Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nelžete o zdravotním stavu, můžete přijít o peníze

aktualizováno 
Chcete rychle uzavřít životní pojištění. Domluvíte si schůzku s poradcem, podepíše pojistnou smlouvu. To ale ještě neznamená, že jste pojištěni. Za měsíc či dva se můžete dozvědět, že vás pojišťovna odmítla. Podle finančního poradce společnosti Partners Ondřeje Hatlapatky je na vině podcenění zdravotního stavu.

Budete-li lhát o své zdravotním stavu, může pojišťovna od smlouvy odstoupit. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Chování některých poradců vede k problémům. Stává se, že při rychlém uzavření smlouvy k životnímu pojištění se zdravotní stav klienta neuvede podle skutečného stavu. A pak ve chvíli, kdy má pojišťovna vyplatit pojistku, odmítne plnění. Najde rozpory v tom, co klient o svém zdravotním stavu uvedl do smlouvy a co je skutečností. Může i smlouvu vypovědět. Klient tak nemusí dostat ani korunu,“ říká Ondřej Hatlapatka.

Životní pojištění výhodně

Sjednejte si životní pojištění výhodně a bez komplikací.

Mnoho klientů si myslí, že už podpisem pojistná smlouva vstupuje v platnost. Smlouva ale platí jen v systému jakéhosi předpojištění. Nabízí pojistné krytí, které je nižší a bez zkoumání zdravotního stavu. Skutečná akceptace smlouvy ze strany pojišťovny se uskuteční až ve chvíli, kdy si pojišťovna ověří zdravotní stav klienta. A to trvá i déle než měsíc.

„Jako je nezbytné mít smlouvu správně nastavenou z pohledu krytých rizik, tak je důležité mít správně vyplněný zdravotní dotazník,“ vysvětluje Ondřej Hatlapatka.

Cesta smlouvy

Smlouva od finančního poradce nejdříve putuje na centrálu pojišťovny, kde prochází schvalovacím procesem. Kontrolována jsou data klienta, správnost vyplnění smlouvy, správný propočet pojistného a překontrolován je i zdravotní stav klienta. Právě ten určuje, zda pojišťovna s klientem uzavře smlouvu, nebo ne. Případně za jakých podmínek.

Pokud pojišťovna zjistí, že má klient zdravotní problém, může si ještě navíc vyžádat další dokumenty od lékaře, či dokonce lékařskou prohlídku. Teprve, když sama uzná klienta za hodného pojistky, je pojištěn.

„Klient s poradcem by se proto při uzavírání smlouvy měli řídit heslem: nelhat a nezatajovat zdravotní stav. Má to jednoduchý důvod. Lež je cesta k neplnění, případně příležitosti pro pojišťovnu od pojistné smlouvy odstoupit,“ říká Ondřej Hatlapatka.

Může se stát i to, že klient platí roky pojistku, ze které následně neuvidí ani korunu. „A věřte, že pokud pojišťovna nemá na začátku podezření, nežádá si o výpis ze zdravotní karty klienta, ke kterému ji dáváte souhlas podpisem smlouvy,“ upozorňuje Hatlapatka. Zdravotní dokumentaci si tak vyžádá až v případě problému a může plnění odmítnou právě kvůli zamlčeným informacím. Klient to pak „neuhraje“ ani na to, že se jeho zdravotní stav po letech změnil. Změnu totiž musí v průběhu pojištění vždy oznámit.

Přístup pojišťoven

Zákon uvádí, že lidé musejí před sjednáním pojistné smlouvy sdělit zdravotní stav podle pravdy. Na trhu jsou pojišťovny velmi benevolentní ke zdravotnímu stavu klienta, což ale může vést k vyšším nákladům na krytí zdravotních rizik. Jiné pojišťovny jsou v posuzování zdravotního stavu klientů důslednější a některé ústavy pojišťují jen vesměs zdravé osoby.

