Zaměstnavatelé by měli podchycovat talenty

V dnešním světě je nejdůležitějším kapitálem každé společnosti její lidský potenciál. To je prohlášení typické pro řadu společností. Ale jak jej naplnit v praxi? Jde o to potenciál v lidech objevit a dále jej zdokonalovat.

Řada firem si již uvědomuje, že jen díky know-how a inovacím svých zaměstnanců mají šanci být dlouhodobě ziskové a předběhnout konkurenci. Důležité je nejenom dobré zaměstnance získávat pomocí cíleného výběru, ale hlavně si je udržet. Mnoho společností se proto velmi pozorně věnuje výběru zaměstnanců a jejich rozvoji. Pro zvláště talentované pracovníky se připravují speciální rozvojové programy, a to jak v oblasti jejich specializace, tak v manažerských dovednostech. Tomuto procesu se někdy říká také talent management.

Kdo je talentovaný?

Při výběru talentovaných pracovníků nerozhoduje, zda jde o špičkového specialistu v jednom oboru (například marketing, prodej nebo personalistika) nebo o manažera s vynikajícími vůdčími schopnostmi. To, co mají talentovaní lidé společného, jsou hmatatelné výsledky, potenciál a ambice pro další růst. Další požadavky na talenty se odvíjejí od kultury společnosti. Talenti tvoří zhruba 10 procent všech zaměstnanců.

Vybrat není jednoduché

Výběr talentů z řad zaměstnanců navazuje například v jedné ze světových farmaceutických firem ve společnosti GlaxoSmithKline (GSK) na pravidelné hodnocení výkonu. Talenti patří do skupiny zaměstnanců, kteří mají nejlepší hodnocení. Vynikají ve své práci, a jestliže jsou již na manažerské pozici, dobře vedou tým. Po uzavření pravidelného ročního hodnocení výkonu se schází vrcholový management firmy na setkání, kde se diskutuje o navržených jménech talentů. Se zařazením zaměstnance do skupiny talentů musí souhlasit všichni přítomní. Úkolem přímého nadřízeného je přesvědčit své kolegy o oprávněnosti zařazení na základě faktů a dat. Podobné pracovní setkání, jehož úkolem je identifikovat skupinu talentů v rámci řadových zaměstnanců, probíhá pak na úrovni středního managementu.

Motivace je důležitá

Talent sám o sobě nestačí, důležitá je také motivace pracovníků. Motivačních faktorů existuje řada. Pro talenty je vysoko na žebříčku právě motivace prostřednictvím dalšího rozvoje. Například v GSK má každý z talentů svůj individuální rozvojový plán, který mu umožňuje získat i nadstandardní rozpočet na vzdělávání. S každým talentem se plánují specifické aktivity. Může jít o účast na speciálních projektech, ale patří sem i vzdělávací kurzy (odborné či manažerské). Na evropské úrovni organizuje GSK například European Leadership Foundation (základy vedení týmů), program pro rozvoj dovedností potřebných pro vedení lidí, kterého se už zúčastnilo osm českých zaměstnanců. Další semináře jsou pak rozděleny podle specializace jednotlivých talentů - talenti v marketingu se dále vzdělávají v tomto oboru, personalisté zase v řízení lidských zdrojů. S některými skupinami talentů se organizují nejprve rozvojová assessment centra, aby jim mohl jejich další rozvoj být ušit skutečně na míru.

Zahraniční vzdělávání

Výhodou velké celosvětové společnosti je možnost přistupovat k talent managementu globálně a organizovat školení na mezinárodní úrovni. Manažeři, kteří byli zařazeni do skupin talentů GSK v zemích po celém světě, se setkávají, aby si vyměňovali zkušenosti. Mají možnost vyzkoušet si své dovednosti v multikulturních týmech a zároveň si prohlubovat svoje řídící schopnosti a připravovat se na možnou kariéru v některé ze zahraničních poboček společnosti GSK. Jakými výsledky talent managementu se může GSK pochlubit? Loni ani letos firma neztratila nikoho ze skupiny identifikovaných talentů, ačkoli společnost má tu zkušenost, že je o její lidi na trhu práce značný zájem. Navíc v průzkumech spokojenosti zaměstnanců GSK jsou rozvojové programy hodnoceny velmi vysoko.

Autorka je personální ředitelka společnosti GlaxoSmithKline Pharmaceuticals