Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zboží koupené v Evropě stačí reklamovat zasláním poštou

aktualizováno 
Koupit si levněji zboží v cizině je lákavé. Když se porouchá, můžete je bez problémů reklamovat. Není bezpodmínečně nutné odjet se zbožím do obchodu, kde jste je koupili. Reklamované zboží pošlete poštou, za důkaz nákupu vám poslouží paragon.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na otázky týkající se nákupu v zahraničí i přes internet odpovídá Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které se specializuje na evropské právo na ochranu spotřebitele a mimo jiné pomáhá českým spotřebitelům řešit spory s prodejci z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

Mohu zboží koupené v zahraničním internetovém obchodu vrátit stejně jako u nás?
Když nakupujete online u obchodníka z jiné země Evropské unie a sedíte přitom u počítače v Česku, máte úplně stejná práva, jako byste zboží kupovali v Česku.

Při nákupu například ve francouzském e-shopu tedy budete mít 14 dní na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, ačkoli francouzské právo stanoví pouze lhůtu 7denní. Samozřejmě můžete počítat i s klasickou "českou" dvouletou zárukou.

A když nakupuju přímo v kamenném obchodě?
Tady se podmínky pro reklamaci většinou od českých trochu liší. Dvouleté záruční období je rozděleno na dvě části. V prvních šesti měsících od převzetí věci se má za to, že vada existovala již při nákupu, a je na prodávajícím, aby prokázal opak. V této lhůtě můžete uplatnit takzvaný rozpor s kupní smlouvou a máte právo domáhat se odstranění všech vad. A to buď opravou, nebo výměnou věci, přičemž si svobodně vyberete jednu z těchto možností. Když není vámi zvolený postup možný, máte právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Co když vadu objevím třeba až po tom půl roce?
Pokud byla vada na věci od počátku, ale vy jste ji objevili v období mezi šestým a čtyřiadvacátým měsícem od převzetí, je důkazní břemeno na vás a vy musíte prokázat, že zboží bylo vadné už při koupi.

V případě použitých věcí může obchodník písemně tuto dvouletou lhůtu zkrátit pouze na 12 měsíců.

U koho mám reklamovat, u prodejce, nebo výrobce? A jak?
Reklamaci můžete uplatňovat pouze u prodejce, od něhož jste zboží zakoupili. S ním totiž máte smlouvu. I když jste si zboží koupili za hranicemi, nemusíte s reklamací jezdit do obchodu osobně, stačí je poslat poštou. Jako důkaz stačí paragon.

Kdo bude platit poštovné?

Pokud je reklamace oprávněná, pak náklady na dopravu zboží hradí obchodník, a to v nejnižší nutné výši. Pokud byste tedy vezli rozpadlé boty do Paříže autem, pak by vám obchodník nezaplatil benzin, ale pouze výši poštovného podle ceníku pošty.

Platí 30denní lhůta pro vyřízení reklamace jako u nás?

Ve většině zemí Unie je stanoveno, že reklamace má být vyřízena v "přiměřené době". Tento pojem je vykládán většinou jako lhůta mezi čtyřmi až šesti týdny. Na Slovensku je zákonem stanovena maximální lhůta na vyřízení reklamace 30 dní.

Co dělat, když reklamaci v jiné zemi Unie odmítnou vyřídit?

Můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. Nejjednodušší je vyplnit formulář na stránkách www.coi.cz/cs/esc-2/ , případně poslat e-mail na esc@coi.cz.

Tentýž mail či telefon 296 366 155 můžete využít v případě, že byste potřebovali radu či informace o svých právech při nákupech za hranicemi.

Můžete uvést nějaký příklad, kdy vaši právníci pomohli?

Například jedné paní pomohli vymoci 25 tisíc korun za zaplacenou, ale z francouzského e-shopu nedoručenou videokameru, a to poté, co s ní prodejce o problému odmítal jakkoli komunikovat.

Podobně přiměli německý kamenný obchod s obuví, aby uznal oprávněnou reklamaci bot za pět tisíc korun, kterou odmítal uznat bez bližšího vysvětlení i přesto, že česká spotřebitelka jela do jeho obchodu dvakrát osobně.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...



Další z rubriky

Průzkum: učitelé si půjčují, nejvíc spoří zdravotníci a finančníci

Ilustrační snímek

Jak hospodaří s penězi vybrané profese, zjišťoval průzkum Kantar TNS pro společnost KRUK, která pořádá 13. a 15....

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz