Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Filantropie jako dobrá reklama

Firemní filantropie je klíčovou složkou konceptu společenské zodpovědnosti podniků. Lidé na ni prostě „berou“. Je důležitým pojítkem mezi firmou a místem, ve kterém podnik působí.

Bill Gates | foto: Reuters

V rámci principů společenské odpovědnosti se od firmy očekává nejen odpovědné chování v oblasti obchodních rozhodnutí a strategií, ale i v oblasti společenského dopadu fungování firmy. Pod pojmem firemní filantropie si mnozí představují pouze finanční dary, které firma poskytuje na veřejně prospěšné účely. Způsobů, jak může firma podporovat veřejně prospěšné aktivity, je ale mnohem více.

Více než polovina firem přispívá

Fórum dárců, které se firemní antropologií u nás soustavně zabývá, provedlo v loňském roce výzkum firemní filantropie na vzorku 577 firem. Mezi základní zjištění výzkumu patří, že filantropii se v České republice věnuje 67% firem, což je o 7% víc než firem, které dělají sponzoring. Dárcovství nejvíce provozují velké firmy: 86% velkých firem se věnuje filantropii, zatímco malých firem jen 58% a  středních 72 %. „Díky filantropickému chování mohou firmy uzavřít dlouhodobé partnerství s některou z organizací neziskového sektoru. Mohou také založit vlastní nadaci nebo nadační fond. Firemních nadací a nadačních fondů je v současné době již na osm desítek,“ vysvětluje Simona Pohlová, koordinátorka komunikace Fóra dárců. Do svého filantropického programu může podle ní firma zapojit i své zaměstnance tím, že jim umožní dobrovolnickou práci nebo založí matchingový fond. Ten funguje na principu, že zaměstnanci mohou ze své mzdy věnovat určitou částku na dobročinné účely, a jejich zaměstnavatel takto nashromážděnou sumu peněz jednou za předem určené období znásobí.

Spolupráce z „neziskovkami“

Firma může prokázat svůj filantropický přístup i prostřednictvím využití marketingových nástrojů. Hovoříme zejména o „cause-related marketingu“ (někdy se překládá jako „sdílený marketing“). Jeho principem je, že se komerční a neziskový subjekt spojí při propagaci nějakého produktu. Výrobek tím získá přidanou hodnotu, kterou mu dodá fakt, že podporuje dobrou věc, a nezisková organizace zase získá předem určenou částku z prodaných výrobků (např. 1 Kč za každou prodanou lahvičku). „Dále se může firma chovat filantropicky tak, že pomůže vytvořit nějaký mechanismus, který usnadní podporu veřejně prospěšné činnosti. Například že má nějaký produkt nebo službu, která je takzvaně ušita na míru neziskovým organizacím a vychází jim vstříc,“ pokračuje Simona Pohlová z Fóra dárců.

popisekKONTAKTY NA SPRÁVNÉ LIDI
Jak je jednoduše získat?

Jaký je dopad filantropie?

V posledních letech se role podniků ve společnosti změnila. Firma již není vnímána pouze jako subjekt, který má produkovat výrobky nebo služby výhradně za účelem vlastního zisku. Očekávání jejích zákazníků a také investorů jsou dnes podstatně větší. Pověst firmy je pro její obchodní a investorské vztahy nesmírně důležitá. „Podnik, který chce dokázat, že si zaslouží přízeň svých investorů a věrnost svých zákazníků i zaměstnanců, musí umět víc než pouze zvládat obchodní strategie. Potřebuje se vepsat do jejich povědomí i tím, že dokáže reflektovat svůj širší sociální rozměr. Zodpovědné chování firmy ve společnosti je důkazem její skutečné stability,“ míní Simona Pohlová. Firemní filantropie je dnes již naprosto integrální součástí dlouhodobé strategie každého významného podniku. Ve své podstatě ovlivňuje i ostatní běžné obchodní činnosti firmy, zvyšuje jejich dopad a efektivitu a dodává jim přidanou hodnotu. Klíčový význam má v PR a marketingu.

Zvýší se i loajalita zaměstnanců

Firemní filantropie je významným faktorem interní komunikace. V již zmiňovaném průzkumu se celých 87% dotázaných zaměstnanců vyjádřilo, že cítí větší loajalitu k takovému zaměstnavateli, který má propracovanou dárcovskou strategii nebo program. To přirozeně významně ovlivňuje i produktivitu práce. „Filantropické chování také posiluje korporativní pověst firmy a je důležitým činitelem v oblasti dobrých vztahů v rámci regionu, ve kterém podnik působí. A v neposlední řadě poskytuje i významný potenciál pro zvládnutí případných krizových situací,“ dodává Pohlová. Komplex těchto a dalších důvodů ve svém důsledku zásadně ovlivňuje vztahy s ostatními dodavateli a především investory. Hlavním benefitem firemní filantropie je však skutečnost, že podnik podporuje dobrou, veřejně prospěšnou věc. Z toho vyplývá, že firemní filantropie je regulérní součástí dlouhodobé firemní strategie a jako taková si zaslouží stejně zodpovědný přístup jako ostatní významná strategická rozhodnutí.

Jak se může firma zapojit?

  • poskytnutí služeb
  • věcné dary
  • zapůjčení produktu nebo majetku
  • dlouhodobé partnerství s neziskovou organizací
  • patronace programu, projektu nebo celé oblasti
  • dobrovolná práce zaměstnanců
  • zapůjčení expertů
  • vytvoření matchingového fondu
  • cause-related marketing
KOMERČNÍ PREZENTACE


Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...