Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daňová poradna

velikost textu:
vydáno 2.10.2001 12:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. ledna 2003 do 0:00

OTÁZKA: Dobry den, muze byt jednatel s.r.o. (zaroven spolecnik a zamestnanec) odmenen za tuto cinnost formou jednorazoveho priplatku ke mzde? A jak to smluvne osetrit (mandatni smlouvou)? Jarka
ODPOVĚĎ:

Jednatel s.r.o. je statutárním orgánem společnosti, jeho postavení se řídí obchodním zákoníkem (§ 66 odst.2) a obsahem společenské smlouvy. Pokud výkon funkce jednatele není upraven ve společenské smlouvě, lze mezi společností a jednatelem uzavřít smluvní vztah – mandátní smlouvu, popř.smlouvu o výkonu funkce. Odměna jednatele by měla být stanovena společenskou smlouvou, zakladatelskou listinou, stanovami nebo mandátní smlouvou, popřípadě smlouvou o výkonu funkce. Jestliže odměna není stanovena výše zmíněnými listinami, rozhodne o odměně valná hromada. Na výkon funkce jednatele nelze uzavírat pracovněprávní vztah, proto se domníváme, že nelze odměnu jednatele za výkon jeho funkce stanovit jako příplatek ke mzdě. Doporučujeme výkon funkce jednatele včetně výše a způsobu odměny upravit mandátní smlouvou, odměnu lze stanovit jako jednorázovou – vyplácenou např. jednou ročně. Odměna bude zdaněna jako příjem ze závislé činnosti dle § 6 odst.1 písm.b) zákona o daních z příjmů.

