Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daňová poradna

velikost textu:
vydáno 2.10.2001 12:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. ledna 2003 do 0:00

OTÁZKA: Předem děkuji za odpověď na můj dotaz, který se týká přesného postupu při výpočtu penále z prodlení z dlužné částky.Tedy pokud se jedná o měsíční dlužnou částku (dluh je za 10 měsíců), zdali se tato částka měsíc od měsíce napočítává a z toho se pak počítá penále podle diskontní sazby ČNB, nebo ne. Markéta
ODPOVĚĎ:

Váš dotaz bohužel blíže nespecifikuje typ penále. Jedná se o penále z prodlení vůči dodavateli či orgánu státní správy?
Předpokládám, že Váš dotaz je směřován na penále z prodlení vůči finančnímu úřadu. Výši penále vůči finančnímu upravuje zákon o správě daní a poplatků (zákon č. 337/1992 Sb.). Výpočet výše penále definuje §63 tohoto zákona. Penále se počítá za každý den prodlení počínaje dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně, a to ode dne původního dne splatnosti. Daňový dlužník je povinen zaplatit za každý den prodlení penále ve výši 0,1 % z nedoplatku daně. Nedoplatky na poplatcích a příslušenství daně se nepenalizují. Penále stanovené podle tohoto ustanovení se uplatní nejdéle za 500 dnů prodlení; za každý další den prodlení se uplatní penále ve výši 140% diskontní úrokové sazby České národní banky platné v první den kalendářního čtvrtletí.
Pokud jste uhradila se zpožděním např. 300 dnů platbu vůči finančnímu úřadu, pak finanční úřad vypočte penále jako součin počtu dnů (viz definice výše), výše neuhrazené částky a koeficientu 0,1%. Pokud by doba prodlení přesáhla 500 dní, pak 500 dní prodlení bude penalizováno na základě výpočtu 0,1% koeficientu a od 501. dne bude penále počítáno na základě diskontní sazby ČNB.

Ing. Jiří Komínek, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 21.1.2002 17:25
OTÁZKA: Prosím o radu, zda nám vzniká povinnost vést PU když byl náš obrat za poslední dva roky vyšší než 40.000.000,-Kč. Názory na toto jsou velmi různé. Někdo říká, že máme povinnost mít audit, jiný zase, že audit ne, ale musíme se zapsat do OR. Jsme firma - fyzická osoba a vedeme JU. Děkuji velice za odpověď Jana
ODPOVĚĎ:

Povinnost vedení podvojného či jednoduchého účetnictví upravuje §9 zákona o účetnictví a §37 obchodního zákoníku. Povinnost vést podvojné účetnictví platí pro podnikatele zapsané v obchodním rejstříku a ostatní tzv. nezapsaní podnikatelé mohou vést PÚ, pokud v této účetní soustavě účtují po celé účetní období.

Pro povinnost vedení PÚ je tedy stěžejní zápis fyzické osoby do obchodního rejstříku, ten je proveden buď na základě vlastní žádosti osoby, nebo povinně dle §3 obchodního zákoníku. Povinně budou zapsány osoby s obratem zakládajícím povinnost ověření účetní závěrky auditorem, tzn. 40 000 000 Kč (počínaje rokem 2002 zvýšeno na 80 000 000 Kč), a to pokud tento limit přesáhnou ve dvou po sobě jdoucích účetních obdobích. Do tohoto obratu se nazapočítá DPH na výstupu. Ve Vašem případě tedy skutečně došlo ke splnění zákonných podmínek pro zápis do obchodního rejstříku a z toho vyplývající povinnosti vedení podvojného účetnictví. Bez ohledu na dosažený obrat by došlo k povinnému zápisu do obchodního rejstříku, pokud by fyzická osoba vedla živnost průmyslovým způsobem (toto označení je uvedeno přímo na živnostenském listu).
Povinnost auditu účetní závěrky za rok 2001 vyplývá z §20 zákona o účetnictví pro obchodní společnosti a družstva (v případě tazatele jde o fyzickou osobu nikoliv obchodní společnost) při splnění podmínek dle §20 odst. 2 zákona o účetnictví a dále pro účetní jednotky, které jsou tomu povinny na základě zvláštního předpisu tj. např. zákon o bankách, investičních společnostech apod.
Jako fyzická osoba tedy nepodléháte zákonné povinnosti ověření účetní závěrky auditorem.

