Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Značkové výrobky jsou na vrcholu

Brand Management neboli strategické řízení značek s sebou přináší vyšší věrnost a důvěru zákazníků, menší zaměnitelnost s konkurenčními výrobky, úsporu marketingových nákladů a v neposlední řadě také vyšší ziskovost. Ve všech vyspělých zemích patří k nejvýznamnějším oblastem strategického řízení firem.
Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Posilování firemní značky
Pro 80. léta byla typická snaha o diferenciaci a firmy realizovaly svůj rozvoj hlavně díky strategii externího růstu, kdy se prostřednictvím fúzí a akvizic snažily podnikat na mnoha segmentech a získat tak co největší podíly na trhu. V oblasti značkové politiky byla důsledkem nutnost řízení širokého portfolia značek.

Firmy se snažily oslovovat různorodé segmenty specifickými značkami a firemní značka, tj. název firmy, stála spíše v pozadí anebo nefigurovala na výrobcích vůbec. V souvislosti s mezinárodním rozvojem a rostoucími riziky pro spotřebitele (např. u potravinářských výrobků v souvislosti s nemocí šílených krav, geneticky upravovanými potravinami či s tzv. ptačí chřipkou) došlo však od druhé poloviny 90. let u řady firem k záměrnému posilování úlohy firemních značek.

Spotřebitelé ve vyspělých zemích mají velkou kupní sílu a jsou ochotni investovat do výrobků, které omezují rizika, neboli jsou ochotni platit za značkové výrobky vyšší ceny. Hlavní úlohou firemních značek je posílit důvěryhodnost firemních produktů a omezit riziko výběru pro spotřebitele i firemní zákazníky.

Firemní značka by měla znamenat jistotu, měla by vyjádřit firemní sílu a zázemí, měla by být zárukou profesionality a podnikatelské etiky - navíc podporují věrnost zákazníků, vytvářejí vztah důvěry a v neposlední řadě umožňují zajistit kontinuitu v době, kdy se prudce zkracuje tržní životnost výrobků a firmy jsou nuceny uvádět na trh stále další inovace či úplně nové výrobky.

A co Česko?
Počátkem dubna zahájilo České sdružení  pro značkové výrobky (ČSZV) kampaň, která si chce získat českého spotřebitele pro rozhodnutí upřednostnit značkový výrobek před neznačkovým. Pomocí billboardů u nákupních center, inzerce na internetu či za pomoci výzkumů chce Sdružení upozorňovat na přednosti tradičních značkových výrobků. 

Značkové výrobky jsou totiž neustále zdokonalovány, a to nejen na základě moderních trendů, ale také podle přání spotřebitelů. Na výzkum a vývoj firmy proto vynaloží v průměru až 3 % obratu. Navíc díky celosvětovým úmluvám jsou například velcí vývozci kávy nebo čokolád navíc zavázáni část tržeb vracet do zemí původu surovin a pomáhat tak realizovat konkrétní projekty pro zlepšení kvality života místních obyvatel.

Nezaměnitelná kvalita
Průvodním a zastřešujícím sloganem celého projektu je sdělení: "Stojí za to věřit značkám!" Proč by spotřebitelé ale měli osvědčeným značkám věřit? Především proto, že jsou dlouhodobě kvalitní, bezpečné, odrážejí proměnlivé potřeby kupujících a jsou zároveň stále nezaměnitelnými originály. Tyto čtyři parametry charakterizují značkové výrobky a odlišují je od napodobenin a výrobků neznačkových.

A jak má člověk poznat značkový výrobek?
Vycházíme z toho, že dobrý výrobce se za svůj produkt nestydí. Tedy, buď si kupující jednoduše pamatuje tu kterou značku a ví, co má od ní očekávat, nebo se například může orientovat podle toho, zda je na obalu výrobku uvedeno jméno výrobce nebo firmy, která značku vlastní. U neznačkových produktů se často setkáváme s nic neříkajícím označením "vyrobeno v zemi XY" a adresou neznámé distribuční společnosti. 

„Odlišnost v kvalitě nemusí být vidět na první pohled“, říká ředitel ČSZV Jan Levora. Například u méně kvalitních pracích prášků se projeví až po delší době. Prádlo je po vyprání sice čisté, ale při delším používání se rychleji opotřebí. „Levný“, neznačkový přípravek je tak v konečném důsledku pro spotřebitele dražší. Ještě jasnějším příkladem je rozdíl mezi kvalitním sektem a lahví, která si na šampaňské pouze hraje. „Bublinky nedělají automaticky z vína sekt“, říká Levora. 

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Majetkový test je otvírání Pandořiny skříňky

16. dubna 2024

Stát chce začít provádět u žadatelů o sociální dávky majetkový test. Má to opodstatnění: Dávky ze...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...