Jana Gulášová, NOTIA - AUDIT, spol. s r.o. 14.1.2002 20:05
OTÁZKA: Dobrý den.Jak se postupuje pří zrušení registrace DPH?Nerozumím části odvodu daně z majetku.Budu muset krátit daň u posledního přiznání?Máme pouze auto na leasing a to od 1.3.2001.Používáme ho k podnikání,každý měsíc uplatňujeme odpočet ze splátek.registraci zrušíme k 1.3.2002.Děkuji za vysvětlení. Mukva
ODPOVĚĎ: Podmínky pro zrušení registrace plátce DPH jsou stanoveny v §5 zákona o DPH (dále ZDPH), a to v odst.4,5,6,10. V §5 odst. 5 ZDPH je stanovena povinnost plátce odvést daň z obchodního majetku evidovaného, nebo který měl být evidován ke dni zrušení registrace, u kterého uplatnil odpočet daně, případně odpočet daně z obratu nebo dovozní daně nebo který pořídil za ceny bez daně nebo daně z obratu.Tato povinnost se od 1.4.2000 vztahuje i na dovezené zboží, které bylo propuštěno do režimu volného oběhu, které plátce užívá na základě smlouvy o finančním pronájmu a které není k datu zrušení registrace součástí obchodního majetku. V tomto odstavci je dále stanoveno, z jakých cen se daň uplatňuje. Vyčíslenou daň plátce uvede do svého daňového přiznání za poslední zdaňovací období, které jako plátce předkládá. Z toho vyplývá, že pokud nemáte evidovaný žádný obchodní majetek, nebudete dělat vypořádání daně. Předpokládám, podle Vašeho dotazu, že finanční leasing je poskytnut v tuzemsku. Finanční leasing je služba a předmět leasingu není ve vašem obchodním majetku, proto se na něj nevztahuje vypořádání při zrušení registrace DPH.
Jitka Chvátalová, NOTIA AUDIT spol. s r.o. 15.1.2002 18:14
OTÁZKA: Podnikám na živnostenský list a mám smlouvu s firmou, jejíž sídlo není v mém místě bydliště a do níž budu 2 krát měsíčně služebně dojíždět. V této smlouvě je definována pevná částka, kterou dostanu od smluvní firmy na úhradu cestovních nákladů. Lze celou částku zahrnout do odečitatelných položek? Děkuji za odpověď Zan
ODPOVĚĎ: Částka, která je dle Vašeho zadání ve smlouvě deklarována jako úhrada cestovních nákladů, vstupuje do Vašich zdanitelných příjmů dle § 7 zákona o daních z příjmů (dále ZDP). Oproti tomu si můžete jako daňově uznatelné výdaje (náklady) uplatnit výdaje (náklady) na pracovní cesty dle §24 odst. 2, písm. k) ZDP.
Martin Hrstka, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 15.1.2002 18:17
OTÁZKA: Vážení, naše společnost vysílá zaměstnance na služební cesty do USA. Považuje se doba strávená na cestě v letadle (cca 14 h) za dobu výkonu práce? Domníváme se že se jedná o dobu odpočinku, a chtěli bychom zaměstnance odměňovat základní hodinovou mzdou za tuto dobu strávenou na cestě. Musíme vyplácet přesčasový příplatek, pokud zaměstnanec aktivně neřídí apod.? Děkuji Radka
ODPOVĚĎ: Podle zákona o cestovních náhradách č. 119/1992 Sb., § 22 platí, že pokud čas strávený na pracovní cestě jinak než plněním pracovních úkolů spadá do pracovní doby zaměstnance, považuje se za dobu překážky v práci na straně zaměstnavatele (viz § 130 zákoníku práce), při které se zaměstnanci mzda nekrátí. Pokud však zaměstnanci v důsledku způsobu odměňování mzda ušla (např.úkolová mzda), přísluší mu náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku (viz § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění zákona č. 74/1994 Sb.). Z toho vyplývá, že pokud doba strávená v letadle se shoduje s pracovní dobou zaměstnance, pak mu zaměstnavatel musí vyplatit mzdu ve stejné výši jako v za dobu výkonu práce. Za dobu mimo stanovenou pracovní dobu nenáleží zaměstnanci mzda, ale pouze náhrady cestovních výdajů, protože se nejedná o dobu výkonu práce. Nejedná se tedy ani o práci přesčas.
Martin Hrstka, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 15.1.2002 18:19
OTÁZKA: Dobrý den, chtela bych se zeptat, jak je to s povinností fyzických osob - cizinců při zápisu do obchodního rejstříku a povinností vést podvodjné účetnictví, případně ve kterém zákoně tyto informace najdu. Díky Poceto
ODPOVĚĎ: Všechny informace týkající se zápisu do obchodního rejstříku a povinnosti vést podvojné účetnictví naleznete v zákoně č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník ve znění pozdějších předpisů. Povinnost zápisu zahraničních osob do obchodního rejstříku je stanovena v § 3 odst. 1 pís. b), který dále odkazuje na § 21 odst. 4. § 21 odst. 4 říká, že oprávnění zahraniční osoby podnikat na území České republiky vzniká ke dni zápisu této osoby, popřípadě organizační složky jejího podniku, do obchodního rejstříku. Návrh na zápis podává zahraniční osoba. Toto ustanovení se však nevztahuje na fyzické osoby s bydlištěm v některých z členských států Evropské unie nebo v jiném státě tvořícím evropský hospodářský prostor, které podnikají na území České republiky (§ 21 odst. 5). Zahraniční osobou se dle obchodního zákoníku rozumí fyzická osoba s bydlištěm mimo území České republiky (§ 21 odst.2). Podnikáním zahraniční osoby na území České republiky se dle Obchodního zákoníku rozumí podnikání této osoby, má-li podnik nebo jeho organizační složku umístěnou na území České republiky (§ 21 odst.3). Jestliže však máte na území České republiky trvalý pobyt (bydliště) a jste podnikatelem dle § 2 odst. 2 písm. b) až d) Obchodního zákoníku, tzn. podnikáte-li na základě živnostenského nebo jiného oprávnění nebo provozujete-li zemědělskou výrobu, můžete se do obchodního rejstříku zapsat dobrovolně na vlastní žádost (§ 3 odst. 2). Povinnost máte pouze v případě, že splníte povinnosti stanovené v § 3 odst. 3. Podvojné účetnictví mají povinnost vést podnikatelé zapsaní do obchodního rejstříku (§ 36 obchodního zákoníku). Nezapsaní podnikatelé si způsob vedení účetnictví mohou vybrat.
Jana Gulášová, NOTIA-AUDIT spol s.r.o. 15.1.2002 18:21
OTÁZKA: Rad bych vas poprosil o radu.Jsem student VS a soucasne pracuji na 1/2 uvazek pri vydelku 5000Kc.Mam mladsiho studujiciho sourozence.Pobiram plne pridavky na deti.To ze pracuji asi 2 roky jsem nenahlasil FU.ma vise meho vydelku vliv na davku pridavku (nemluvim o socialnim) a meni se castka,ktera se odecita rodicum z nezdanitelneho zakladu.V pripade meho nespravneho postupu,prosim o radu,jak bych se mel dale zachovat.dekuji Nedoma Karel
ODPOVĚĎ: Stanovování výše přídavků na děti, stejně jako dalších sociálních dávek, vychází z § 17 Zákona č. 117/95 Sb. o státní sociální podpoře. Pro stanovení je určující příjem celé rodiny, má na něj tedy vliv jak příjem Váš, tak ostatních členů rodiny. Maximální výše příjmu rodiny, při které se ještě poskytují sociální dávky, je trojnásobek částky životního minima rodiny. Snižování základu daně rodičů vychází z § 15 Zákona č. 586/1992 o daních z příjmu. Za vyživované dítě žijící s rodiči v jedné domácnosti si může jeden z rodičů odečíst ročně 23 520 Kč; na tuto částku nemá vliv to, zda dítě pracuje, za předpokladu, že se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem na VŠ. Nahlášení pracovního poměru by měl za Vás oznámit Váš zaměstnavatel a též by měl ošetřit zdanění Vašeho příjmu. Zeptejte se tedy Vašeho zaměstnavatele, zda tak učinil.
Martin Beneš, NOTIA-AUDIT spol. s r.o. 15.1.2002 18:22
OTÁZKA: Při testování různých programů na jednoduché účetnictví pro PC jsem narazil na problém s výpočtem DPH. Některé programy počítají daňovou povinnost pro plátce z vydaných a přijatých daňových dokladů, některé programy z Peněžního deníku. Který zbůsob je správný? Karel
ODPOVĚĎ: V peněžním deníku se účtuje o skutečných příjmech a výdajích. V případě výpočtu DPH z peněžního deníku by nedošlo k odvodu DPH z neuhrazených, a v deníku tudíž nezachycených, faktur. Tento způsob výpočtu DPH se nám tudíž jeví jako nesprávný.
Martin Hrstka, NOTIA-AUDIT, spol. s r.o. 15.1.2002 18:44
OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? makcamakca