Zdravotní stav je klíčový i z hlediska ceny. Největší dopad na smlouvu, jak po stránce cenové, tak i zdravotní, mají dvě připojištění. Je to invalidita z důvodu nemoci a úrazů a pracovní neschopnost z důvodu nemoci.

„Díky těmto připojištěním, mimochodem těm, které by v pojistné smlouvě neměly chybět, si pojišťovna velmi striktně kontroluje zdravotní stav klienta. Při akceptaci potom může určit, že ho vezme za podmínek sjednaných v návrhu, nebo za zvýšenou cenu, případně s výlukami, nebo vůbec,“ vysvětluje poradce Hatlapatka.

Výluky jsou definovány v pojistných podmínkách nebo přímo ve smlouvě a říkají, kdy pojišťovna peníze nevyplatí. Mnoho pojišťoven zvýhodňuje ceny pojistných smluv klientům za zdravý životní styl. Pokud déle než pět let nekouříte, máte lepší cenu pojištění, než kdybyste kouřili. Zohledňována je i obezita, pití alkoholu nebo případná závislost na drogách. A existují i benefity za to, když pravidelně navštěvuje preventivní prohlídky u lékaře.

Rady klientům, co si ohlídat

Klienti, kteří chtějí mít jistotu, že jsou skutečně včas a řádně pojištěni, by při uzavírání smlouvy s poradcem měli vyžadovat následující postup:

  1. Pokud poradce ví, že klient je zdravý a nemá žádné vážnější problémy, přistoupí rovnou k sepsání návrhu pojistné smlouvy se zdravotním dotazníkem, a tu odešle pojišťovně ke schválení. Jestliže to udělá správně a klient nelhal, mělo by vše projít v pořádku a hladce.
  2. Druhý postup je ten, že poradce před podpisem návrhu smlouvy ověří u pojišťovny, na základě zdravotního dotazníku a lékařských zpráv, zda je pojistka v tomto nastavení akceptovatelná. Kdy už ví, jaké námitky pojišťovna má, případně s jakým omezením a jestli vůbec klienta příjme, přistoupí k podpisu návrhu smlouvy.
Autor:



Nejčtenější

Jak ukončit zaměstnání. Stáhněte si vzor výpovědi

Ilustrační snímek

Výpověď z pracovního poměru je základním a nejrozšířenějším způsobem odchodu ze zaměstnání. A protože lidé mění práci...

Nový trend v práci Čechů. Konec dřiny, čtyři hodiny a domů

Ilustrační snímek

Práce na méně než osm hodin denně už není výsadou jen v kancelářích. Kvůli nedostatku lidí na trhu práce hledají firmy...



Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Nepřipravujeme děti na život, ony už jej žijí, tvrdí zakladatel školky Bambíno

Tomáš Trnka, zakladatel školky a jeslí Bambíno

Do vzdělávacího sektoru přišel ze zcela jiného oboru. Ještě nedávno Tomáš Trnka pracoval v developerské firmě. Prvotní...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Kvíz: Vyznáte se v reklamacích?

Ilustrační snímek

Asi všichni víme, že vadné zboží můžeme v záruční době reklamovat. Znáte však svá práva a povinnosti při uplatnění...

Kvíz: Vyznáte se v hypotékách a v tom, co s nimi souvisí?

Ilustrační snímek

Podle dat Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) žije v České republice ve vlastním bytě či domě 76 %...

Sedačku vrátit nemůžete z hygienických důvodů, tvrdil e-shop

Ilustrační snímek

Nákup v e-shopu má své výhody, nakupujeme z pohodlí domova, zboží je nám doručeno až domů a navíc můžeme od smlouvy bez...

Americká recese (ne)klepe na dveře

Americká recese (ne)klepe na dveře

Kurzy.cz Investoři opět spekulují o tom, že Fed letos zvýší své sazby nikoliv třikrát, jak stojí ve stávající prognóze, ale rovn...

Najdete na iDNES.cz