Ing. Jiří Jindrák, TPA-NOTIA, spol. s r.o. 21.1.2002 17:41
OTÁZKA: V jaké výši, kdy a jakým způsobem zaúčtovat náklady na zdravotní a sociální pojištění jsem-li OSVČ účtující v podvojném účetnictví, podnikání je vedlejším zdrojem příjmů a proto neplatím zálohy na pojištění a zaplatím-li zdravotní a sociální pojištění za rok 2001 například v březnu 2002 po podání daňového přiznání. Děkuji za odpověď. Pavel
ODPOVĚĎ: V účetnictví se dle Postupů účtování pro podnikatele náklady a výnosy účtují zásadně do období, s nímž časově a věcně souvisí. Náklady na zdravotní a sociální pojištění za rok 2001 by měly být v uvedeném případě zaúčtovány do nákladů v roce 2001, a to jako časové rozlišení – výdaje příštích období v případě, znáte-li před uzavřením účetních knih přesnou částku nebo jako dohadná položka, není-li známa přesná částka. Daňovou uznatelnost nákladů na sociální a zdravotní pojištění definuje §24 odst. 1f) zákona o dani z příjmu (zákon č. 586/1992 Sb.). Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění hrazené poplatníkem majícím příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7) patří mezi daňově uznatelné náklady po splnění určitých podmínek. Uvádíme podmínku, která se vztahuje k Vašemu dotazu: Toto pojistné a příspěvek jsou u poplatníků účtujících v soustavě podvojného účetnictví výdajem (nákladem), jen pokud byly zaplaceny, a to nejpozději do konce měsíce následujícího po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části. Pokud je daňový subjekt povinen podat podle tohoto zákona nebo zvláštního právního předpisu daňové přiznání v průběhu zdaňovacího období, jsou toto pojistné a příspěvek výdajem (nákladem) pouze tehdy, budou-li zaplaceny do termínu pro podání daňového přiznání. Pokud zaplatíte doplatek na zdravotním a sociálním pojištění za rok 2001 v březnu roku 2002, nebude se jednat o daňově uznatelný náklad roku 2001. Daný doplatek bude daňově uznatelným nákladem až při podávání daňového přiznání za zdaňovací období roku 2002.
Jiří Komínek, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 23.1.2002 8:19
OTÁZKA: Dobrý den, mohli byste mi poradit jak mám správně vést v praxi skladovou evidenci malého obchodu bez skladových karet, tzv. korunou? Děkuji Hana
ODPOVĚĎ: Podstata metody tzv. kontrola korunou spočívá ve sledování stavu zboží v prodejních cenách. Při pořízení se zboží do skladové evidence zaeviduje v prodejní ceně, úbytek zboží se eviduje dle dosažených tržeb z prodeje. Tento princip zakládá možnost kontroly: Počáteční stav zboží v prodejních cenách + přírůstek zboží v prodejních cenách – tržby za zboží = konečný zůstatek zboží na skladě v prodejních cenách Díky snadnému zjištění například. denní tržby maloobchodu lze snadno zjistit hodnotu skladovaného zboží k určitému okamžiku.
Jiří Jindrák, TPA-NOTIA spol. s r.o. 25.1.2002 15:10
OTÁZKA: Dobrý den.Chci se zeptat kdy jsem povinný plátce DPH,vedu JU.Děkuji jana
ODPOVĚĎ:

Níže uvedené podmínky jsou obsaženy v § 4 a 5 zákona č. 588/1992 Sb. o dani z přidané hodnoty (dále jen zákon).

