Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letuško, chci si stáhnout okno. Jaká je práce 11 kilometrů nad zemí?

aktualizováno 
Dostanete pěknou uniformu a létáte si po světě. Tak si většina lidí představuje práci letušky. Přidejte k tomu ale ještě náročný výcvik, velkou odpovědnost, svérázné cestující a dlouhé služby mimo domov. Jaká je realita práce v oblacích, prozrazuje Tereza Kretschmannová.

Tereza Kretschmannová | foto:  František Vlček, MAFRA

Kolik vám bylo let, když jste se rozhodli pro svou profesi? Tereze Kretschmannové šest. Letěla s rodiči na dovolenou a nemohla se vynadívat na krásné dámy v uniformách, které se o cestující staraly. „Věděla jsem hned, že chci být letuškou. Později jsem tomuto snu všechno podřídila,“ vzpomíná pětadvacetiletá stevardka, která dnes pracuje pro leteckou společnost Travel Service jako vedoucí kabiny.

Letuškou chce být skoro každá malá holka, většina z toho ale vyroste.
U mě to tak nebylo. Když mi bylo patnáct, odjela jsem z Jihlavy do Prahy studovat Střední odbornou školu civilního letectví. Zde jsem získala všeobecné znalosti z oboru.

A když jste odmaturovala, kam jste směřovala pak?
Přihlásila jsem se na obor letectví na Vysoké škole obchodní v Praze. Už během bakalářského studia jsem začala létat. Nakonec mě práce pohltila natolik, že jsem studium magistra dokončila v kombinované formě. Nešlo to obojí skloubit.

Daně 2017

Vyplňte daňové přiznání pohodlně on-line, chytrý tiskopis počítá za vás

Jak správně vyplnit daňové přiznání a kde zjistit, jaká daňová zvýhodnění můžete uplatnit? VYPLNIT FORMULÁŘ ON-LINE

Od začátku létáte v uniformách Travel Service?
Ano. V devatenácti jsem se přihlásila do výběrového řízení, úspěšně absolvovala testy z jazyka a všeobecného přehledu. Současně jsem prošla zdravotní prohlídkou v Ústavu leteckého zdravotnictví, jejíž součástí byl i pohovor s psychologem, který prokázal, že umím pracovat v týmu, vést dav a že nepodlehnu stresu.

Bylo to náročné?
Prošla jsem vším bez potíží. Ale ukázalo se, že ne všichni jsou tak odolní proti tlaku, jak si myslí.

Pak následoval třítýdenní výcvik, co všechno jste se učili?
Prošli jsme školením krizových situací, mezi které patří třeba nouzové přistání, požár na palubě, ztráta tlaku v kabině, ale i porod. Následovala výuka zdravovědy: musíme bezvadně zvládnout první pomoc, masáž srdce, reakci na dekompresi, rozpoznat i příznaky různých nemocí a umět na ně rychle reagovat.

Součástí výcviku byla i ochrana před protiprávními činy, jako jsou únos letadla, bomba či nebezpečné látky na palubě, terorismus. Učili jsme se, jak letadlo funguje, z čeho se skládá, jak jednotlivé části obsluhovat. V bazénu jsme absolvovali takzvaný výcvik přežití na moři a v nehostinných oblastech. Školení o uniformové kázni už pak byla ta snazší část tréninku.

Tereza Kretschmannová

  • Narodila se v Jihlavě, vystudovala Střední odbornou školu civilního letectví v Praze a pokračovala na Vysoké škole obchodní v Praze.
  • Už při studiu prošla výběrovým řízením na palubní průvodčí u společnosti Travel Service. Od té doby pro firmu pracuje, nyní jako vedoucí kabiny.
  • Říká, že pro sebe našla ideální povolání, které by chtěla dělat tak dlouho, jak jen jí fyzická kondice dovolí. Procestovala 35 zemí a věří, že spoustu dalších ještě navštíví.
  • Ve volném čase ráda sportuje, čte a tráví čas s rodinou a přáteli.
Součástí výcviku letušky je i ochrana před protiprávními činy, jako jsou únos...

Takže neplatí klišé, že letuška je vlastně jen hezčí servírka?
Ne. Máme zodpovědnost za každého cestujícího. Naším úkolem je zajistit pasažérům na palubě nejen pohodlí, ale hlavně bezpečnost. To je absolutní priorita.

Museli jste na závěr skládat nějaké zkoušky?
Ano, psali jsme testy a absolvovali celkem pět výcvikových letů. Při třetím a posledním probíhala praktická zkouška přímo na palubě.

A pak jste konečně mohli všechno zapomenout.
Rozhodně ne. Jednou ročně absolvujeme opakovací výcvik, po kterém musíme úspěšně zvládnout testy a přezkoušení v letadle. Stejné to je, kdykoli přecházíme na jiný typ stroje. Tím si obnovujeme Cabin Crew Attestation. K výkonu služby jsou ale nutné i další doklady: zdravotní, potravinářský a očkovací průkaz, platný pas a ID karta.

A ještě se každé ráno namalovat, stáhnout si vlasy a uvázat kolem krku šátek.
Pro vizáž platí jasná pravidla, která musíme striktně dodržovat. Máme několik variant uniforem pro letní a zimní období. Všechny palubní průvodčí na letu musí být vždy perfektně upravené.

Dá se ve vaší pracovní době najít nějaká pravidelnost?
Ano, pracujeme podle letových norem, které určují, kolik hodin za měsíc můžeme létat ve dne a v noci, kolik máme být takzvaně v pohotovosti a kdy máme volno.

Pohotovost znamená, že jste doma, ale kdykoli může zazvonit telefon a vy letíte?
Přesně tak. Jakmile telefon zazvoní, do 90 minut musím být na letišti.

Destinace, kam se létá, se asi v průběhu roku mění podle sezony. Můžete si vybrat, kam zrovna poletíte a na jak dlouho?
Během zimního letového řádu je větší pravděpodobnost, že poletíme i do vzdálenějších míst, například do Karibiku. Během letního se zase nejčastěji létá po Evropě. Můžeme cestovat jak charterovým letem k moři, tak pravidelnou linkou pod obchodní značkou SmartWings, vypravují se speciální lety pro sportovce, VIP lety a každoročně se létá i cesta kolem světa.

Potřebujete vlastně dovolenou?
Určitě ano, práce je to fyzicky i psychicky náročná. Momentálně se chystám na dovolenou do Malagy.

Jaké další pracovní benefity dostáváte?
Kromě dostupnějšího cestování nám společnost přispívá například na penzijní připojištění. Bonusem je také mezinárodní kolektiv - Slováci, Maďaři, Poláci, Francouzi, to je vlastně permanentní jazyková výuka.

Nebojíte se krizových situací, nejste před každým letem nervózní?
Pro zvládnutí různých krizí jsme školeni. Osobně jsem zatím žádné větší nečelila, na rozdíl od kolegů, kteří například úspěšně zvládli porod na palubě letadla. Nejčastějším problémem bývá hyperventilace ze strachu, ale s tím si snadno poradíme.

A co nějaká úsměvná historka?
Těch je hodně, například jedna paní marně hledala kličku od okénka, které si za letu chtěla stáhnout. Jiná dáma požadovala vypnutí motorů, protože prý vydávají velký hluk.

Známý návrhář oblékl posádky této společnosti. Podívejte se jejich uniformy:

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Hofmann Wizard s.r.o.
Koordinátor projektu

Hofmann Wizard s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.