Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potřebujete výkonnější zaměstnance? Dejte je do týmu, radí studie

aktualizováno 
Co motivuje zaměstnance k lepším pracovním výkonům? Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity je to spolupráce. Jak správně vytvořit tým, radí Gabriela Kodenková ze společnosti Talentica.cz.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity jsou zaměstnanci produktivnější, pokud mají pocit, že pracují na určitém úkolu společně. Studie publikovaná v Journal of Experimental Psychology potvrzuje, že pouhé vědomí týmové spolupráce a pocit sounáležitosti zvyšuje motivaci. 

K tomuto tvrzení došli vědci poté, co provedli pět různých experimentů. Nejprve vytvořili skupinky o třech až pěti lidech, kteří se navzájem seznámili a pak každý zvlášť o samotě začal pracovat na úkolu. Polovina lidí dostala informaci, že pracuje na společném úkolu s ostatními a že dostanou od kolegů tipy na řešení. Druhá polovina lidí nezískala žádnou informaci, pracovala na úkolu samostatně a tip k řešení dostala od výzkumníků. Přitom šlo o stejnou pomůcku jako u první skupiny.

Muž v ženském kolektivu

Musíte se rychle naučit „zákony džungle“

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

A výsledky? Ti, kteří si mysleli, že pracují v týmu, pokračovali v plnění náročného úkolu o 50 % času déle, projevovali také větší zájem o práci a nebyli tolik unaveni s řešením daného úkolu, byť na něm strávili více času. 

Týmovou práci podporuje už řada firem, hlavně zatím nadnárodní koncerny. Ty si více uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšnosti v současných konkurenčních podmínkách je schopnost maximálně využít produktivitu každého pracovníka, čemuž týmová spolupráce napomáhá.

Ale pozor: týmová práce není práce skupin, které vznikly z administrativního rozhodnutí. Takové týmy nevykazují žádné znaky ani společné cíle. Budování týmu musí být systematickou činností, která může trvat jeden i dva roky. Lidé musí cítit, že jsou součástí týmu. Musí také věřit, že jako tým jsou schopni vyprodukovat více, než kolik by dělal pouhý součet jejich individuálních pracovních výkonů.

Proto se na týmovou práci hodí každý. Někdy může mít skupinová práce negativní účinky. Například, pokud se lidé cítí povinni pracovat s ostatními, pokud mají pocit, že jejich příspěvky zůstanou bez povšimnutí, nebo pokud necítí odpovědnost za práci a příspěvky.

Udělejte tým, snížíte přesčasy

Důvody, kvůli kterým se firmy rozhodují pro zavedení týmové práce, jsou různé. Některé chtějí týmovou prací zvýšit produktivitu, flexibilitu, jiné chtějí snížit přesčasy, rozběhnout systém zlepšování nebo nastartovat změnu firemní kultury. Problémy pak mohou podle expertů nastat tehdy, je-li tým příliš velký. 

Jak se v práci nestresovat

Pár tipů, jak se nenechat kolegy vytočit

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Můžou se totiž vytvořit různé podskupiny, mohou se zvýšit nároky na řízení týmu, může se také vytratit společný týmový duch. Nebezpečí může představovat i sdílená zodpovědnost v týmu, která může mít za následek nižší osobní zodpovědnost. Existuje rovněž riziko selhání, když tým lídr není schopný vést lidi.

Základním předpokladem, aby se spolupráce mezi zaměstnanci dařila, je osobnost lídra, který je schopný vybudovat efektivně fungující tým. Z mých zkušeností tento tým pak táhne za jeden provaz, vidí společné cíle a má radost z jejich plnění. Nutná je také rychlá a efektivní komunikace. Pomáhají i zábavné soutěže a zajímavé odměny a samozřejmě podpora, “lidskost” a optimismus lídra, který se dokáže běžně zapojit do práce samotné a jde příkladem ostatním členům týmu.

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Potřebujete výkonnější zaměstnance? Dejte je do týmu, radí studie

Ilustrační snímek

Co motivuje zaměstnance k lepším pracovním výkonům? Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity je to spolupráce....

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.