Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kouřím, piju a užívám léky. Jak to ovlivní životní pojištění a plnění

aktualizováno 
Obecné pravidlo u životního pojištění zní: pokud neuvedete pravdu do zdravotního dotazníku, pojišťovna ve chvíli pojistné události může odmítnout plnění, ponížit ho anebo i odstoupit od smlouvy.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„To, že se stydím za to, že kouřím, piju nebo jsem obézní a nepřiznám to pojišťovně, může mít za následek neplnění vysokých částek při závažných onemocněních. A to za to přeci nestojí,“ říká finanční poradce Ondřej Hatlapatka.

Životní pojištění vybírejte chytře

Přehledy životního pojištění Vám pomohou vybrat to správné.

Uzavření každého životního pojištění předchází vyplnění zdravotního dotazníku. Dokud není řádně vyplněn, pojišťovnou ověřen a schválen, smlouva o životním pojištění neplatí. A právě při vyplňování dotazníku mnozí lidé udělají vůbec první chybu při sjednávání životní pojistky. Zdravotního dotazníku nevěnují odpovídající péči. Nepřemýšlí do detailů, co se jim v minulosti stalo. Do dotazníku neuvedou vážné úrazy, které třeba již nepociťují, ale jejich uvedení v pojistné smlouvě může sehrát při případné pojistné události klíčovou roli. Jenom kvůli tomu může pojišťovna odmítnout vyplatit pojistné. Nemocenská složka je však jen jednou věcí z mnoha.

„Velmi důležité je i samozřejmě vyplnění údajů o tom, jaký život žijeme. Kouříme? Kouření je činnost, která může mít obrovský dopad na cenu pojistky. Nejde o výluky, ale spíše o navýšení pojistného za to, že žijeme nezdravě a hrozí u nás větší riziko například rakoviny plic,“ říká Ondřej Hatlapatka.

Ale i alkohol

Přespřílišné pití alkoholu je další informace, která by měla být v dotazníku uvedena. Platí to i pro užívání léků. Z dotazníku by mělo být zřejmé, o jaké léky jde, jak jsou užívány, zda pravidelně nebo nárazově. Důležité je správně uvést i výšku a váhu, aby pojišťovna mohla posoudit, zda je či není klient obézní, protože i obezita je zdravotním rizikem. Stejně jako například psychické problémy. Obecně řečeno – pojišťovny mimo věku, rizikovosti profese, zdravotního stavu chtějí znát i pravdivé informace o životním stylu klientů. I ten totiž hraje roli při stanovování výše pojistného.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Partners

„Některé pojišťovny poskytují za zdravý životní styl slevu na pojistném, pokud tedy tento styl změníme, například začneme kouřit, musíme jim to oznámit. Stejně tak nás pojišťovna posuzuje na základě našeho zdravotního stavu před vstupem do pojistky. Pokud tedy neuvedeme nějaké léky, které užíváme, nebo onemocnění, kterým trpíme, je to problém. Platí následující – ať raději má pojišťovna více informací, než aby jí nějaká důležitá chyběla,“ říká Pavel Krejčík, analytik životního pojištění Partners.

Náprava stavu věci

Podle Ondřeje Hatlapatky doplnit neúplné nebo opravit nepravdivé informace ve zdravotním dotazníku by neměl být problém. Stačí se obrátit buď přímo na pojišťovnu, anebo i jen na zprostředkovatele, s nímž byla pojistná smlouva sjednána. Spolu s pojišťovnou nebo zprostředkovatelem lze provést úpravy v pojistné smlouvě i zdravotním dotazníku a nechat si je schválit pojišťovnou.

„Rozhodně bych nedělal kvůli tomu novou smlouvu. Pokud jsme něco náhodou opomněli v dotazníku uvést, jsme schopni tuto informaci pojišťovně pouze doplnit změnovým formulářem s požadavkem na rekalkulaci ceny pojištění a případné dopady,“ říká Ondřej Hatlapatka s tím, že každá významnější smlouva v pojistné smlouvě většinou značí změnu výše pojistného. Ta se však nemusí jenom navyšovat – v případě změny k lepšímu může dojít i ke snížení.

Čtěte také

„Pokud klient při sjednání opomenul něco drobného, moc to vadit nebude. Neřekl-li však pojišťovně něco podstatného, může již být situace komplikovanější. Může dojít k navýšení ceny, případně k vyloučení části krytí. Ale je to určitě lepší udělat dříve, než na to přijde pojišťovna při řešení pojistné události. Pak to pro klienta většinou dopadne mnohem hůř,“ dodává Pavel Krejčík.

Podle něj je nutné, aby klienti pojišťoven byli se svými pojistnými ústavy v pravidelném kontaktu. Hlásili jim všechny významné životní změny, jako je třeba změna zaměstnání, rizikových aktivit a životního stylu. Jenom tím si mohou být jistí, že jejich pojištění v případě pojistné události zafunguje tak, jak má, a zároveň tím mohou ovlivňovat i výši pojistného, které každý měsíc posílají na účet pojišťovny.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Častý omyl Čechů: evidenční list důchodového pojištění je k ničemu

Ne každý doklad patří do koše. Pokud jste zaměstnaní a vyhodíte evidenční list důchodového pojištění, který vám vystaví každý rok váš zaměstnavatel, děláte...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi jsou podpojištění. Co to znamená a jak to napravit?

Češi vydávají výrazně méně peněz za pojištění majetku, zdraví i života než lidé ve vyspělých evropských státech. Podle finančních poradců je jedním z důvodu...  celý článek

Ilustrační snímek
O kolik peněz přijdete na nemocenské a jak finanční ztrátu zvládnout

Onemocnění nebo úraz jsou nepříjemné záležitosti. A když se jejich léčba prodlouží, situace se ještě víc komplikuje, a to po finanční stránce. Jak se připravit...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Miliardová investice do továrny na výrobu lithiových baterií HE3DA zahájena
Miliardová investice do továrny na výrobu lithiových baterií HE3DA zahájena

Unikátní stavba dnes byla zahájena v Horní Suché u Havířova. Díky investici v hodnotě 1 miliardy korun od českých inves... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.