Nejmladší generace Z vstupující na pracovní trh chce pracovat správně a poctivě. Své psychické zdraví mají mladí ale na prvním místě, a tak chtějí vykonávat pracovní činnosti v mezích, které jim udává smlouva. To znamená práci bez přesčasů a neustálého připojení na firemní e-mail. Zakládají si na pevných hranicích mezi osobním a pracovním životem. Neznamená to ale, že by tato generace byla jakkoli méně motivovaná pracovat. Třináct procent z nich má kromě práce i své vlastní byznysy. Jednoduše si však jsou vědomi důsledků přepracování.
Tento fenomén, nazývaný quiet quitting, se ale setkává i s řadou kritiky. Proudí především z vyšších pater managementu, které se obává ztráty motivace. Jimi požadované ideální pracovní tempo růstu se ale bohužel ve vyšším věku často setkává se syndromem vyhoření, který vede k odchodu nebo úplné změně povolání. Zaměstnanec, který si uvědomuje své hranice a pracovní nasazení, se naopak stává jedním z nejspolehlivějších a nejstálejších členů pracovního kolektivu.
Když není motivace, ubývá šance
Nulový pracovní posun je však pojmem skloňovaným i vedením. Quiet firing je praktika, kdy se zaměstnavatel bezdůvodně či odůvodněně plánuje zbavit zaměstnance, a tak nastaví opatření, kvůli kterým je pro daného zaměstnance výkon práce nepříjemný či nenaplňující.
Takový „úklid“ na vedlejší kolej, kdy je zaměstnanec přesunut na nedůležitou či nesmyslnou pracovní pozici a je odloučen od zbytku kolektivu, má za cíl přimět jej opustit své zaměstnání. Stejnému fenoménu se věnují i pojmy mobbing nebo nucení k výpovědi.
Jan Klusoň
|
V extrémním případech se situace může podobat až psychickému násilí. Dobře známy jsou i případy z praxe, v nichž došlo k psychickému obtěžování zaměstnanců s cílem dohnat je k podání výpovědi. Vzhledem k tomu, že ve většině případů nelze propustit zákoníkem práce chráněné zaměstnance, firmy se uchylují k neetickým praktikám zhoršování podmínek práce.
Pracovní nasazení vs. kariérní cesta
Vychází-li trend „quiet quitting“ z řad zaměstnanců, tak „quiet firing“ na něj reaguje. Dochází k odhalování skrytých bojů mezi řadovými zaměstnanci a jejich nadřízenými.
Aha, takže ty se chceš držet čistě jen popisu práce? Máš to mít, já ti ukážu, kam až to povede! I tak může v krajních případech vypadat reakce vedoucích pracovníků na nedostatek nadšení ze strany zaměstnanců.
Tiché jednání může být způsobeno i posledními lety. Koronavirus, karantény, omezení pohybu, hybridní práce — kvůli tomu všemu jsme si zvykli na bezpečí za obrazovkou přístrojů. Jediným správným řešením je otevřená komunikace mezi oběma stranami. Fungování uvnitř firmy na bázi tichých taktik je dlouhodobě neudržitelné.