Plátcem daně se ze zákona stanete při splnění podmínek:
 Jste osoba podléhající dani, tj. osoba podnikající v tuzemsku, případně uskutečňující činnost vykazující všechny znaky podnikání, kromě toho, že je prováděna podnikatelem. Osobami podléhajícími dani nejsou osoby, které uskutečňují pouze zdanitelná plnění osvobozená od daně podle § 25 zákona o DPH.
 Obrat (dle § 2 odst. 2 písm. c) ZoDPH se obratem u osob účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví rozumí příjmy za zdanitelná plnění) z vašeho podnikání za nejbližší nejvýše tři předcházející po sobě jdoucí kalendářní měsíce přesáhne částku 750 000 Kč. Plátcem se stáváte od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročíte uvedený obrat.

Plátcem ze zákona se stáváte i v případě, že uvedený obrat nepřekročíte, ale budete společně podnikat na základě smlouvy o sdružení a toto sdružení splní nebo má splněny podmínky pro registraci členů sdružení za plátce DPH (viz ust. § 4 odst. 2) nebo splníte podmínku § 4 odst. 8 zákona – koupě majetku při privatizaci. (viz § 2 odst. 2 písm. c zákona).

Ing. Jiřina Štolcpartová, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 30.1.2002 18:09
OTÁZKA: Dobrý den, mám malou firmu, zaměstnávám 1 zaměstnance, obrat je okolo 2,5 mil., mohu i v roce 2002 vést jednoduché účetnictví. Nejsem zapsaná v obchodním rejstříku. Kamila
ODPOVĚĎ:

Podle zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb., § 1, odstavce 2 platí, že tento zákon, který stanovuje rozsah a způsob vedení účetnictví a jeho průkaznosti, se vztahuje také na fyzické osoby, které podnikají nebo provozují jinou samostatnou výdělečnou činnost, pokud prokazují své výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů pro účely zjištění základu daně z příjmu.
Podnikání, respektive jiná samostatná výdělečná činnost je definována v obchodním zákoníku č. 513/1991 Sb., v § 2, v odstavci 1 a 2, kde je řečeno, že podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku a podnikatelem podle tohoto zákona je:
a) osoba zapsaná v obchodním rejstříku,
b) osoba, která podniká na základě živnostenského oprávnění,
c) osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů,
d) fyzická osoba, která provozuje zemědělská výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštní předpisu.

Podle § 3 , odstavce 3 téhož zákona platí, že fyzická osoba, která je podnikatelem ve smyslu tohoto zákona [ § 2, odst. 2, písm. b) až d) ], se zapíše do obchodního rejstříku, jestliže
a) výše jejího čistého obratu zjištěná podle zvláštního právního předpisu (tím je myšlen zákon o účetnictví) dosáhla nebo překročila v posledních dvou účetních obdobích částku, která zakládá povinnost ověření účetní závěrky auditorem,
b) provozuje živnost průmyslovým způsobem, nebo
c) tak stanoví zvláštní právní předpis (zákon o účetnictví).

Pokud je tedy fyzická osoba podnikatelem podle § 2, odstavec 2, písm. b) až d) a není zapsaná do obchodního rejstříku, tak nemusí vést podvojné účetnictví. Pro Vás to znamená, že můžete i v roce 2002 pokračovat v účtování v jednoduchém účetnictví.

Martin Beneš, TPA - NOTIA, spol. s r.o. 30.1.2002 18:16
OTÁZKA: Jelikož pracuji na HPP a VPP plus jsem měl několik dohod o provedení prace, budu zřejme muset podat daňové přiznání ze závislé činnosti. Musím shánět potvrzení o sražení daní (zálohy na daň) i pro dohody? Jak to je s zdrav. a soc. pojištěním, platí ho za mne zaměstnavatel, odkud mám nejvyšší příjem (VPP), mám povinost ještě něco doplácet? Pokud ano, tak jakým způsobem? Zdenek Pikhart
ODPOVĚĎ:

K platbě sociálního a zdravotního pojištění dochází vždy v případě uzavření pracovní smlouvy a dohody o pracovní činnosti. Ve Vašem případě dochází k platbě pojištění u HPP a VPP. U dohod o provedení práce nedochází k platbě pojištění. Nic již nedoplácíte.
V případě daňového přiznání je třeba uvést veškeré zálohy na daň z příjmů – z HPP, z VPP i z dohod o provedení práce, nikoliv však srážkovou daň. Pro zúčtování záloh musí poplatník předložit doklady o vyplacené mzdě, sraženém nebo zaměstnancem uhrazeném pojistném, o nezdanitelných částkách ze základu daně a o sražených zálohách, nejpozději do 15. února následujícího roku.

