Zjistěte, co lidem v okolí schází

  • 1
Vytáhnout roletu u obchodu, odemknout dveře truhlářské dílny, rozsvítit v kosmetickém salonu a začít podnikat. Kdyby podnikatel udělal jen to, asi by brzy prodělal kalhoty. K úspěchu nestačí jen otevřít a pasivně čekat. Zákazníky je třeba lákat. A ještě předtím zjistit, zda vůbec existují a také, zda mají o jeho služby zájem.

Když se řekne marketingová studie neboli průzkum trhu, mnohé napadne: jen tahání peněz z kapes podnikatelů, to si může dovolit jen zavedená velká firma. Omyl. Pod pojmem průzkum trhu se totiž nemusí skrývat jen obsáhlý dokument za desítky i stovky tisíc korun. Dozvědět se něco o konkurenci je možné i svépomocí. Běda však, když nad tím podnikatel mávne rukou.

Obejděte úřady, prozkoumejte internet

Co je důležité vědět? Především kolik konkurenčních firem se v okolí nachází a zda prosperují. Údaje o tom, jaké množství živnostníků podniká ve stejném oboru, by měli mít k dispozici například na živnostenských úřadech. Seznam (byť nemusí být úplný) je i na internetu – pomocí některého z vyhledávačů lze najít přehled firem a živnostníků třeba podle okresů.

Dalším zdrojem informací jsou Informační místa pro malé podnikatele, živnostenská společenstva (jejich seznam eviduje hospodářská komora), agentura pro podporu investic a podnikání CzechInvest či agentura pro podporu obchodu CzechTrade. Internet může odkrýt i majetkovou strukturu té které firmy včetně jejího základního jmění a druhu činnosti, a to na stránkách obchodního rejstříku www.justice.cz.

Za průzkum na zakázku zaplatíte

Začínající podnikatel se může obrátit i na specializovanou agenturu zabývající se průzkumem trhu. Musí však počítat s tím, že většinu informací si od ní bude muset koupit. Stejně tak zaplatí za individuální výzkum, jenž si zadá podnikatel. Parametry si v takovém případě určí sám.

Ceny za zpracované informace se mohou pohybovat v tisících, ale i stovkách tisíc korun, podle rozsahu požadovaných služeb. Například studie společností Incoma Research a GfK Praha s názvem Elektro 2005, která mimo jiné mapuje vývoj trhu elektrospotřebičů a elektroniky či význam internetového prodeje v tomto oboru, se nabízí za téměř 47 500 korun.

Komplexní verze studie Kupní síla v okresech a obcích, která poskytuje kromě základních úda jů o celé republice také charakteristiky kupní síly populace ve více než šesti tisících jednotlivých obcích v Česku, stojí 53 550 korun.

S trochou námahy zjistíte leccos zdarma

Mnoho informací lze při troše snahy „vyzobat“ z internetových stránek podobných agentur zcela zdarma. Na webové prezentaci společnosti Incoma je například volně dostupný seznam velkých obchodních řetězců včetně počtu prodejen a obratu, kterého dosahují.