Zaměstnavatel nám nevyplatil mzdu

  • 1
Jsem zaměstnancem firmy, kde není odborová organizace ani rada zaměstnanců. Náš zaměstnavatel nám začal svévolně posouvat výplatní termíny, až nám přestal v posledních dvou měsících vyplácet mzdu úplně. Co máme jako zaměstnanci dělat?

K. Brichta, Přerov

Zaměstnavatel postupuje v rozporu s ustanoveními zákoníku práce. V § 32 se stanoví, že pokud pracovní smlouva neobsahuje údaje o právech a povinnostech vyplývajících z pracovního poměru, je zaměstnavatel povinen o nich zaměstnance písemně informovat, a to nejdéle do jednoho měsíce po vzniku pracovního poměru. Dále se pak stanoví, jaké informace je třeba zaměstnancům poskytnout.

Pod písmenem e) jsou uvedeny údaje o mzdě a způsobu odměňování, splatnosti mzdy, termínu výplaty mzdy, o místě a způsobu výplaty mzdy. To znamená, že se zaměstnavatel nemůže odchylovat od písemně sdělených údajů o způsobu odměňování a termínu výplaty mzdy. Pokud tak učinil a uplynula-li doba od původního termínu výplaty mzdy delší než patnáct dnů, umožňuje zákoník práce, aby zaměstnanci podle § 54 okamžitě zrušili pracovní poměr.

Takový postup je ovšem možný nejdéle do jednoho měsíce ode dne, kdy došlo k porušení povinnosti zaměstnavatele vyplatit zaměstnancům mzdu v řádném termínu. Vzhledem k tomu, že vám zaměstnavatel nevyplatil mzdu za poslední měsíce, doporučuji projednat tuto situaci s příslušným úřadem práce a podat na zaměstnavatele návrh na uvalení konkurzu.
LIBOR HŮLA, Autor je právník