Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - cv, životopis | foto: Profimedia.cz

Životopis vyvěste na internet. Máte větší šanci sehnat práci

  • 1
Hledání práce sice internet usnadňuje, ale je třeba s ním umět zacházet. Pokud jste si na pracovní portál vyvěsili životopis a nikdo na něj nereaguje, může být chyba právě v zadání. Najděte si vzory, kterými se necháte inspirovat. Využijte i "hlídací psy".

Zatímco ještě loni byl zájem o pracovníky tak velký, že stačilo vyvěsit životopis na pracovní portál a pasivně čekat, až se někdo ozve, dnes by to byla chyba. "Práci je třeba hledat aktivně, tedy reagovat na inzeráty. Internet hledání usnadní. Díky němu můžete aktivní hledání práce doplnit pasivním, tedy tím, že na pracovní portál vyvěsíte své CV," radí Renata Štěpinová, projektová manažerka jobDNES.cz.

Kde je chyba?

Internet pomůže, ale pouze v tom případě, že váš životopis bude kvalitní. Podle ředitelky personální agentury Stimul Daniely Čajánkové jsou dnes životopisy, zejména ty vytvářené na pracovních portálech, vůbec nejhorší, jaké se jí kdy dostávaly do rukou. Na jednu stranu totiž někteří lidé mají strach vyvěsit na portál své osobní údaje, zatímco jiní považují internet za tak anonymní, že se s přesnými informacemi neobtěžují.

Rozhodně tedy informace neodbývejte, i když hledáte práci na více portálech. Ideální je, když si připravíte svůj originální životopis zvlášť a na portál ho jen nahrajete. Ale ne všechny servery tyto služby nabízejí. "Zejména internetové formuláře svádějí k tomu, že je vyplníte velmi rychle a podle momentální nálady," říká Alice Hamidová, ředitelka Mercury Group, která rovněž doporučuje důkladně zpracovat svůj originální životopis.

Na seriózních portálech se dostanou k životopisům jen registrovaní zaměstnavatelé. Například na profesia.cz mají přístup k životopisům jen ty společnosti, které byly prověřené v živnostenském a obchodním registru. V dotazníku musí jasně specifikovat svoji činnost, jinak se k databázi zájemců o práci nedostanou.

Přesto se vyplatí opatrnost. Nikdy není dobré uvádět celé datum narození a rodné číslo. V životopise, který na pracovní server pověsíte, se soustřeďte především na praxi a vzdělání, to čte personalista jako první a to rozhoduje.

"Firmy platí některým pracovním serverům nemalou částku, aby dostaly kontakt na osobu, jejíž životopis zaujme. Pokud v něm nejsou všechny informace, hrozí, že za něj zaplatíme a teprve pak zjistíme, že daná osoba našim požadavkům nevyhovuje," vysvětluje Daniela Čajánková, proč nemusí personalisté na neúplný životopis reagovat.

kde také hledat práci

Nevyplňujte vše

Vyplňování jednotlivých kolonek může spíše vyhovovat těm, kdo nemají s vytvářením životopisu zkušenosti. Pokud už budete životopis sestavovat na internetu, pamatujte, že ne všechna políčka musíte vyplnit. Místa, do nichž musíte zadat údaje, jsou vyznačena, obvykle malou hvězdičkou.

Rozhodně nemusíte uvádět rodinný stav, fotografii – pokud není výslovně vyžádána, pracovní omezení, nebo představu o tom, jaká by měla být vaše budoucí mzda. "Takováto informace je pro lidi, kteří trvají na určité výši platu, pod kterou by nešli. Obecně ale vyplnění takového údaje spíše uškodí," vysvětluje Renata Štěpinová.

Stejně tak nemá smysl, abyste vyplňovali konkrétní profesi, která není v nabídce. "Stačí zadat jen obor," dodává s tím, že profesí je tolik, že nikdy v nabídce nebudou úplně všechny. Na portál nezadávejte příliš úzká kritéria, zbytečně se tak můžete připravit o řadu šancí.

Hlídací pes pomůže s vyhledáním nabídky

Na pracovních portálech je možné najít vzory životopisů, kterými se můžete inspirovat. Prostudujte jich více, neboť ne vždy jsou vzory perfektní. Internet také pomůže se selekcí inzerátů, například na jobDNES.cz si můžete nastavit Hlídacího psa, což je služba, která vám automaticky zašle inzeráty podle hledané profese apod. "Každopádně doporučujeme pročítat nové inzeráty i osobně, můžete tak narazit i na jinou zajímavou pracovní nabídku," říká Renata Štěpinová z JobDNES.cz.

Vždy však volte jen kvalitní portály, například ty, na něž vám někdo dal doporučení nebo je znáte z reklamy. "Poznáte je i podle toho, že je na nich uveden kontakt na klientskou podporu – jak e-mailová adresa, tak telefon," upozorňuje Renata Štěpinová, podle níž je dobré zjistit si také, kdo stránky provozuje.