Jazykové vzdělávání je v současné době běžnou součástí každé menší či větší firmy, organizace a státní instituce. Jeho zefektivnění během vývoje v posledních letech a přesně vymezené cíle za podpory dalších motivačních faktorů přinášejí zhodnocení zaměstnavateli i zaměstnanci. Vždyť aktivní používání cizí řeči poslouží při obchodních jednáních, uzavírání mezinárodních smluv, elektronické korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci v zahraničí. Jazyková výuka patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům.
Cíle firemního jazykového vzdělávání * dosažení vyšší jazykové úrovně * složení mezinárodní jazykové zkoušky |
Finanční spoluúčast na vzdělávání * částečná - nenávratná * částečná - vratná (po dosažení stanoveného cíle) * částečná - při nesplnění cílů * nulová finanční spoluúčast podmíněná výsledky |
Jak to vypadá v praxi?
Student před vstupem do firemního kurzu absolvuje diagnostický test, na jehož základě jazyková škola stanoví jeho úroveň. Poté zástupce jazykové školy určí, v jakém časovém horizontu je student schopen zvládnout o stupeň vyšší znalosti. Průměrnému žáku se to podaří přibližně za 140 až 160 vyučovacích hodin (1 vyučovací hodina = 45 minut). Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce zdaleka nekončí. Jazyková agentura může zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí a zejména závěrečné hodnocení práce každého studenta a dosažení stanovených cílů.
Motivace se spoluúčastí
Kromě zvýšení stupně jazykové úrovně může personalista motivovat zaměstnance k výuce také umožněním složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. Přesto je motivace někdy velmi náročná. V praxi se osvědčuje kombinace stanovení cílů výuky