Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Životní pojistky jsou nepřehledné

  2:03aktualizováno  2:03
Životní pojištění jedním slovem? Neprůhlednost, shodují se oslovení odborníci a připouštějí to i zástupci pojišťoven. Zatímco banky a mobilní operátoři jsou neustále pod drobnohledem regulátorů trhu a médií, na pojišťovny se zapomíná.

Zákazníkům by pomohlo, kdyby každá pojistka měla svoje vysvětlivky, kde by byly jasně shrnuty základní parametry. | foto: Profimedia.cz

V případě životních pojistek, které jsou nabízené jako jistá forma spoření, jim přitom klienti svěřují stovky tisíc korun na desítky let.

Dle výzkumu analytické společnosti Scott & Rose pro MF DNES však zájemci o pojistku mnohdy nedostanou základní údaje ani od samotné pojišťovny. O případném zkreslování produktu jeho prodejci nemluvě.

"Pojistné podmínky jsou dnes natolik složité, že jim klient ani při dobré vůli nemůže porozumět," říká analytik pojistného trhu Dušan Šídlo.

Chystáme produktový list
Podle něj by zákazníkům pomohlo, kdyby každá pojistka měla svoje vysvětlivky, kde by byly jasně shrnuty základní parametry. Včetně upozornění na věci, které nejsou kryté.

Něco podobného momentálně chystá Česká asociace pojišťoven. "Většina klientů neví, co vlastně kupuje," uvedl šéf asociace Tomáš Síkora.

Nejpozději na počátku příštího roku by proto měly členské pojišťovny asociace ke smluvním podmínkám přikládat takzvaný produktový list. Ten bude na jedné straně srozumitelně shrnovat základní podmínky, začít by se mělo právě u životních pojistek.

Další bolestí je takzvané odkupné, tedy peníze, které dostane klient zpět v případě, že pojistku předčasně ukončí. Dopředu však neví, kolik mu pojišťovna vrátí.

"Nechal jsem se napálit finanční poradkyní a uzavřel nevýhodnou smlouvu. Přišel jsem na to až po dvou letech placení," říká Jan Vyhnánek z Prahy.

Zkušenost ho stála přibližně 120 tisíc korun, zpět nedostal ani korunu. "Informování pojišťoven o způsobu výpočtu odkupného bývá nedostatečné," říká Šídlo.

Nízké odkupné a vysoké měsíční poplatky slouží také k zaplacení provizí prodejcům. Ty se pohybují kolem patnácti až dvaceti tisíc za uzavřenou smlouvu. Takové výdaje musí pochopitelně pojišťovna zohlednit a klient zaplatit.

Ačkoli mají zprostředkovatelé klauzuli, že v případě předčasného ukončení smlouvy musí pojišťovně část provize vrátit. "Zprostředkovatelé pojistek sice ze zákona mají povinnost o odkupném informovat, ale chybějí jim k tomu podklady od pojišťoven," říká spolumajitel makléřské firmy IMG Ivan Souček.

Podle něj by systém zlepšila tabulka, která by provázela nově uzavřenou smlouvu. V ní by byl přehledně uveden nárok na minimální odkupné v jednotlivých letech.

Neprodáváme rohlíky
Oslovené pojišťovny argumentují velkou složitostí svých produktů. "Jsme informačně otevřeni, ale neprodáváme rohlíky ani běžný účet," říká zástupce České pojišťovny Václav Bálek. Podobně se vyjádřili také zástupci dalších pojišťoven.

Z výzkumu společnosti Scott & Rose však vyplývá, že pojišťovny mají občas problém dát klientovi i základní informace (viz tabulka). "Námi požadovaná data by se dala přirovnat k úrokové míře a poplatku za vedení účtu v bankách. V některých pojišťovnách ale pracovníci vůbec o základních parametrech produktu nevěděli," říká šéf firmy Michal Mošnička.

Finanční ombudsman, který by mohl mimosoudně řešit spory, zatím podle ministerstva financí nebude. Pravomoci by se mohly zvýšit finančnímu arbitrovi Otakaru Schlossbergerovi.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Další nabídka

Kurzy.cz

Expremiér Nečas křivě svědčil, řekl soud. Tohle bude následovat
Expremiér Nečas křivě svědčil, řekl soud. Tohle bude následovat

Jana Nečasová a tři zpravodajci jsou vinni v kauze zneužití vojenského zpravodajství. Tak zní dnešní verdikt obvodního ... celý článek



Najdete na iDNES.cz