K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Ilustrační snímek

K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

K reklamaci vadného zboží nemusíte mít záruční list. Svědek vám stačí

  • 13
Potvrzený záruční list pro mnoho lidí představuje pojistku pro případnou reklamaci zboží. Jeho vystavení ale není automatické. Musíte o něj prodejce požádat. Pak je jeho povinností vám záruční list písemně potvrdit.

Ukládá mu to totiž zákon o ochraně spotřebitele. Podle Miloslavy Fléglové, tiskové mluvčí České obchodní inspekce není vystavení záručního listu prodávajícímu nezbytné, pokud o něj kupující sám nepožádá. 

Prodávající potvrzuje záruční list v případě, poskytuje-li záruční lhůtu na výrobek i některou jeho část či funkci na dobu delší než dva roky. V takovém případě musí určit podmínky a rozsah prodloužené záruky.

Záruční list k reklamaci nepotřebujete

Nicméně vystavený záruční list není pro reklamaci vždy nutný.

Může se hodit

"K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Kupující tedy nepotřebuje záruční list k uplatnění reklamace, ale postačí mu účtenka, tedy doklad o koupi, nebo výpis z bankovního účtu prokazující nákup či jen svědecká výpověď," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTest.

Záruční list musí obsahovat zákonem předepsané údaje

Zákon jasně říká, jak má správně vystavený záruční list vypadat. Musí obsahovat:

  • jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu prodávajícího
  • identifikační číslo prodávajícího
  • sídlo, jde-li o právnickou osobu, nebo bydliště, jde-li o fyzickou osobu

Pokud je to s ohledem na poskytovanou záruku potřeba, musí prodávající v záručním listě také srozumitelně vysvětlit i obsah poskytované záruky, uvést její rozsah, podmínky, dobu platnosti a způsob, jakým může člověk uplatnit své nároky.

Další povinností prodávajícího je vydat na vyžádání doklad o zakoupení výrobku. I ten musí obsahovat povinné údaje:

  • datum prodeje
  • popis výrobku
  • za jakou cenu byl pořízen
  • identifikační údaje prodávajícího

"Všechny povinně poskytované písemné informace, tedy návod, záruční list i doklad o koupi, je prodávající povinen dát kupujícímu v českém jazyce," upřesňuje Zelený.