Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaplatila kartou a po pár týdnech jí bez upozornění strhli další peníze

aktualizováno 
Uhrazením nákupu kartou vaše výdaje nemusí končit. Naše čtenářka se až z výpisu účtu dozvěděla, že jí po několika týdnech platbu přeúčtovali. Částka, kterou jí znovu naúčtovali, byla o 700 korun vyšší. Banka však jednala správně. Opodstatněně vám může změnit výši platby až s odstupem tří let.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - platební karty, zámek, klíč | foto: Profimedia.cz

"V obchodě jsme uhradili nakoupené zboží platební kartou. Platba činila 2 290 korun a jako takovou jsme ji u pokladny autorizovali PINem. Na účtence byla vyšší, ale toho jsme si nevšimli. Ovšem za několik týdnů jsme až na výpisu z bankovního účtu zjistili storno této platby a odúčtování hodnoty 2 990 korun," posteskla si čtenářka ve svém dopisu.

Obrátila se proto s dotazem na svou banku, Českou spořitelnu. Tam se dozvěděla, že jde o zcela běžný postup. Obchodník, který dodatečně zjistí chybu, může banku zažádat o chybějící peníze. A s největší pravděpodobností je také dostane. Pokud klient s opravou nesouhlasí, má se obrátit na obchodníka, radila slečna na informační lince banky.

Další telefonát, se stejným výsledkem, směřovala proto čtenářka ombudsmanovi České spořitelny. Ani to ji však o správném postupu banky nepřesvědčilo. Obrátila se tedy se svým dotazem na Finančního arbitra České republiky Františka Klufu.

Dostalo se jí této odpovědi: "Dle obchodních podmínek České spořitelny, které jsou nedílnou součástí smlouvy, je klient oprávněn požadovat prošetření transakce, s níž nesouhlasí, do 75 dnů od data transakce. Co se týče provádění opravných transakcí ze strany obchodníka, ty jsou prováděny v souladu se Smlouvou, kterou má s bankou uzavřenu. Vytunelovat účet nemůže, jelikož bance musí doložit doklady, na jejichž základě provedl zúčtování konkrétní platby."

Čtenářka již sice účet v České spořitelně zrušila, nicméně rozhodla se nenechat si svou nepříjemnou zkušenost jen pro sebe. Zeptali jsme se proto také ostatních bank, jak v takovýchto případech postupují.

nerovnoprávnost ve vztahu zákazník - obchodník

"Podle mého názoru by mělo platit, že pokud na jedné straně dojde k chybě a přijde se na ni dodatečně, měla by za ni zaplatit ta strana, která se chyby dopustila. Pokud mi v obchodě vrátí menší hotovost a já za nimi přijdu za týden, že to chci doplatit, asi by se mi vysmáli," říká čtenářka.

I již zaúčtované platby kartou vám může banka dodatečně opravit

Běžný postup je takový, že obchodník se obrátí na svoji zpracovatelskou banku s žádostí o opravu. Předloží jí pokladní doklad z pokladny a doklad z POSu (potvrzení o platbě kartou, jímž dokazuje oprávněnost odstranění chyby). Následně se obrací s žádostí o souhlas klienta s inkasem správné částky. Tu adresuje buď přímo na svého klienta nebo na banku držitele karty. 

V České spořitelně ale klienta s žádostí o souhlas s inkasem správné částky vždy neosloví. "Pokud se jedná o částku do 3 000 korun může být náprava uplatněna nejdéle do 1 roku od provedení transakce. O opravě se klient dozví z výpisu účtu, není tedy kontaktován automaticky. V případech nad 1 rok od data transakce postupujeme písemnou žádost o souhlas s odúčtováním klientovi. Ten je pak kontaktován vydavatelskou bankou," objasňuje postup České spořitelny tisková mluvčí Kristýna Havligerová.

Nelze tudíž spoléhat na to, že po té, co od pokladny s nákupem odejdete, už nemůže být s účtovanou částkou "manipulováno". Přitom u pokladen, platíte-li hotově, obvykle nepřehlédnete varování o nepřijímání pozdějších reklamací vydané hotovosti.

Podíváme-li se stejnýma očima na platby kartou, nelze si nevšimnout, že obchodník u banky reklamuje chybu svého vlastního zaměstnance, který platbu od klienta přijímal. Byť šlo o transakci bezhotovostní.

Východiskem by ale pro dotázaného držitele karty nebylo ani odmítnutí opravy obchodem inkasované částky. Hrozila by mu totiž soudní pře z titulu vymáhání tzv. bezdůvodného obohacení.

jednání bank je v pořádku, bránit se můžete reklamací nebo podáním

"Celé jednání je dle bank v pořádku podle pravidel karetních asociací, ale dle mého by mělo dojít nejdříve ke kontaktování spotřebitele a poté ke stržení dané částky. Doba, po kterou může banka požádat o dodatečné stržení částky je limitována obecnou promlčecí dobou tří let," říká právnička Sdružení obrany spotřebitelů Eva Strnadová.

