Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ztráta platební karty rozhodně není procházkou růžovým sadem

  8:31aktualizováno  8:31
Ať už přijdete o svou platební kartu jakýmkoli způsobem, zdánlivě není nic ztraceno. Stačí jen kontaktovat svou banku, kartu zablokovat a požádat o urychlené vydání karty náhradní. Na kolik vás ale skutečně taková smůla přijde?
Každého z nás jistě zasáhla kampaň peněžních ústavů, ve které nás nabádají k využívání novodobých bankovních služeb a v jejich rámci i k používání platebních karet místo toho, abychom nosili hotovost. Většina těchto sloganů se opírá o bezpečnost vyplývající z faktu, že při ztrátě peněženky nepřijdete o své peníze, které byste jinak museli nosit při sobě.

Jenže ztratit platební kartu není až tak bezproblémové, jak si mnozí lidé představují. Kromě psychické újmy vzniklé strachem ze zneužití vaší karty vás čekají i nemalé výdaje, které vám vaše banka naúčtuje. První z poplatků souvisí se zablokováním karty nebo zařazením na tzv. stoplist. Zablokování karty zabrání jejímu zneužití jak pro výběr z bankomatu, tak i pro platbu v obchodě, který je vybaven elektronickým platebním terminálem. Blokace ovšem neochrání kartu před zneužitím v obchodě, kde je využíváno při platbě tzv. imprinteru a karta tedy není elektronicky ověřována. Zde poslouží výše zmiňovaný stoplist, tedy seznam karet se zakázanou platností (ať již z důvodu krádeže, ztráty nebo třeba nesolventnosti klienta). Toho je využíváno pouze u embossovaných karet, protože karty neembossované nelze v obchodě s imprinterem použít. Obecně je blokace karty o mnoho levnější než její zařazení na stoplist.

S blokací se v žádném případě nevyplatí otálet, protože pokud se dostane karta do nepoctivých rukou, může vám z účtu během velice krátké doby zmizet částka až do výše celého vašeho limitu. Proto by každý měl mít telefonní číslo, na kterém se blokace u dané banky provádí, například ve svém mobilním telefonu nebo napsané odděleně od platební karty tak, aby jej zjistil kdykoli v co nejkratší době. V žádném případě také nepište svůj PIN přímo na kartu nebo ho nevkládejte do pouzdra na platební kartu. Tím maximálně zjednodušíte přístup nepoctivce k vaším penězům.

Zablokováním karty se klient automaticky nezbavuje odpovědnosti z transakcí uskutečněných jeho kartou. Banky totiž nepřebírají odpovědnost za zneužití karty okamžitě po blokaci, ale až s určitým odstupem. Majitel karty ručí většinou za škody vzniklé zneužitím karty až do půlnoci od nahlášení ztráty a teprve od půlnoci přebírá odpovědnost banka. Ale i zde se najdou výjimky. Například Citibank přebírá odpovědnost ihned po nahlášení ztráty, naopak Komerční banka u karet VISA a Eurocard/MasterCard (dále jen EC/MC) až po uplynutí osmi pracovních dnů (majitel ručí do částky 5000 Kč). Podmínky se ještě dále mění v závislosti na tom, zda byl při zneužití karty použit PIN kód, kdy bývá spoluúčast klienta vyšší nebo dokonce neomezená. Při týdenním limitu ve výši 50000 Kč se tedy takováto drobnost značně prodraží. Jak draze by vyšla ztráta platební karty právě vás si můžete ověřit v následující tabulce.