Milada Vavrlová, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 30.1.2002 18:22
OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Pokud ano, muze jim byt i jeden ze spolecniku nebo jednatelu? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc/zdrav pojisteni? Marketa
ODPOVĚĎ:

Žádný zákon nestanoví povinnost společnosti mít zaměstnance.
Zaměstnancem mohou být i společníci či jednatelé pokud uzavřou se společností smlouvu podle Zákoníku práce.
V případě dohody o pracovní činnosti je nutné platit sociální i zdravotní pojištění, pokud dohoda měla trvat nebo trvala déle než 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích a započitatelný příjem za ni měl dosáhnout nebo dosáhl alespoň 400 Kč měsíčně. U dohody o provedení práce povinnost platit zdravotní a sociální pojištění nikdy není. Dohoda o provedení práce má však svá omezení. Podle §236 Zákoníku práce dohodu o provedení práce může zaměstnavatel s fyzickou osobou uzavřít, jestliže předpokládaný rozsah práce (pracovního úkolu), na který se dohoda uzavírá, není vyšší než sto hodin. Do předpokládaného rozsahu práce se započítává také doba práce konané zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce.

Jitka Chvátalová, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 30.1.2002 18:27
OTÁZKA: Jsem OSVČ a podnikám na ŽL. Manželka je na rodičovské dovolené. Počítá se rodičovský příspěvek do příjmů manželky pro přiznání daňového odpočtu na manželku? Děkuji. Libor
ODPOVĚĎ:

Dle § 15 Zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmu se základ daně snižuje mj. o 21 720,- Kč ročné na manželku žijící s poplatníkem v domácnosti, pokud nemá vlastní příjmy přesahující za zdaňovací období 38 040,- Kč. Do vlastního příjmu manželky se nezahrnují mj. dávky státní sociální podpory, dávky a služby sociální péče atd.

