Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete být skvělým pracovním parťákem? Stačí dodržovat deset zásad

aktualizováno 
Měníte místo a chcete na nové kolegy udělat ten nejlepší dojem? Nebo jste naopak v jedné firmě už řadu let a s kolegy moc nevycházíte? Rady jak pomoci dobrým vztahům na pracovišti připravila lektorka emoční inteligence Jitka Ševčíková.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak být dobrým kolegou a parťákem, přestože jsem například introvert, odlišný svým životním stylem i postojem? Jedním z nejdůležitějších faktorů je sebepoznání a empatie. Pokud znám sám sebe, umožňuje mi to vcítit se do druhého, přestože on to má nastavené trochu jinak.

Abychom byli dobrými kolegy, musíme se naučit přijímat jinakost druhého člověka, respektovat jiný postoj, jiný názor, naučit se souhlasit s nesouhlasem kolegy a uznat jeho pohled na věc, i když se od toho našeho diametrálně liší. Souseda u stolu v kanceláři nebudeme a nemůžeme převychovávat ani předělávat k obrazu svému.

1.Mluvte jasně

„Asi se bude propouštět,“ je jedna z typických vět, které nazýváme šířením emocionálního jedu. Pokud neudáte konkrétní zdroj a fakta, pokud neoddělíte svůj pocit od skutečnosti, můžete být vnímán jako šiřitel pomluv paniky, přehánějící a lhář.

Může se hodit

Hledáte práci?

Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

„Mělo by se s tím něco udělat.“ Jste-li to vy, kdo pronesl tuto větu, věřte, že už manipulujete. Nekonkrétní kritika, úkol, odosobnění vnáší na pracoviště manipulaci a dusno. Stejně jako lhaní. Mluvte pravdu. Emočně inteligentně. Tedy: „Mně je nepříjemné, když se rozhoduje o rozdělení kompetencí bez toho, abychom se k tomu mohli vyjádřit. Kdo z nás to bude řešit na nejbližší poradě vedení? Ty, Ondro, nebo tam mám téma otevřít sám?“

Především komunikujte jasně. Nesnažte se číst cizí myšlenky a nemluvte v jinotajích tak, aby jiní museli číst ty vaše. Většina problémů, v čele se vztahovými, začíná u špatné komunikace.

2.Važte slova

Jitka Ševčíková

Vyhledávaná koučka, lektorka a mentorka. Věnuje se jak jednotlivcům, tak i...

Vyhledávaná koučka, lektorka a mentorka. Věnuje se jak jednotlivcům, tak i vedení celých týmů. Mezi její témata patří: emoční inteligence, time management a stress management, umění kontramanipulačních technik, ale také řeč těla a rétorika.

Ne všichni kolegové touží vědět, jak jste se měli o víkendu, že vaše děti zrovna mají neštovice a tchýně vám zase zkazila náladu. Kupodivu ani to, že máte novou milenku či auto. Nemusíte být mlčící Fučík, ale važte slova. Sdělujte podstatu, nebalte esenci toho, co chcete říci, do hedvábných papírů, přes které není vidět, o co jde.

Nejsme skládka. Ani náš žaludek, ani mozek. Proč své myšlení krmíme neužitečnými drby, pořady, bulvárem a příběhy cizích ložnic? Pamatujeme si zpětně spíše podstatné poučky, nebo primitivní vtipy? A s tím žaludkem to není nadsázka. Nejen to, co si u jídla povídáme, co s kolegy u oběda či kávy probíráme, ovlivňuje náš organismus. Dokážeme říct „ten mi fakt leží v žaludku“, ale už to nedokážeme prožít. Odstřihli jsme se od svých pocitů, které si v těle ukládáme. Pokud mluvíte o svých kolezích, mluvte o nich tak, jako by stáli vedle vás.

3.Nedělejte špatné věci

Nelhat, nekrást a nepodvádět se v kolegiálních vztazích jaksi rozumí samo sebou. Tím nemyslím sáhnout do peněženky kolegovi, když je zrovna na toaletě. Týká se to i nápadů, vizí, postojů. Nepřisvojujte si to, co vymysleli jiní, nevydávejte to za své převratné a objevné pravdy. Dobrý kolega uvádí autora, původce nápadu, myšlenky, projektu a umí být sám sebou. Férově řekne, co si o tom myslí, zda s tím souzní, nebo ne.

4.Nevměšujte se

„František to tak nemyslel, však ho znáš, vždycky na každého vyjede.“ Vaše jistě dobře myšlená soucitná věta není tou správnou formou empatie. Nemůžete vědět, zda to tak Franta v té chvíli tak myslel nebo ne. To, co právě provádíte, se nazývá vměšování. Pokud chcete kolegyni utěšit, nabídněte pomoc, radu, kapesník, ticho nebo bezpečný prostor pro ventilování zklamání, nechte však kolegu vyrůst. Každý růst bolí, proto si vážíme úspěchů a chováme respekt k překážkám.

