Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zeptejte se zaměstnanců, ano a ne však nestačí

aktualizováno 
Ptát se zaměstnanců na názor je moderní. Zda jsou zaměstnanci spokojení s jednáním svých nadřízených, s rozdělováním úkolů či se složením týmu můžete zjistit pomocí dotazníku, který rozdáte všem ve firmě. Sestavit smysluplné dotazníky však není jen tak.
Rozdat zaměstnancům dotazník o spokojenosti je dobrý způsob motivace

Rozdat zaměstnancům dotazník o spokojenosti je dobrý způsob motivace

Pravidelný průzkum názorů zaměstnanců, zpravidla všech včetně manažerů, má dvě výhody - pracovníky motivuje pocitem, že o jejich mínění někdo stojí, a zároveň odkryje problémy, které by jinak nemusely vyjít najevo.

„Stává se například, že management pro zaměstnance připraví různé výhody, ale ty se míjejí účinkem. O příspěvek na tábor pro děti třeba nikdo moc nestojí, ale naopak by všichni přivítali benefity v jiné oblasti, která někdy může být pro firmu i levnější,“ říká Jiřina Karásková z ostravské personální agentury Specialist Service. Průzkumy odhalí i nedostatky v komunikaci, špatné pracovní podmínky či nepromyšlené střídání směn.

K průzkumu názorů zaměstnanců slouží většinou dotazník, ve kterém se mohou vyjádřit k zadaným tématům a přidat vlastní postřehy.

Nepátrejte, kdo co napsal
Průzkumy mají mnohem větší hodnotu, pokud jsou anonymní. „Lidé budou odpovídat upřímně a pravdivě jen tehdy, když budou mít jistotu, že na svoje názory nedoplatí. Musí mít možnost říct, co si myslí, i když to bude pro vedení nepříjemné,“ zdůrazňuje psycholožka Ludmila Mrkvicová.

Dotazník bude ještě důvěryhodnější, pokud ho připraví nezávislá personální společnost. Ta pak odpovědi i vyhodnotí „Dotazníky obsahují v průměru kolem sedmdesáti otázek, které směřují do oblasti plánování, obecné spokojenosti lidí, firemní kultury, benefitů a dalších oblastí,“ říká Jiřina Karásková. „Otázky nenavádějí jen k odpovědím ano a ne, ale některé jsou otevřené a dávají možnost k delšímu vyjádření.“

Pořádat průzkum jen pro image firmy a nebrat ohledy na výsledky, se nevyplácí. Zaměstnanci budou pozorně sledovat, co se po vyhodnocení odpovědí přesně změnilo. Pokud změna nepřijde, motivace zmizí a příštímu průzkumu nebude nikdo věnovat pozornost.

Které konkrétní změny může průzkum přinést?
„Na základě dotazníku jsme například rozšířili možnosti zahraničních stáží i pro novější pracovníky, nebo jsme třeba vybavili větší okruh zaměstnanců mobilními telefony,“ říká personální manažerka Pavla Slabihoudková ze společnosti KPMG, která dotazníkové šetření provádí pravidelně každé dva roky.

Co můžete splnit
Dotazníková šetření, která zajišťují personálně poradenské společnosti, se dají ušít na míru konkrétnímu zákazníkovi. Netrvají dlouho, výsledek je znám v průběhu čtyř až osmi týdnů, záleží na velikosti firmy. Detailní výsledky průzkumu se většinou nedozví jen vedení společnosti, ale také zaměstnanci.

Některé firmy může od podobné akce odradit cena, která je obvykle závislá na počtu zaměstnanců a pohybuje se v desetitisícových až statisícových částkách ( u zavedených systémů).

Pokud budete průzkum chystat sami, konzultujte ho alespoň s personalisty, nejlépe s takovými, kteří už mají zkušenosti se zadáváním a vyhodnocováním dotazníků.

Nezařazujte otázky, u kterých lze odhadnout odpovědi předem nebo kde víte, že požadavky zatím nemůžete splnit.

Proč udělat průzkum
  • Zaměstnanci budou k firmě loajálnější
  • Vyjde najevo jejich postoj k chystaným změnám
  • Manažeři se dozvědí, jak je jejich podřízení vnímají
  • Je to první krok ke zlepšení vzájemné komunikace
  • Anonymita odkryje problémy, na které by se jinak nepřišlo

Personalista radí:
V dotazníku se zaměstnanců nikdy neptejte na spokojenost s příjmy. Budou očekávat, že jim platy následně upravíte. Pokud to neuděláte, příští dotazník už nebudou brát vážně.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
ZKUŠENÝ PROJEKTOVÝ MANAŽER

Grafton Recruitment Praha
Olomoucký kraj
nabízený plat: 60 000 - 70 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.