Martin Beneš, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 30.1.2002 18:31
OTÁZKA: Dobrý den,měla bych dotaz týkající se PÚ.Jsme v pronájmu v RD,který jsme celý znovu přestavěli.Společnost zaplatila všechny výdaje vynaložené s opravami a přestavbou.Celoroční nájemné tak započítváme s dosud vynaloženými nákladami pronajimateli.Pronajimatel se těd rozhodl,že tento dům chce co nejvýhodněji předat jiné firmě, ale neví,jak by to měl provést.Mohli by jste nám prosím Vás poradit?Předem moc děkujeme. Lenka
ODPOVĚĎ: Pro zodpovězení Vašeho dotazu jste neposkytli všechny potřebné informace. Nájemní smlouva uzavřená mezi Vámi a pronajímatelem by měla upravovat i způsob vypořádání dosud neumořeného technického zhodnocení v případě ukončení nájmu či v případě, kdy dojde k převodu domu na další osoby. Vyřešení Vašeho problému se tak bude řídit uzavřenou nájemní smlouvou mezi Vámi a majitelem RD. Pro zodpovězení Vašeho dotazu jste neposkytli všechny potřebné informace. Nájemní smlouva uzavřená mezi Vámi a pronajímatelem by měla upravovat i způsob vypořádání dosud neumořeného technického zhodnocení v případě ukončení nájmu či v případě, kdy dojde k převodu domu na další osoby. Vyřešení Vašeho problému se tak bude řídit uzavřenou nájemní smlouvou mezi Vámi a majitelem RD.
Jiří Komínek, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 8.2.2002 17:12
OTÁZKA: Dobry den. Od poloviny lonskeho roku pracuji jako zamestnanec a trvale ziji ve Svycarsku. V Cechach jsou dane vyssi nez ve Svyc., a proto pry musim v CR doplacet dan ze sveho svycarskeho platu. Chci se tomu zakonnym zpusobem vyhnout. Jak se mohu "odhlasit" z danove povinnosti v CR? V CR se nezdrzuji, ale jsem porad jeste trvale hlasen v druzstevnim byte. Zakon o danich z prijmu je v paragrafu 2 dosti vagni, kdyz vysvetluje, co se rozumi bydlistem na uzemi CR. Dekuji Tomas Tomas
ODPOVĚĎ: Na základě čl. 4 smlouvy o zamezení dvojího zdanění daní z příjmu a z majetku mezi Českou republikou (dále jen ČR) a Švýcarskem jste rezidentem toho státu, kde máte stálý byt; jinak v tom státě, ke kterému máte užší osobní (rodinné a společenské) a hospodářské vztahy, event. tam, kde se obvykle, častěji zdržujete. Nejde-li toto jednoznačně určit, pak je rozhodná státní příslušnost. Dle čl.15 smlouvy o zamezení dvojímu zdanění mezi ČR a Švýcarskem obecně platí, že vykonává-li rezident jednoho státu zaměstnání v druhém státě, odměny z tohoto zaměstnání jsou zdaněny v tomto druhém státě. Bez ohledu na toto ustanovení však přednostně platí,že jestliže rezident jednoho státu pobírá z důvodu zaměstnání vykonávaného v druhém smluvním státě odměnu, přičemž se ve druhém státě zdržuje méně než 183 dní v kalendářním roce, tato odměna se daní jen ve státě rezidenta. V případě, že jste rezidentem ČR, budou odměny vyplácené ve Švýcarsku podléhat jen zdanění v ČR, jestliže jste se ve Švýcarsku zdržoval během kalendářního roku méně než 183 dní. Váš zahraniční příjem bude zahrnut do daňového základu pro zdanění příjmu v ČR. Vypočtená daň z příjmu bude snížená o daň zaplacenou ve Švýcarsku, max. však o výši české daně, která poměrně připadá na odměny ze Švýcarska. V případě, že jste rezidentem Švýcarska, budou odměny vyplácené v ČR podléhat jen zdanění ve Švýcarsku, jestliže jste se v ČR zdržoval během loňského roku méně než 183 dní. Váš zahraniční příjem bude vyjmut ze zdanění ve Švýcarsku s tím, že při výpočtu částky daně z ostatních příjmů nebo z majetku se použije sazba daně, která by byla použita, kdyby vyjmuté příjmy nebo majetek nebyly takto vyjmuty. Na základě čl. 4 smlouvy o zamezení dvojího zdanění daní z příjmu a z majetku mezi Českou republikou (dále jen ČR) a Švýcarskem jste rezidentem toho státu, kde máte stálý byt; jinak v tom státě, ke kterému máte užší osobní (rodinné a společenské) a hospodářské vztahy, event. tam, kde se obvykle, častěji zdržujete. Nejde-li toto jednoznačně určit, pak je rozhodná státní příslušnost. Dle čl.15 smlouvy o zamezení dvojímu zdanění mezi ČR a Švýcarskem obecně platí, že vykonává-li rezident jednoho státu zaměstnání v druhém státě, odměny z tohoto zaměstnání jsou zdaněny v tomto druhém státě. Bez ohledu na toto ustanovení však přednostně platí,že jestliže rezident jednoho státu pobírá z důvodu zaměstnání vykonávaného v druhém smluvním státě odměnu, přičemž se ve druhém státě zdržuje méně než 183 dní v kalendářním roce, tato odměna se daní jen ve státě rezidenta. V případě, že jste rezidentem ČR, budou odměny vyplácené ve Švýcarsku podléhat jen zdanění v ČR, jestliže jste se ve Švýcarsku zdržoval během kalendářního roku méně než 183 dní. Váš zahraniční příjem bude zahrnut do daňového základu pro zdanění příjmu v ČR. Vypočtená daň z příjmu bude snížená o daň zaplacenou ve Švýcarsku, max. však o výši české daně, která poměrně připadá na odměny ze Švýcarska. V případě, že jste rezidentem Švýcarska, budou odměny vyplácené v ČR podléhat jen zdanění ve Švýcarsku, jestliže jste se v ČR zdržoval během loňského roku méně než 183 dní. Váš zahraniční příjem bude vyjmut ze zdanění ve Švýcarsku s tím, že při výpočtu částky daně z ostatních příjmů nebo z majetku se použije sazba daně, která by byla použita, kdyby vyjmuté příjmy nebo majetek nebyly takto vyjmuty.
Milada Vavrlová, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 8.2.2002 17:15
OTÁZKA: Rad bych se zeptal na nasledujici: Elektronickou cestou si objednam v zahranici zbozi v cizi mene na dobirku. Otazka: 1) Jak funguje nas danovy system pri tomto "jednotlivem" dovozu? Predpokladam, ze na hranicich dojde k vycisleni cla, DPH atd. 2) Jak velke bude navyseni ceny oproti cene uvadene v zahranicni nabidce /Nem./? Defy
ODPOVĚĎ:

