Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závadu ochotně odstraní, šunt vám zůstane. Nové reklamační pasti

aktualizováno  14:46
Reklamovat vadné zboží je v Česku stále větší problém. Někteří obchodníci a servisní opravny jsou solidní jen naoko. Obcházejí zákon vlastními nevýhodnými reklamačními pravidly a dostat z nich peníze trvá někdy měsíce. Zákazníky i šikanují, aby reklamaci vzdali.
Při reklamaci si dejte pozor, co podepíšete v protokolu. Ilustrační snímek

Při reklamaci si dejte pozor, co podepíšete v protokolu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nové pasti, do kterých se můžete při uplatnění reklamací lapit, jsou často dobře maskované. Mnohdy v nich uvízne i zkušený spotřebitel. Potvrzují to odborníci nové pražské telefonické poradny, kterou v závěru loňského roku spustilo občanské sdružení spotřebitelů TEST.

Naoko jsou solidní, jen aby nevraceli peníze

Pokud koupíte drahý výrobek, nemusí jít vždy o kvalitní zboží. Obchodníci to vědí a snaží se vyhnout tomu, aby nemuseli vracet peníze nebo vyměnit zboží za nové. Třeba u nekvalitních ale drahých výrobků, jako jsou dětské kočárky, se nově používá následující taktika: "Kočárek jste poškodili nesprávným používáním. Reklamace není oprávněná, ale že jste to vy a zboží je v záruční lhůtě, závadu vám odstraníme zdarma. Jsme přece solidní firma."

Po čase ale zjistíte, že má kočárek i další závady nebo se neustále opakuje ta prvá a drahý výrobek začne být pořádně na obtíž. Při reklamaci však postupuje obchodník stejně a na první pohled vstřícně: "Reklamace není oprávněná, ale že jste to vy… Jsme přece solidní firma."

Jak se bránit: "Prodejci se takovým jednáním pokoušejí ve většině případů obejít zákon. Před uplatněním reklamace doporučujeme každou vadu zdokumentovat, nejlépe nafotit. Zajistíte si tak důkazy, že se vady opakují a reklamace byly oprávněné," radí právnička Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny dTest. Jak dodává, případný spotřebitelský spor je možné řešit i mimosoudně (čtěte zde).
Zapamatujte si:

  • Kvůli neustálým problémům s výrobkem máte právo využít možnosti, které vám poskytuje zákon, například požadovat výměnu za nový výrobek, nebo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

  • Toto právo můžete využít od výskytu třetí stejné odstranitelné vady. U většího výskytu odstranitelných vad se musí projevit tři najednou, nebo čtyři postupně.

Nechají vás podepsat protokol, aniž si ho pročtete

Někteří obchodníci mají připravené reklamační protokoly, ve kterých jsou jiné podmínky, než na jaké máte ze zákona nárok. Pokud doklad podepíšete, aniž si ho pročtete, můžete až doma zjistit, že místo třicetidenní lhůty si prodejce na vyřízení reklamace vymínil 60 i více kalendářních dnů. Nebo podpisem stvrdíte, že peníze vrátit nechcete a v případě neopravitelné vady požadujete výměnu vadného zboží za nové.

Telefonická poradna jak řešit potíže s reklamací:
 299 149 009

Jak se bránit: "Reklamační protokol s takovýmto ustanovením nemusíte akceptovat, trvejte na sepsání nového či alespoň vyškrtnutí nevýhodného ustanovení. Právní řád totiž poskytuje spotřebiteli tak silnou ochranu, že se ani smluvně nemůžete vzdát svých zákonných práv, ani jinak zhoršit své postavení. Pokud protokol pročtete až doma, můžete argumentovat tím, že tato ustanovení jsou neplatná, protože jsou pro vás méně výhodná než ta, která vám zaručuje zákon," doporučuje právnička.

Zapamatujte si:

  • Zákon připouští prodloužit lhůtu pro vyřízení reklamace na dobu delší než třicet kalendářních dnů. K tomu by mělo docházet ale jen zcela výjimečně a po individuální dohodě.
  • Není-li reklamace vyřízena do 30 kalendářních dnů, po uplynutí této doby žádejte vrácení peněz, nebo výměnu zboží, protože se má za to, že jde o neodstranitelnou vadu. Obdobně postupujte i tehdy, pokud jste bez předchozího upozornění podepsali, že lhůta pro vyřízení reklamace je delší než 30 kalendářních dnů.
  • Pokud je vada neodstranitelná, můžete žádat vrácení peněz, nebo výměnu zboží. Rozhodnutí je přitom vždy jen a jen na vás.

Použijí šikanu a snaží se reklamaci odpinknout

Nesolidní obchodníci stále víc používají praktiky, které lze označit za šikanu. Při oprávněné reklamaci oblečení vám v obchodě například sdělí: "Na blůze chybí cedulky, příště je nestříhejte, reklamaci tak nelze uznat." Nebo začnou požadovat: "A kde máte originální krabici?" Může se také stát, že po vás budou chtít záruční list, který vám při koupi zboží vůbec nedali.

Někteří prodejci obuvi vás mohou šikanovat i tak, že odmítnou sepsat reklamační protokol kvůli tomu, že boty nejsou dokonale vyčištěné. Když se nenecháte odradit a přinesete je zpět vycíděné, obchodník může volit další taktiku. Vadné zboží přijme, ale nikam neodešle a po měsíci se pak dozvíte, že je reklamace neoprávněná (o dalších praktikách čtěte zde).

Reklamace budou od roku 2013 jednodušší. Změny přinese novela občanského zákoníku (čtěte zde).

Jak se bránit: "Všechny obdobné požadavky, kterými se vás prodejce snaží odradit od podání reklamace, odmítejte. A to i tehdy, pokud jsou v prodejně součástí vyvěšeného reklamačního řádu nebo jste podepsali kupní smlouvu, v níž si tyto podmínky obchodník vymiňuje. Je to v rozporu s občanským zákoníkem i zákonem o ochraně spotřebitele," radí vedoucí spotřebitelské poradny.

Zapamatujte si:

  • K podání reklamace postačí, prokážete-li, že jste u daného prodejce věc koupili. To lze doložit nejen nákupním dokladem či paragonem, ale i výpisem z účtu při platbě kartou, záručním listem, obalem či reklamačními protokoly z předchozích reklamací.
  • Nepřijetí reklamace je správní delikt, za který může prodejce dostat pokutu až do výše tří milionů korun (zpravidla od České obchodní inspekce).

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Další nabídka

Kurzy.cz

Expremiér Nečas křivě svědčil, řekl soud. Tohle bude následovat
Expremiér Nečas křivě svědčil, řekl soud. Tohle bude následovat

Jana Nečasová a tři zpravodajci jsou vinni v kauze zneužití vojenského zpravodajství. Tak zní dnešní verdikt obvodního ... celý článek



Najdete na iDNES.cz