Marketing – program na podporu exportu
Ze strukturálních fondů lze financovat i většinu aktivit, vedoucích k podpoře konkurenceschopnosti českých podniků na zahraničních trzích. Dotace jsou určeny malým a středním firmám, které mají jasný exportní záměr.
Hlavními kritérii jsou velikost podniku (malé a střední podniky - méně než 250 zaměstnanců a obrat nepřevyšující 50 mil. EUR), sídlo firmy mimo hl.m. Prahu, její zaměření odpovídající podporovaným odvětvím (převážně zpracovatelský průmysl). Důležité je i finanční zdraví podniku.
V rámci programu Marketing lze dotovat jednotlivé propagační akce, výrobu propagačních materiálů, ale i získávání marketingových informací zaměřených na podporu exportu. Lze tedy získat peníze na účast na zahraničních výstavách a veletrzích, financování tvorby tiskových propagačních materiálů (letáky, katalogy, pozvánky) podporujících export, financování tvorby inzerce podporující propagaci v zahraničí, tvorbu internetových stránek (od grafického návrhu až po software), dále pak průzkumy trhu (segmentace, konkurence, poptávka, potenciál, příp.pozice), pořízení databází obchodních kontaktů v zahraničí, statistiky, obecné marketingové informace o zahraničních trzích, ekonomické údaje, údaje o distribuci apod.
Pokud se rozhodnete investovat do rozvoje exportu nebo jeho rozšíření na nové trhy, je možné získat dotaci ve výši 46 % uznatelných nákladů, ve výši 0,1-1 mil Kč.
Počet žádostí podaných v rámci programu Marketing dosahuje k 29.6.2006 přibližně 10 % z celkového počtu žádostí v OPPP. Ze 417 podaných žádostí zatím uspělo 226, 51 bylo odmítnuto a zbytek čeká na vyhodnocení. Nejvíce aktivní byly Jihomoravský a Zlínský kraj.
Program Prosperita
Z programu prosperita lze financovat výstavbu či renovaci objektu, za účelem zřízení podnikatelského inkubátoru, vědeckotechnického parku, který se bude dále pronajímat inovačním firmám.
Do uznatelných nákladů lze započítat vyhledávání a hodnocení projektů firem, žádajících o zařazení do inkubátoru, ochrany vlastnictví, např. náklady spojené s patentováním , vyhledávání partnerů pro spolupráci, např. pořádání konferencí, nákup nezbytného zařízení, vybavení, zejména informačními technologiemi apod. Dále pak nákup pozemků a přípravu území potřebných pro realizaci projektu, vybudování technické a dopravní infrastruktury atd.
Dotace mohou dosahovat až výše 75% uznatelných nákladů.
V rámci tohoto programu bylo k 29.6.2006 podáno 62 žádostí, 20 bylo odmítnuto, 15 přijato, ostatní čekají na vyřízení.