Zaostává Česko v poskytování služeb on-line?

  • 1
Využít k veřejným službám počítač a nemuset stát fronty na úřadech, to je možnost, kterou uvítá mnoho občanů. Jaké elektronické veřejné služby u nás fungují? Jak si stojíme ve srovnání s původní evropskou patnáctkou?

Poradenská společnost Capgemini zveřejnila výsledky studie, která se již popáté zabývala stupněm implementace elektronických služeb ve veřejném sektoru vyspělých evropských zemí. Zkoumala rozsah veřejných služeb, které jsou občanům a podnikatelským subjektům ve vybraných zemích poskytovány on-line (jde o tzv. eGovernment). Do výzkumu, který je součástí programu eEurope Evropské komise,  byly zahrnuty „staré“ i „nové“ země EU plus Norsko, Island a Švýcarsko.

Jak si tyto státy stojí a jak si vede konkrétně Česká republika? V roce 2004 bylo ve sledovaných zemích poskytováno 40 % veřejných služeb zcela on-line. Mezi novými členy EU se ovšem jedná o 29 procent, zatímco u původní patnáctky o 46 procent veřejných služeb. Tempo rozvoje se přitom oproti minulým rokům snížilo, a to nejen díky zahrnutí nových členských zemí.

Podnikatelské subjekty jsou na tom lépe než občané (celkově 58 % versus 27 %). V nové desítce EU, která zahrnuje i ČR, je občanům on-line přístupno pouhých dvacet procent veřejných služeb (EU15 = 31%).

Česká republika se přitom v počtu dostupných on-line veřejných služeb z 28 sledovaných zemí umístila na 22. místě. Žebříček vede Švédsko v těsném závěsu s Rakouskem. Nové členské země jej naopak uzavírají; výjimku tvoří jen Estonsko na osmém místě.

Hledáte formuláře daňového přiznání či materiály pro správu sociálního zabezpečení? To vše spolu s našimi radami a tipy naleznete ZDE

Výzkum byl zaměřen na 20 veřejných služeb s různou mírou integrace elektronických služeb – od poskytování informací až po plně elektronické veřejné služby. Identifikovány byly přitom čtyři klíčové nadskupiny: služby generující příjmy (především agenda spojená s daněmi a příspěvky na sociální zabezpečení), registrační služby (narození, sňatky atd.), povolení a licence (vydání ŽL, stavebního povolení apod.) a ostatní veřejné služby (např. provoz veřejných knihoven).

Úroveň sofistikovanosti veřejných služeb činila v loňském roce 65 procent (EU10 = 53%; EU15 = 72%). Sofistikovanost byla přitom měřena na základě čtyř stupňů vývoje (informace: 25-50%, formuláře ke stažení: 50-75%, interaktivní elektronické formuláře: 75-100%, celý proces vyřizován elektronicky: 100%).

Výzkum odhalil drtivé rezervy u všech zemí, největší u nových členů. Jaké jsou pozitivní příklady? Uveďme alespoň dva. Ve Francii a Švédsku lze uskutečnit registraci automobilu on-line. V Německu jsou účastníci povinného zdravotního pojištění povinni při návštěvě lékaře používat čipovou kartu; občané tak nemusí vyplňovat žádné formuláře.

Chcete si spočítat, kolik potřebujete na spokojený důchod? Klikněte ZDE.

 Chcete vědět, jaké jsou vaše znalosti v oblasti osobních financí?Otestujte se ZDE

Jak je to u nás? Jmenujme nejdůležitější počiny státu v této oblasti. Česká správa sociálního zabezpečení zprovoznila službu důchodového pojištění, která umožňuje elektronické zasílání Evidenčních listů důchodového pojištění platných od 1.1. 2004. Česká daňová správa umožňuje daňovým subjektům podávat v elektronické podobě daňové přiznání z příjmu fyzických i právnických osob, přiznání k dani z přidané hodnoty, dani silniční, dani z nemovitostí či oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám.

Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejňuje formuláře žádostí, dokladů a potvrzení, nutných k přiznání dávek Státní sociální podpory. Veřejnému ochránci práv je možné podat podnět prostřednictvím elektronického formuláře. Ministerstvo spravedlnosti zveřejnilo na svých stránkách formuláře pro zápis do obchodního rejstříku a pro potřebu soudní spolupráce v civilních věcech v rámci EU, pracuje se na systému elektronické registrace obchodních společností. Prostor pro rozšíření a vylepšení služeb on-line je stále značný.

Co si myslíte o elektronických službách ve státní správě? Ve které oblasti byste pokrok uvítali nejvíce? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.