Bránit se podle ní je možné podáním reklamace u banky (75 dnů od data transakce - dle obchodních podmínek České spořitelny, a.s.), či je možné obrátit se s tímto problémem na Finančního arbitra ČR.

Banka může o dodatečné stržení částky požádat do tří let

Obecná promlčecí lhůta limituje dobu, kdy může banka požádat o dodatečné stržení částky, na tři roky. Banky však v těchto případech postupují odlišně. Někde musí obchodníkovi na reklamaci stačit měsíc, jinde opravu provedou i mnohem později.

Například v mBank, Raiffeisenbank či UniCredit Bank běží obchodníkovi standardní reklamační lhůta. Běžně trvá 30 dnů, ale může být i odlišná, a to v závislosti na zemi provedení reklamované transakce. Podle Martiny Lambert z LBBW jsou ale lhůty předmětem smluvního vztahu banka a obchodník.

Komerční banka žádné standardní lhůty stanovené nemá, ale svého klienta vždy písemně před opravou kontaktuje. Jedinou výjimkou je případ, kdy byl držitel karty obchodníkem poškozen odúčtováním částky vyšší. "Tento druh opravy je prováděn bez souhlasu klienta, neboť tím není nijak negativně ovlivněn," sdělil iDNES.cz Michal Teubner z tiskového odboru banky.

V Poštovní spořitelně to však vidí jinak. "Lhůty pro řešení reklamace se řídí, v závislosti na konkrétním reklamačním případu, pravidly mezinárodních karetních asociací. Obvykle je to 30 až 180 dní ve zvlášť složitých případech," uvedla Denisa Salátková, tisková mluvčí banky.

Každou platbu musíte potvrdit podpisem nebo PINem

Svůj souhlas s částkou, kterou vám banka odúčtuje po nákupu v obchodě, vyjadřujete buď prostřednictvím klávesnice platebního terminálu zadáním PINu, nebo podpisem účtenky (tj. případ tzv. imprinteru). Jestliže částka zadaná pokladníkem a vámi potvrzená nakonec s údajem na výpisu nesouhlasí, musíte buď vy, nebo obchodník transakci reklamovat.

souhlas s platbou

Správnost a oprávněnost odúčtování příslušné částky ze svého účtu potvrzujete podpisem dokladu nebo PINem při autorizaci platby kartou.

Jestliže je částka příznivější pro vás jako držitele karty, zaplatili jste tedy díky chybě pokladní méně, než jste měli, ještě nejásejte. Obchodník rozdíl stejně s největší pravděpodobností odhalí při kontrole účetnictví a situaci bude záhy řešit.

Vyplatí se proto vždy dobře ověřit, zda se shoduje celková suma uvedená na účtence s částkou, kterou potvrzujete PINem. Tu vám totiž banka také strhne.

Za obchodníkem jen pro reklamaci zboží a služeb

Přímo na obchodníka se držitelé platební karty obracejí s reklamací kvality poskytnutých služeb, nebo zakoupeného zboží. Samozřejmě je třeba řešit s obchodníkem případ, kdy klient neobdržel objednané zboží, přestože mu transakce byla již z účtu odečtena (například u plateb přes internet).

V případě závady v zúčtování transakcí se obracejí zpravidla na svou banku. Všimnete-li si chyby ihned v obchodě, banky doporučují řešit situaci okamžitě. Jestliže obchodník vaši reklamaci uzná, může provést opravu a zúčtování nové. Jestliže ji ovšem neuzná, je třeba zaúčtovanou transakci reklamovat vždy u vydavatelské banky platební karty (tedy u své banky).


.Informujte nás o finančním bezpráví

Nejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze?

Tento článek vznikl na základě příběhu, který nám byl zaslán do redakce. Podobné zkušenosti nám můžete zasílat na adresu finance@idnes.cz. Rádi vám pomůžeme problém řešit či na něj alespoň veřejně poukázat.




Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další z rubriky

Chybějící „s“ v protokolu na internetu vás může připravit o peníze

Ilustrační snímek

Internetové bankovnictví je užitečná vymoženost. Nemusíme chodit na pobočky bank a své peníze máme kdykoliv pod...

Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

Ilustrační snímek

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí...

Přinášíme aktuální přehled 10 nejvýhodnějších bankovních účtů

Ilustrační snímek

Banky vylepšují své bankovní účty a snaží se klienty hýčkat mnohem víc než dříve. Ve spolupráci s analytiky Scott &...

Další nabídka

Kurzy.cz

Ropa může růst klidně na 200 USD, jestli se do sebe pustí Saudi s Íránem. Způsob...
Ropa může růst klidně na 200 USD, jestli se do sebe pustí Saudi s Íránem. Způsob...

Napětí na Středním východě stále roste. Riziko otevřeného konfliktu mezi Saúdskou Arábií a Íránem se neustále a poměrně... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.