Žlutá podporuje tvořivost

Oblékáte většinou šedý oblek? Má váš nadřízený v oblibě červenou, nebo nosí zelený svetr? BARVY ŘÍKAJÍ MNOHÉ o vaší náladě i povaze.

Černá barva je tajemná, bílá navozuje pocit čistoty. Některá barva nás přímo fascinuje, k jiné jsme lhostejní, nebo nám dokonce vadí. Pomocí barev působíme na své okolí. Oblečením, doplňky, barvou vlasů...

Většina z nás si barvy spojuje s určitými symboly. Červená instinktivně láká psychicky silné, extrovertní, impulzivní lidi. Je neklidná, stimulující až dráždivá. Modrá barva je přesným opakem červené. „Uklidňuje, podporuje komunikaci, navozuje pocit důvěryhodnosti,“ sděluje Hana Vydrová, lektorka a konzultantka v oblasti vzhledu a vystupování. Z toho důvodu se například diplomaté, bankéři či právníci oblékají právě do tmavomodrých obleků.

Manažeři a bankovní úředníci by měli nosit obleky v neutrálních barvách: šedivé, námořnické modré. Tyto barvy vypadají profesionálně a neodvádějí při jednání pozornost od tématu. Méně dynamicky, zato přístupněji působí světlejší kombinace. Výrazný kontrast oblečení (bílá košile a tmavý oblek) vzbuzuje více autority.

Barvy volte podle toho, jaký jste typ

Mají vaše oči a vlasy jasnou barvu? Můžete si dovolit i jasné oblečení. Pokud jsou vaše vlasy nebo oči kombinací několika odstínů, pak by váš šatník měl obsahovat tlumené, nevýrazné barvy. Lidé, kteří mají světlou pleť a tmavé vlasy, si mohou dovolit i v oblečení větší kontrasty. Světlou barvu košile s tmavým oblekem nebo sakem. „Typy s malým rozdílem mezi barvou očí, pleti a vlasů, by měly v oblečení volit minimální kontrasty. „Barevně sladěný člověk působí lépe a lidé k němu přistupují s větší důvěrou,“ říká Olga Pohlová, psycholožka z poradny v Praze 2.

Správný výběr barev na pracovišti

Barvy na nás působí nejen na oblečení, ale i v reklamách, v obchodech na výrobcích a samozřejmě také v zaměstnání. Než vyberete správné barvy do místnosti, kde se pracuje, odpovězte si na několik otázek. Kde jsou okna? Jaké je osvětlení? Jakou barvu má nábytek a z jakého je materiálu? Jaká je podlaha? „Bílá barva, která se dříve tradičně používala na stěnách, dnes ustoupila do pozadí,“ uvádí hradecká architekta Andrea Benešová. Vlivem módních trendů se začínají barvy používat i na veřejných místech, úřadech, poštách, v nemocnicích. Stejně tak zelená barva, s níž jsme se hodně setkávali v ordinacích lékařů nebo na operačních sálech, bývá nahrazena veselejšími barvami, například světle žlutou nebo meruňkovou.

Místnosti určené pro porady by měly být ve světlých odstínech modré, případně fialově ametystové. Tyto barvy mají uklidňující vliv, zároveň podporují komunikaci a racionální myšlení. Sytější odstíny žluté, oranžové, fialové, zelené jsou vhodné do reklamních agentur. Ostře rudou barvu raději nepoužívejte. V jednacích místnostech působí rušivě. U některých lidí vyvolává dokonce neklid a napětí.

Fádní barvy snižují výkon

V provozech, kde se po celou dobu vykonávají stereotypní práce, je vhodné mít stěny v barevnějších odstínech. Nudná barva ve spojení s opakujícími se činnostmi snižuje pracovní výkon. V místnostech se studenými barvami je člověku dříve zima. Proto se do chladných provozů, mrazíren nedoporučují právě tyto barvy. Benešová k tomu říká: „To, jakou barvu použít, nelze nikomu diktovat. Můžeme pouze doporučit. Člověk by si měl především vybírat tak, aby se cítil dobře.“

Psychologie barev

  • bílá působí neutrálně
  • žlutá podporuje tvořivost
  • oranžováposiluje optimismus
  • červená povzbuzuje aktivitu
  • zelená zklidňuje, pomáhá při únavě
  • modrá podporuje intuici, uklidňuje
  • fialová vrací duševní rovnováhu
  • hnědá dává pocit bezpečí
  • černá působí tajemně