Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, na jaká slova v e-mailu vás obchodníci zaručeně dostanou?

aktualizováno 
Zajímavý předmět a prvních pár slov v úvodu e-mailu rozhodne o tom, zda si novou zprávu v poště přečteme. Jaké „fígle“ v marketingové komunikaci obchodníci používají, abych jejich nabídky neskončily v koši?

E-mail nás musí zaujmout na první pohled. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průměrný člověk čte rychlostí 250 slov za minutu. E-mailu s nějakou nabídkou ovšem nejsme ochotní věnovat ani tu minutu, pokud nás jeho začátek nezaujme. Mezinárodní průzkum Movable provedený v loňském roce na vzorku 1,3 miliardy e-mailů zjistil, že většina příjemců elektronické pošty má do několika málo sekund jasno, jestli zprávu otevře, nebo ne. Do tří sekund se rozhodne 51,5 procenta příjemců, mezi 3 až 15 sekundami 28,7 procenta příjemců a více než 15 sekund potřebuje přemýšlet zhruba pětina lidí.

Čtěte také

Při psaní e-mailů pomůže netiketa. Ta mimo jiné diktuje, jak správně psát pracovní e-mail. Například nikdy v textu nepoužívejte jen velká písmena, adresát si bude myslet, že zvyšujete hlas.

Jak správně psát pracovní e-maily, abyste upevňovali svou pozici

ilustrační snímek

Obecně se o příslušné reakci nejrychleji rozhodujeme v případě, že e-maily čteme v mobilních zařízeních. „Newsletterů, spamů a jiných zbytečných e-mailů dostáváme do našich schránek hodně a reagujeme na ně spontánně a automaticky. E-mail nás proto musí logicky zaujmout na první pohled,“ komentuje průzkum Jiří Vaško, vedoucí týmu Mailforce ve společnosti Inveo.

Předmět jako novinový titulek s interpunkcí

Podle něj se většina lidí rozhoduje už na základě předmětu. Ten musí být šokující, neotřelý a pravdivý. Neměl by být dlouhý, jen zhruba osm slov. Dobré je přirovnání s novinovými titulky. Zajímavým zjištěním je, že jakákoliv interpunkce v předmětu e-mailu zvýší jeho otevření až o 9 procent.

„Zvlášť účinný je otazník, který funguje ve více případech, než když je použit vykřičník. Pokud je e-mail otevřen, potom o jeho dalším čtení rozhoduje grafika, struktura a první slova. O potřebě reagovat na e-mail rozhodují také emoce. Pokud je použita dostatečně urgentní výzva k akci, nejlépe časově omezená, reakce je zaručena,“ dodává Jiří Vaško.

S tím souhlasí Jana Bačová, marketingová manažerka slevového portálu Pepa.cz. „Víme, že už políčko „Od“ rozhoduje, ale největší vliv má předmět. Slova „zdarma“ a „sleva“ v nich už moc nefungují. Naopak pokud položíme řečnickou otázku, která řeší příjemci problém, máme téměř vyhráno. Každý newsletter má mít jedno hlavní sdělení, které vyvolá potřebu zjistit více, přečíst si něco či koupit,“ prozrazuje Jana Bačová.

Jasné je, že pro internetové obchodníky je správně napsaný e-mail jedním z nejdůležitějších marketingových nástrojů. „Nám se osvědčilo, když v předmětu e-mailu pokládáme příjemcům otázky, které v nich vzbudí zvědavost. Text e-mailu poté představuje odpověď na tuto otázku a zároveň má vyvolat v příjemci zájem o více informací. Chceme, aby klikl alespoň na jeden odkaz. Čím více interakce, tím lépe,“ říká Ondřej Švrček, odborník na komunikační kanály provozující službu Mobilní rozhlas.

Skvěle podle něj fungují například slevové kupony nebo konkrétní nabídky šité na míru, jako je třeba druhý díl knihy, kterou si klient v minulosti zakoupil, nebo nabídka zájezdu v podobném stylu, jaký ho zaujal. „Okruh příjemců i obsah sdělení je třeba velmi pečlivě vybírat. Spamováním klientů plošnými sděleními, která pro ně nemají přidanou hodnotu, je poštveme proti sobě,“ dodává Ondřej Švrček.

Nejvíc čtenáře zaujme to, co je ve zprávě nahoře vlevo

Pokud byste se chtěli inspirovat pravidly účinného e-mailingu (forma marketingu, která využívá elektronickou poštu k přímé komunikaci se zákazníkem) a využít je ve své komunikaci, základní rady nabízí Jan Dvořák z počítačové školy Gopas:

  • Na první pohled musí být jasné, od koho e-mail je, o čem je a co z něj vyplývá, tedy jasný záměr. Pokud je toho v e-mailu moc, adresáty odradíte nebo zmatete.
  • V těle e-mailu pište přehledně, srozumitelně a stručně, ideálně jedním typem písma, zvolte dobře čitelný jednoduchý font v neagresivní barevnosti.
  • Grafika zprávy by měla vypadat profesionálně, být svěží a maximálně navádět k cíli. Vhodné je přizpůsobit ji grafice webu nebo akce, ke které se váže.
  • V jednoduchosti je krása. Spousta grafických prvků ve zprávě táhne oči. Ovšem lidi e-maily nečtou, ale skenují je, takže přitáhněte oči na jednu věc či výzvu k akci.
  • Většina lidí vidí jen horní část e-mailu, protože nesroluje dolů. Proto v této horní části má být hlavní sdělení. Nejvíce si lidé všímají toho, co je nahoře vlevo.
  • Co chcete, aby příjemce zprávy udělal? Něco si přečetl (co?), klikl na odkaz (jaký?), objednal si (jak, kde?). Takže každý e-mail musí mít jasnou výzvu k akci, například „ukaž více“, „to chci“, „koupit“.
  • Přílohy k e-mailům snižují možnost doručení. Dokumenty posílejte jako odkazy. Díky tomu je také možné ve statistikách zjistit, kolik lidí si dokument stáhlo.
  • Než e-mail rozešlete, podívejte se, jak vypadá v různých schránkách a zda se zobrazuje správně. Vyzkoušejte odkazy, jestli jsou funkční.
  • Vždy si představte sebe jako příjemce: jak bych na takovýto e-mail reagoval?
Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další z rubriky

Zábavné školení pomáhá udržet zaměstnance. Začal s nimi časopis Playboy

Ilustrační snímek

Firmy se snaží udržet zaměstnance jak se dá. V době minimální nezaměstnanosti totiž těžko hledají náhradu za ty, kteří...

Měli odvahu jít za snem. Změnili profesi, která je dobře živila

Lukáš Vašek, majitel pekárny Oh Deer Bakery

Čím chceš být, až budeš velký? Poprvé se zeptá paní učitelka u zápisu, naposledy u absolutoria nebo maturity. Doktorka,...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Další nabídka

Kurzy.cz

Jak velké (ne)jsou otazníky nad ČNB / BIG EXPERT - české akcie, úrokové sazby: t...
Jak velké (ne)jsou otazníky nad ČNB / BIG EXPERT - české akcie, úrokové sazby: t...

Názory expertů na budoucí vývoj vybraných akcií na českém kapitálovém trhu v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týd... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.