Při jednotlivém dovozu zboží objednaného na dobírku dochází skutečně k vyměření cla a DPH, a to dnem vzniku celního dluhu (den vyměření daně a cla celním úřadem). V případě, že by se na dovážené zboží vztahovalo osvobození od cla (zjistíte z celních sazebníků, které jsou např. přílohou celního zákona), je toto zboží osvobozeno rovněž od DPH (viz. §43 odst.6 ZDPH). Lze rovněž předpokládat, že dovážené zboží bude zatíženo i poplatkem celnímu úřadu za proclení.

V případě, že by příjemce zboží použil dovezené zboží při svém podnikání a byl by registrovaným plátcem DPH, má nárok na odpočet DPH na vstupu podle §19 - §20 ZDPH.
Katalogová cena výrobce zboží bude v konečné fázi zatížena dovozním clem, DPH při dovozu a poplatkem celnici.
Při dovozu zboží může být uplatněno osvobození od cla podle vyhlášky č. 136/1998 Sb., o osvobození zboží od dovozního cla.
Na výše popsané zadání by bylo možné aplikovat ustanovení hlavy VII §29, dle kterého jsou od dovozního cla osvobozeny zásilky zboží, jehož vlastní hodnota nepřevyšuje 1 500 Kč (mimo alkoholické a tabákové výrobky), nebo ustanovení hlavy VIII §32 této vyhlášky, dle kterého je osvobozeno zboží, které nemá obchodní charakter a je odesíláno fyzickou osobou v zahraničí fyzické osobě v tuzemsku, a to do maximálně do výše hodnoty zboží 6 000 Kč.
Jelikož dovozní situace je velmi obecně popsána nelze vyloučit, že může podléhat osvobození od cla dle ostatních ustanovení vyhlášky 136/1998 Sb., proto doporučujeme seznámit se s jejím zněním.

Jiří Jindrák, TPA - NOTIA, spol. s r.o. 12.2.2002 12:55
OTÁZKA: Dobry den. V roku 2001 som pracoval 9,5 mesiaca v Cechach a zvysok roku 2,5 mesiaca na Slovensku.Pocas pobytu v Prahe som mal prechodny pobyt potvrdeny na cudzineckej policii v CR. Trvaly pobyt som mal a stale mam na Slovensku.Kde podavam rocne zuctovanie dane v Cechach, alebo na Slovensku ? Mam rozporuplne odpovede, dokonca aj od danovych poradcov. Za odpoved dakujem. Miro Kohut Miro
ODPOVĚĎ:

Dle článku 4 Sdělení č. 257/93 Sb. o smlouvě mezi ČR a SR o zamezení dvojího zdanění je rezidentem jednoho smluvního státu každá osoba, která je podrobena v tomto státě zdanění z důvodu svého bydliště, stálého pobytu, nebo jakéhokoli jiného podobného kritéria. Jestliže fyzická osoba je podle tohoto ustanovení rezidentem v obou smluvních státech, předpokládá se, že tato osoba je rezidentem v tom smluvním státě, ve kterém má stálý byt; jestliže má stálý byt v obou smluvních státech, předpokládá se, že je rezidentem v tom smluvním státě, ke kterému má užší osobní a hospodářské vztahy. Z tohoto sdělení vyplývá, že budete podávat roční zúčtování na Slovensku.