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Pokud ano, muze jim byt i jeden ze spolecniku nebo jednatelu? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? Marketa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Pokud ano, muze jim byt i jeden ze spolecniku nebo jednatelu? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? Marketa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? Marketa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? Marketa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? makcamakca

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, musi firma s.r.o. mit nejakeho zamestnance? Staci uzavrit dohodu o provedeni prace nebo dohodu o pracovni cinnosti? Co je nejvyhodnejsi a do jake castky to musi byt, abychom nemuseli platit zadne soc.zdrav pojisteni? makcamakca

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jsem OSVČ podnikající na ŽL, nejsem účetní jednotka, výdaje v % z příjmů. V letošním roce 2001 jsem doplácela SP a ZP za rok 2000. Mohu si tyto částky připočítat k zaplaceným zálohám na ZP a SP za rok 2001 a uvést tento součet v daňovém přiznání na řádku 76. Johana
ODPOVĚĎ:

Tuto problematiku řeší §7 odst. 9 a 10 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (ZDP)
Pokud nejste účetní jednotkou, jste povinna vést evidencí příjmů a z těchto příjmů bude vycházet výpočet daňového základu. Znamená to tedy, že výdaje Vámi placené ve zdaňovacím období roku 2001 jsou pro stanovení základu daně pro rok 2001 bezpředmětné. Výdaje pro stanovení základu daně uplatníte z příjmů příslušným procentem podle § 7 odst. 9 zákona o daních z příjmů. Tyto výdaje pro účel výpočtu základu daně nezahrnují sociální a zdravotní pojištění, proto v souladu s ustanovením § 7 odst. 10 zákona o daních z příjmů snížíte dále základ daně o částku zdravotního a sociálního pojištění, které jste povinna zaplatit za rok 2001 a to v prokázané výši, avšak pouze do výše pojistného vypočteného sazbou bez jejího navýšení z maximálního základu.
Uhrazení doplatku SP a ZP za rok 2000 je dle §24 odst. f) ZDP daňovým nákladem v tom zdaňovacím období, ve kterém byl zaplacen.

Ing. Jiřina Štolcpartová, NOTIA AUDIT, spol. s r.o. 21.1.2002 17:19

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.