Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zjistěte, co lidem v okolí schází

aktualizováno 
Vytáhnout roletu u obchodu, odemknout dveře truhlářské dílny, rozsvítit v kosmetickém salonu a začít podnikat. Kdyby podnikatel udělal jen to, asi by brzy prodělal kalhoty. K úspěchu nestačí jen otevřít a pasivně čekat. Zákazníky je třeba lákat. A ještě předtím zjistit, zda vůbec existují a také, zda mají o jeho služby zájem.

Když se řekne marketingová studie neboli průzkum trhu, mnohé napadne: jen tahání peněz z kapes podnikatelů, to si může dovolit jen zavedená velká firma. Omyl. Pod pojmem průzkum trhu se totiž nemusí skrývat jen obsáhlý dokument za desítky i stovky tisíc korun. Dozvědět se něco o konkurenci je možné i svépomocí. Běda však, když nad tím podnikatel mávne rukou.

Obejděte úřady, prozkoumejte internet

Co je důležité vědět? Především kolik konkurenčních firem se v okolí nachází a zda prosperují. Údaje o tom, jaké množství živnostníků podniká ve stejném oboru, by měli mít k dispozici například na živnostenských úřadech. Seznam (byť nemusí být úplný) je i na internetu – pomocí některého z vyhledávačů lze najít přehled firem a živnostníků třeba podle okresů.

Dalším zdrojem informací jsou Informační místa pro malé podnikatele, živnostenská společenstva (jejich seznam eviduje hospodářská komora), agentura pro podporu investic a podnikání CzechInvest či agentura pro podporu obchodu CzechTrade. Internet může odkrýt i majetkovou strukturu té které firmy včetně jejího základního jmění a druhu činnosti, a to na stránkách obchodního rejstříku www.justice.cz.

Za průzkum na zakázku zaplatíte

Začínající podnikatel se může obrátit i na specializovanou agenturu zabývající se průzkumem trhu. Musí však počítat s tím, že většinu informací si od ní bude muset koupit. Stejně tak zaplatí za individuální výzkum, jenž si zadá podnikatel. Parametry si v takovém případě určí sám.

Ceny za zpracované informace se mohou pohybovat v tisících, ale i stovkách tisíc korun, podle rozsahu požadovaných služeb. Například studie společností Incoma Research a GfK Praha s názvem Elektro 2005, která mimo jiné mapuje vývoj trhu elektrospotřebičů a elektroniky či význam internetového prodeje v tomto oboru, se nabízí za téměř 47 500 korun.

Komplexní verze studie Kupní síla v okresech a obcích, která poskytuje kromě základních úda jů o celé republice také charakteristiky kupní síly populace ve více než šesti tisících jednotlivých obcích v Česku, stojí 53 550 korun.

S trochou námahy zjistíte leccos zdarma

Mnoho informací lze při troše snahy „vyzobat“ z internetových stránek podobných agentur zcela zdarma. Na webové prezentaci společnosti Incoma je například volně dostupný seznam velkých obchodních řetězců včetně počtu prodejen a obratu, kterého dosahují.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Předčasný, nebo předdůchod? Otestujte se, co víte o penzích

Ilustrační snímek

Ať už se vám blíží důchodový věk, nebo je vaše penze ještě v nedohlednu, o důchod byste se zajímat měli. Vyzkoušejte si...

KVÍZ: Modrý mauritius nebo známka na pohled. Co o nich víte?

Ilustrační snímek

Modrý mauritius je bezesporu nejznámější známkou světa, tu ovšem nemůže mít každý. Ale jistě každý z nás aspoň někdy...

Zkažená dovolená: na co máte nárok, když se výlet nevyvede

Ilustrační snímek

Pohled je to většinou subjektivní. Klient má pocit, že má totálně zkaženou dovolenou. Při pohledu zvenčí ovšem vypadá...

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

Kurzy.cz ČNB v srpnu podruhé v řadě zvýšila sazby, čímž je dostala nejvýše za skoro deset let a za stejnou dobu to bylo poprvé, ...

Najdete na iDNES.cz