Odměny, které rezident jednoho smluvního státu pobírá z důvodu zaměstnání vykonávaného v druhém smluvním státě, podléhají zdanění jen v prvně zmíněném státě, pokud se příjemce zdržuje v druhém státě po dobu, která nepřesáhne v úhrnu 183 dny v roce. Příjmy plynoucí vám v ČR budou tedy zdaňovány v ČR. V SR Vám může být příjem z ČR zahrnut do základu daně, nicméně částka daně vypočtenou z takového základu bude snížena o částku rovnající se dani zaplacené v tomto druhém státě.

Martin Beneš, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 12.2.2002 13:52
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz, který se týká uplatňování cestovních náhrad u osobního automobilu, který není v majetku firmy. Mohu za r.2001 uplatňovat daňově v cestovném základní sazbu + náhradu za spotřebované pohonné hmoty u automobilu, který používám pro firemní účely, mám na toto auto zaplacenu silniční daň, ale auto nemám ve vlastnictví tzn. mám ho buď na leasing nebo v technickém průkazu je zapsán jiný majitel (ten mi pouze jeho používání pro tento účel umožnil). Děkuji. Pavel
ODPOVĚĎ:

Podle zákona o daních z příjmu č. 586/1992 Sb., § 24, odstavce 2, písmena k) platí, že výdaji vynaloženými na dosažení, zajištění a udržení příjmů jsou výdaje (náklady) na pracovní cesty, včetně výdajů (nákladů) na pracovní cestu spolupracujících osob a společníků v.o.s. a komplementářů k.s., a to maximálně ve výši podle zvláštních předpisů (zákon o cestovních náhradách) pokud není dále stanoveno jinak, přitom na dopravu vlastním silničním motorovým vozidlem nezahrnutým do obchodního majetku poplatníka ve výši sazby základní náhrady a náhrady za spotřebované pohonné hmoty. Na dopravu vlastním silničním motorovým vozidlem, které není zahrnuto do obchodního majetku poplatníka, ale v obchodním majetku poplatníka zahrnuto bylo, nebo bylo u poplatníka předmětem finančního pronájmu s následnou koupí najaté věci a nájemné (jeho část) uplatnil (uplatňuje) jako výdaj na dosažení, zajištění a udržení příjmů a u silničního motorového vozidla vypůjčeného ve výši náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty.
Z tohoto ustanovení zákona o daních z příjmů vyplývá, že není možné, abyste daňově uplatnil v cestovném sazbu základní náhrady a zároveň náhrady za spotřebované pohonné hmoty.

Martin Hrstka, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. Odpověděl: dne 21.1.2002 MHR 12.2.2002 13:55
OTÁZKA: Dobrý večer,prosím o informaci,zda má můj manžel nárok na odpočet nezdanitelné částky pze základu daně podle § 15 odst.1,jestliže spolu žijeme ve společné domácnosti a můj vlastní příjem jsou pouze dávky nemocenského pojištění (pracovní neschopnost po celý rok 2001)?Předem děkuji za odpoveď. lgbg
ODPOVĚĎ:

Dle § 15 odst. 1 b) Zákona č. 586/1992 o daních z příjmu se základ daně snižuje též o 21 720 Kč ročně na manželku (manžela) žijící s poplatníkem v domácnosti, pokud nemá vlastní příjmy přesahující za zdaňovací období 38 040 Kč. Do vlastního příjmu manželky (manžela) se nezahrnuje mj. dávky státní sociální podpory, dávky a služby sociální péče atd.
Dle § 2 Zákona č. 140/1994 Sb. patří mezi dávky sociálního zabezpečení mj. i nemocenské pojištění osob samostatně výdělečně činných.

Martin Beneš, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 12.2.2002 13:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.