Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značkové výrobky jsou na vrcholu

aktualizováno 
Brand Management neboli strategické řízení značek s sebou přináší vyšší věrnost a důvěru zákazníků, menší zaměnitelnost s konkurenčními výrobky, úsporu marketingových nákladů a v neposlední řadě také vyšší ziskovost. Ve všech vyspělých zemích patří k nejvýznamnějším oblastem strategického řízení firem.
Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Posilování firemní značky
Pro 80. léta byla typická snaha o diferenciaci a firmy realizovaly svůj rozvoj hlavně díky strategii externího růstu, kdy se prostřednictvím fúzí a akvizic snažily podnikat na mnoha segmentech a získat tak co největší podíly na trhu. V oblasti značkové politiky byla důsledkem nutnost řízení širokého portfolia značek.

Firmy se snažily oslovovat různorodé segmenty specifickými značkami a firemní značka, tj. název firmy, stála spíše v pozadí anebo nefigurovala na výrobcích vůbec. V souvislosti s mezinárodním rozvojem a rostoucími riziky pro spotřebitele (např. u potravinářských výrobků v souvislosti s nemocí šílených krav, geneticky upravovanými potravinami či s tzv. ptačí chřipkou) došlo však od druhé poloviny 90. let u řady firem k záměrnému posilování úlohy firemních značek.

Spotřebitelé ve vyspělých zemích mají velkou kupní sílu a jsou ochotni investovat do výrobků, které omezují rizika, neboli jsou ochotni platit za značkové výrobky vyšší ceny. Hlavní úlohou firemních značek je posílit důvěryhodnost firemních produktů a omezit riziko výběru pro spotřebitele i firemní zákazníky.

Firemní značka by měla znamenat jistotu, měla by vyjádřit firemní sílu a zázemí, měla by být zárukou profesionality a podnikatelské etiky - navíc podporují věrnost zákazníků, vytvářejí vztah důvěry a v neposlední řadě umožňují zajistit kontinuitu v době, kdy se prudce zkracuje tržní životnost výrobků a firmy jsou nuceny uvádět na trh stále další inovace či úplně nové výrobky.

A co Česko?
Počátkem dubna zahájilo České sdružení  pro značkové výrobky (ČSZV) kampaň, která si chce získat českého spotřebitele pro rozhodnutí upřednostnit značkový výrobek před neznačkovým. Pomocí billboardů u nákupních center, inzerce na internetu či za pomoci výzkumů chce Sdružení upozorňovat na přednosti tradičních značkových výrobků. 

Značkové výrobky jsou totiž neustále zdokonalovány, a to nejen na základě moderních trendů, ale také podle přání spotřebitelů. Na výzkum a vývoj firmy proto vynaloží v průměru až 3 % obratu. Navíc díky celosvětovým úmluvám jsou například velcí vývozci kávy nebo čokolád navíc zavázáni část tržeb vracet do zemí původu surovin a pomáhat tak realizovat konkrétní projekty pro zlepšení kvality života místních obyvatel.

Nezaměnitelná kvalita
Průvodním a zastřešujícím sloganem celého projektu je sdělení: "Stojí za to věřit značkám!" Proč by spotřebitelé ale měli osvědčeným značkám věřit? Především proto, že jsou dlouhodobě kvalitní, bezpečné, odrážejí proměnlivé potřeby kupujících a jsou zároveň stále nezaměnitelnými originály. Tyto čtyři parametry charakterizují značkové výrobky a odlišují je od napodobenin a výrobků neznačkových.

A jak má člověk poznat značkový výrobek?
Vycházíme z toho, že dobrý výrobce se za svůj produkt nestydí. Tedy, buď si kupující jednoduše pamatuje tu kterou značku a ví, co má od ní očekávat, nebo se například může orientovat podle toho, zda je na obalu výrobku uvedeno jméno výrobce nebo firmy, která značku vlastní. U neznačkových produktů se často setkáváme s nic neříkajícím označením "vyrobeno v zemi XY" a adresou neznámé distribuční společnosti. 

„Odlišnost v kvalitě nemusí být vidět na první pohled“, říká ředitel ČSZV Jan Levora. Například u méně kvalitních pracích prášků se projeví až po delší době. Prádlo je po vyprání sice čisté, ale při delším používání se rychleji opotřebí. „Levný“, neznačkový přípravek je tak v konečném důsledku pro spotřebitele dražší. Ještě jasnějším příkladem je rozdíl mezi kvalitním sektem a lahví, která si na šampaňské pouze hraje. „Bublinky nedělají automaticky z vína sekt“, říká Levora. 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.