje Matěj Matolín.

Firmy, které už svůj profil na Instagramu mají, ho většinou pojaly jako prezentaci firemní kultury a tedy budování značky mezi takzvanými mileniány, kteří na trh práce právě přicházejí. Ti tak mohou nahlédnout do firem, jak to u nich „chodí“. Podle průzkumu společnosti CBRE 78 % mladých lidí vnímá kvalitu pracoviště a firemní kulturu jako zásadní faktor při výběru zaměstnavatele.

„Vybíráme především obsah týkající se firemní kultury, našich akcí, společenské odpovědnosti nebo zajímavých momentek z pracovního života našich zaměstnanců. Instagram používáme především k budování pozitivní image značky. Nedávno jsme změnili název účtu ze Skodautocareer na WeAreSkoda, jelikož se chceme našim fanouškům ještě více prezentovat jako přátelská firma,“ říká Tomáš Kubík z tiskového oddělení škodovky a dodává: „Stejně jako u jiných sociálních sítí zde sledujeme dosah příspěvků, růst základny fanoušků a jejich zapojení, tedy takzvaný engagement.“

Podle Matěje Matolína klade Instagram velké nároky na kvalitu fotek a zároveň mu nesedne reklamní obsah: bannery, texty ve fotkách. „To hned na první pohled vypadá uměle. Důležitá je autenticita,“ dodává personalista.

Zaměstnanci u nás nejsou pouhým číslem

Na Instagramu se prezentuje i firma Etnetera. „Necílíme jen na potenciální zaměstnance. Nicméně uchazeče může zaujmout naše HR kampaň s hashtagem #spojovatrozdilne. V té představujeme zaměstnance a jejich příběhy, které zachycují paralelu mezi jejich náplní práce a volnočasovými aktivitami. Tím firmu děláme méně anonymní a dáváme zájemcům o práci najevo, že u nás ve firmě nebudou pouhým číslem, zakládáme si na osobních vztazích a rodinně atmosféře,“ říká Kristýna Pilná, marketingová manažerka v Etneteře.

Tato společnost zkouší na Instagramu nabídnou i konkrétní volné pozice. „Jde o další komunikační kanál, v mixu s inzerátem na webových portálech, našimi webovými stránkami, Facebookem, LinkedInem i Twitterem,“ dodává Kristýna Pilná. Pochvaluje si, že síť ještě není zahlcená reklamními sděleními, není na ní velká konkurence a firma jejím prostřednictvím může dosáhnout dobrých výsledků i bez placené reklamy.

Může se hodit

Buďte úspěšní! Nastartujte svoji kariéru na jobDNES.cz. Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek.

„Nejlépe funguje autentický obsah, kromě klasických příspěvků lze využít i InstaStories, tedy fotky, které za 24 hodin zmizí nebo možnosti živého vysílání. Uchazeči snadno nahlédnout do zákulisí firmy, která je zajímá, což je s rostoucím zájmem uchazečů o firemní kulturu cenné,“ dodává manažerka.

Přes Instagram komunikujeme také firma KPMG, a to zejména se studenty a absolventy, kteří se buď na trhu práce teprve rozkoukávají a mapují terén, nebo už konkrétně zvažují nabídky práce. „Na náš účet máme pozitivní ohlasy od studentů i našich kolegů. Ukazuje nás totiž takové, jací doopravdy jsme a můžeme se na něm také kreativněji vyřádit. Nedokážeme říci přesné číslo životopisů, které díky Instagramu přišly. Věříme ale, že při rozhodování, kam ten svůj poslat, kanál určitě svou roli sehraje,“ říká Jana Samšuková, specialistka na sociální sítě a jejich využití náboru zaměstnanců v KPMG .

Společnost Avast profil na Instagramu pojala jako neformální prezentaci firmy. “K hledání nových kolegů a kolegyň primárně síť určena není, na druhou stranu podporuje povědomí o nás jako o zaměstnavateli v České republice. Málokdo ví, že Avast je česká firma, která zaměstnává v Praze a v Brně lidi z více než 30 různých kultur světa,“ říká Dominika Kalašová z Avastu. Podle ní Instagram dobře slouží i stávajícím zaměstnancům. “Bereme ho jako takový archiv našich firemních vzpomínek, ke kterým se zaměstnanci rádi vrací.“

Pokud zvažujete vytvoření profilu na Instagramu, pamatujte na rady zkušenějších kolegů:

  • Nejdříve je nutné pořádně se zamyslet nad tím, jak a k čemu budete Instagram využívat. Díky tomu můžete dát svému obsahu jasnou linku, která mu dá smysl a konzistentnost.

  • Pokud jsou cílovkou vaší komunikace mileniáni, máte nápady na obsah a kapacity na jeho tvorbu, jděte do toho. Klíčem k úspěchu je využívání autentických fotografií, které jsou však zároveň kvalitní a vizuálně přitažlivé. Ty potom opatřit relevantními hashtagy, které fotky dostanou k lidem, které chceme zaujmout. Nehodí se fotky z fotobank nebo tmavé fotky kolegů zezadu před přesvětleným promítacím plátnem v korporátním stylu. Takový obsah na Instagram nepatří.

  • Důležité je být aktivní v komunikaci s fanoušky, dát prostor k diskusi. Když se tohle všechno poruší, nikdo vás ani ve svém feedu neuvidí.

  • Pokud má firma interního zaměstnance, který se péčí o instagramový profil může zabývat pravidelně každý den, nebo dostatek peněz na agenturu, pak má využití této sociální sítě smysl. Pokud dostatek času, peněz či nápadů nemáte, pak je možná lepší start odložit.

  • Instagram je král mobilních telefonů. Pokud z něj uživatele chcete vést na svůj web, musí být responzivní, tedy přizpůsobit se velikosti zařízení. Jediným místem, kam lze umístit funkční link, je takzvané bio v profilu uživatele (nikoliv do každého postu, jak je tomu třeba na Facebooku). Rozmyslete si, co do něj dáte. Není dobré ho měnit denně.

  • Pokud jste digitální agentura, jste v zajímavém prostředí, máte plno atraktivních fotek, zaměstnáváte městské mladé kreativce, bude pro vás Instagram ideální. Supermarket, call-centrum nebo fabrika nemá čím své kandidáty na této síti oslovit a oni tam hlavně ani nejsou.


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zklamání je nejčastější pocit lidí, kteří zaslali svůj životopis na volné...
Firmy ignorují zájemce o práci. Nekomunikace je velký problém trhu práce

Dva týdny, tři týdny, měsíc čekání a nic. Dvě třetiny lidí, kteří se v poslední době ucházely o volná místa, se nedočkaly žádné odpovědi. Vyplynulo to z...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Jsem těhotná, co všechno se pro mě v práci mění?

Těhotenství řadu věcí mění. Nejen v osobním životě, ale i v zaměstnání. Ať už jste ve firmě nováčkem či zkušenou pracovnicí, ať pracujete na smlouvu či na...  celý článek

Robert Vlach
Sám sobě šéfem. Jaký je život na volné noze?

Žádný šéf, pracujete, kdy se vám to hodí, a ještě máte šanci na daleko větší výdělek. Není divu, že stále více lidí dává výpověď u zaměstnavatele a svou...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Na důchod si v penzijních fondech spoří méně a méně lidí
Na důchod si v penzijních fondech spoří méně a méně lidí

Počet účastníků III. pilíře důchodového systému (účastnické i transformované fondy dohromady) trvale klesá. Od konce pr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.