Banka a platební karta Zařazení na stoplist nebo blokace karty Obnovení karty Telefon pro zablokování karty Komentář
GE Capital Bank
Maestro 100 (blokace) 150 02/72771111  
EC/MC 2000 150
EC/MC Gold 2000 150
Komerční banka
American Express zdarma zdarma 02/22412241

0800/111124

 
Unikarta EC/MC (tuzemská) 350 zdarma 02/22412230

0800/111124

Inter Card EC/MC 2000 zdarma
Česká spořitelna
Maestro mezin. 500 300 02/67314495 Je vydána zcela nová karta s novou dobou platnosti.
VISA Electron k běžnému účtu 300 300
VISA Classic 3500  650*
Československá obchodní banka
Modrá Maestro 300 100 02/61354649

Za každý den, kdy je karta uvedena  na stoplistu, si banka účtuje dalších 20 Kč (maximálně   400 Kč)

EC/MC Standard 2000 100
VISA Classic 2000 100
eBanka
Maestro/Cirrus 200  zdarma 0800/124200 U karty Maestro se jedná o blokaci karty, u karet EC/MC o zařazení na stoplist. 
EC/MC Standard 2000 zdarma
EC/MC Gold 2000 zdarma
Živnostenská banka
 VISA Electron 4000  zdarma 0800/122412 Blokace karty je provedena zdarma, poplatek za zařazení na stoplist je za každých 14 dní uveřejnění. Je vydána zcela nová karta s novou dobou platnosti.
VISA Classic 4000  900
Raiffeisenbank
Maestro 200  400 02/72771111 Při blokaci z titulu ztráty nebo odcizení je vydána nová karta s novou dobou platnosti, při jiném důvodu blokace   je poplatek za odblokování     200 Kč.
EC/MC Standard 3500 až 5000 900
VISA Classic 3500 až 5000 900
Bank Austria Creditanstalt
Maestro Card 1000 100 0800/162946  
EC/MC Mass Card 3000 100
VISA Classic 3000 100

*nezpoplatňuje se, pokud jde o první kartu tohoto typu vydanou ke sporožirovému účtu PLUS Pozn.: U nově vydaných karet je nutné k nákladům přičíst ještě roční poplatky za užívání karty.

Ještě hůře dopadnou ti, kteří přijdou o svou platební kartu v zahraničí. Neocitnou se sice daleko od domova zcela bez prostředků, ale za to, že banka poskytne náhradní platební kartu, si nechá velice draze zaplatit. Poplatky se pohybují od 2500 Kč (u České spořitelny) až do 7000 Kč u ČSOB a Raiffeisenbank. Poplatek může být stanoven také podle skutečných nákladů banky, jak je tomu například u Živnostenské banky (maximum je zde 9000 Kč). Svou banku můžete požádat i o vydání náhradní hotovosti, které bývá zpoplatněno částkou jen o málo nižší než vydání náhradní platební karty.

Nejlepší je ale samozřejmě o svou kartu vůbec nepřijít a pokud se tak již stane, mít zajištěnu minimalizaci vzniklých ztrát určitými opatřeními. Těmi mohou být následující drobnosti:

  • v žádném případě nenosit PIN společně s kartou
  • nenosit společně s kartou ani občanský průkaz, který může být požadován při větších nákupech
  • mít stále po ruce telefonní číslo pro zablokování ztracené karty
  • stanovit rozumně denní nebo týdenní nákupní a výběrový limit karty
  • pokud nepoužíváte kartu příliš často, je pro vás výhodnější mít kartu neembossovanou, protože postačí jen její zablokování, které je levnější než zařazení na stoplist.

Jaké jsou vaše zkušenosti se ztrátou platební karty? Byli jste spokojeni se službami, které Vám v této souvislosti Vaše banka poskytla? Obáváte se odcizení a následného zneužití Vaší karty?

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

SONDA: Má dostupnost bydlení řešit stát? Co říká historie a odborníci

Blok celkem čtrnácti činžovních domů v Praze na Letné, známý jako Molochov,...

Vlastní bydlení má dnes v Česku 61 procent lidí, v nájmu žije jen 24 procent Čechů, v družstevním bytě 10 procent lidí...

Stavební spoření se vylepšuje, začíná se zvedat i zhodnocení úspor

Ilustrační snímek

Stavební spoření je opět v kurzu, od počátku roku se o něj zvedá zájem. Roste i aktivita stavebních spořitelen, které...

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Kurzy.cz Klienti České pošty si stěžují, že pošta není schopna doručit balíky na určenou adresu, přestože klient doručení zaplat...

Najdete na iDNES.cz