Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkraťte si cestu na úřad přes internet

aktualizováno 
Komunikace se státní správou není příliš oblíbeným tématem pro mnoha podnikatelů a firem. Existují však možnosti, jak si tuto povinnost alespoň trochu zpříjemnit a jednou z nich je možnost využití internetu. Jakou firemní agendu lze vyřídit on-line?

V současné době nabízí podnikatelům státní správa možnost podat přes internet hned několik formulářů z různých oblastí: například daňové přiznání, evidenční listy důchodového pojištění, nebo podat přihlášku zaměstnance k nemocenskému pojišťění. Zároveň lze na příslušných stránkách ale stáhnout i standardní formuláře k osobnímu podání na úřadě.

Státní správa k elektronickému podání dokumentů však od těch, kteří s ní chtějí komunikovat elektronicky vyžaduje elektronický podpis. Tento kvalifikovaný certifikát musí podnikatel získat dříve než s úřadem začne komutovat, bez něj se totiž rozhodně daleko nedostane. Kde tento certifikát získat?

Nejrozsáhlejší pobočkovou síť, kde lze kvalifikovaný certifikát pořídit, má Česká pošta. Dále pak firmy První certifikační autorita (I.CA) a eIdentity. Certifikát je platný jeden rok. Po skončení této lhůty je potřeba vygenerovat certifikát nový a potvrdit jej u vydavatele. Používání certifikátu není bezplatné. Naopak za vydání certifikátu s roční platností i za obnovu zaplatíte. Výraznou slevu však v tomto případě mohou získat klienti ČSOB, kteří používají elektronické bankovnictví s identifikací pomocí čipové karty. Banka totiž spolupracuje s I.CA, a tak zájemcům vydává rovnou kvalifikované certifikáty, které lze použít i v komunikaci se státní správou.

Společnost Vydání certifikátu na 1 rok
Česká pošta 190 Kč
První certifikační autorita 752 Kč
eIdentity 702 Kč
ČSOB 100 Kč

Zdroj: webové stránky společností

Jaké konkrétní formuláře lze tedy přes internet podávat? Díky Portálu veřejné správy (www.gov.cz) a a plikaci Elektronické podání lze volně zasílat České správě sociálního zabezpečení evidenční listy důchodového pojištění pro období od 1. 1. 2004. Jako druhou službu ČSSZ zprovoznila elektronické odesílání Přihlášek/Odhlášek zaměstnanců k nemocenskému pojišťění, a to od 1. 7. 2005.

Podnikatel (c) profimedia.cz/corbis

Víte, jak postupovat při zřizování kvalifikovaného certifikátu? Více ZDE.

Online lze podat i daňového přiznání prostřednictvím portálu daňové správy Ministerstva financí, který do praxe uvedlo v loňském roce. Aplikaci EPO lze nalézt přímo na stránkách ministerstva - www.mfcr.cz. Nečekejte však příliš jednoduché řešení. Bližší informace o aplikaci získáte v záložce Úvodním seznámení, které vás krok za krokem provede nastavením a používáním aplikace. Pro běžného uživatele počítače je nastavení všech systémových požadavků poměrně oříškem a vyžaduje trpělivost a dostatek času. Citelnou nevýhodou u daňových je však to, že přílohy k přiznání k dani z přidané hodnoty, k dani z příjmu fyzických a právnických osob musí být na finanční úřad zaslány v písemné podobě.

Online lze podávat, jako elektronická podání pro finanční úřady:
- Daňové přiznání k silniční dani
- Daňové přiznání k dani z nemovitostí
- Daňové přiznání k dani z přidané hodnoty
- Daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob
- Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob
- Oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám dle § 34 odst. 5, 8, 9 a 14 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů
- Hlášení platebního zprostředkovatele podle § 38fa zákona 586/1992 Sb.
- Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků
- Obecné písemnosti (např. žádosti, stížnosti apod. prostřednictvím obecného dokumentu pro daňovou správu)

V každém případě, i když není „online nabídka“ úřadů státní správy příliš velká a zatím má svá omezení a chyby, rozhodně se rok od roku zlepšuje a snad se v brzké době dočkáme slibovaných rozšíření v podobě elektronického zápisu do obchodního rejstříku či výpisu z trestního rejstříku.

Úřad, papír, dokumenty

Elektronická značka: konec s obcházením úřadů! Více čtěte ZDE.

Co si myslíte o komunikaci s úřady státní správy po internetu? Připadá vám tato možnost praktická? Využili byste ji? Napište nám své názory.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Konečné výsledky voleb do PS 2017
Konečné výsledky voleb do PS 2017

ČSÚ zveřejnil na svých stránkách konečné výsledky voleb. Volby 2017 - Volby do Parlamentu konané ve dnech 20.10. – 21.1... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.