5.Nedělejte dobré věci v nevhodnou dobu

Jít zabojovat o vyšší plat v době, kdy se oddělení nedaří, nadřízený je ve stresu z certifikace ISO či ukončení projektu, už dopředu zavání neúspěchem. I snaha vyvětrat v době, kdy se kolegyně sedící u okna dusí kašlem, chce svou posloupnost. Raději ji ujistěte, že to bez ní pár dnů zvládnete a že jí prospěje kurýrování v domácím prostředí, pošlete ji domů a pak teprve pořádný průvan. Pokud zvolíte špatný postup, k oblíbeným patřit nebudete.

6.Říkejte si o své potřeby

Konfliktní kolega

Pět kroků, jak ho srovnat

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Pokud vás kolegové ruší a vy se nemůžete soustředit, nestačí nasadit si sluchátka, je třeba říci nahlas: „Potřebuji klid na práci.“ Stejně tak pokud nutně potřebujete odejít z práce dříve a máte domluvenou schůzku se zákazníkem, kterou se vám nepodařilo přehodit na jiný termín, nebojte se poprosit kolegu, aby vás zastoupil. Respektujte ale i to, pokud odmítne. Uvědomte si, že i on už může mít svůj program a zkuste požádat jiného kolegu.

7.Pochvalte a vyjádřete vděk za to, když jste pochváleni

Pokud se vám líbilo, jak na poradě kolega obhajoval vaši společnou práci, řekněte mu to. Řekněte mu, že je dobrý a že si ho za to ceníte. Tato zdánlivě jednoduchá slova často neumíme vyslovit a je to škoda. Poděkujte kolegovi, který o vás na teambuildingu mluvil jako o inspirativním člověku. Nemyslete si, že když vás někdo chválí, bude za to něco chtít. Naučte se chválit i chválu přijímat.

8.Vyjadřujte negativní stanoviska kultivovanou formou

Volte raději formulaci: „Vando, při osobních schůzkách s klienty je podle firemní kultury vhodné nosit menší výstřih. Rozumím tomu, že máte zákazníkovi co ukázat, využijte prosím našich firemních materiálů,“ namísto „Vando, máš kozy jak Žižka vozy a jestli si myslíš, že svým výstřihem ohromíš a naženeš čísla, tak seš kočičko na omylu. Kde nic není, ani čert nebere, copak to nechápeš?“

9.Naučte se odpouštět

Potřebujete-li odpustit kolegovi, musíte ho předně přestat nenávidět. Nemusíte si nutně padat kolem krku, i dojít k neutrálu, aby vám ten člověk byl alespoň lhostejný, je opravdu perná fuška. Teprve poté, co odpustíte sobě, jemu a vzniklé situaci, může dojít k nadhledu. Přeskočil vás v kariérním žebříčku? Pomluvil vás? Zradil? Možná se mu spí ještě hůř než vám. Umění odpustit patří k největším energetickým potenciálům, mnohdy nevyužitým.

10.Máte právo říkat jasné laskavé ne

Potřebuje kolegyně ručitele na hypotéku? Kamarád z vedlejší kanceláře chce už zase do výplaty půjčit? Naučte se říkat laskavé ne. Je to těžké, od asertivity k diplomacii jsou roky práce na sobě, ale dá se to natrénovat. A dokonce se dá naučit cítit se u toho dobře, ne škodolibě: „A nepůjčím, neposloužím.“

Představte si, že kolega vám touto zkouškou ukazuje, jak jste vnitřně pevní. Je vlastně vaším trenérem ve stabilitě, pomáhá vám tak růst a za to je mu potřeba poděkovat, tedy: „Vláďo, vážím si důvěry, s jakou se na mne obracíš. Na hypotéku ti ručit nebudu. Díky, že to pochopíš.“

Autor:



Nejčtenější

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...



Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

KOMENTÁŘ: Hypotéka pod tři procenta? Zapomeňte

Martin Mašát

Hypotéky se sazbou pod dvě procenta jsou nejspíš minulostí. V roce 2018 se sazby s největší pravděpodobností vyhoupnou...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Další z rubriky

Kvíz: Podnikové dluhopisy jsou investiční hit. Nakolik jim rozumíte?

Ilustrační snímek

Před několika lety se na českém trhu začaly ve velkém vedle státních objevovat také tuzemské podnikové dluhopisy. Pro...

Chcete převést dům na děti? Poradíme vám, jak na to a na co si dát pozor

Darovací smlouva má své nesporné výhody, neplatí se daň z nabytí nemovitých...

Manželé Novákovi vlastní dům na malém městě na jižní Moravě. Vzhledem k tomu, že jim oběma letos bude osmdesát, řekli...

Pokud jste letos s vánočními dárky mířili mimo, můžete některé vrátit

„I když to není povinnost podnikatele, zejména ve velkých obchodech a řetězcích...

K Vánocům neodmyslitelně patří rozdávání dárků, ale možná jste se letos netrefili do vkusu a přání obdarovaných. V...

Česká republika je z hlediska pracovních podmínek a příležitostí nejatraktivnějš...

Česká republika je z hlediska pracovních podmínek a příležitostí nejatraktivnějš...

Kurzy.cz Česká republika je nejlepší zemí ze střední, východní Evropy a jižní Evropy z hlediska pracovních podmínek a příležitos...

Najdete na iDNES.cz