Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma chce vědět co nejvíc

aktualizováno 
Jeden pohovor dávno nestačí. Výběrová řízení jsou čím dál složitější, od pohovorů na několika úrovních až třeba po testování psychologem.

Průběh přijímacího řízení napoví hodně i o úrovni vašeho případného příštího zaměstnavatele. „Kvalitní firmu poznáte podle toho, že umí výběrové řízení kvalitně připravit,“ říká k tomu Martin Vosecký z poradenské a personální společnosti Catro. Leckteré firmy si proto zejména na důležité posty hledají zaměstnance za pomoci profesionálů - personálních agentur.

„Klient nám zadá popis pozice, kterou chce obsadit. Ve spolupráci s ním pak připravíme finální podobu výběrového řízení. Psychodiagnostické testy, jazykové testy. Prostě otestujeme vše, co klienta zajímá,“ vysvětluje Lydie Jaroměřská ze společnosti Personální servis.

Výběr začíná u životopisu
Výběrové řízení pak personální agentury vyhlásí v inzerátu. Vědí, kde bude inzerát efektivní - zda na obecných internetových serverech, ve specializovaných časopisech a podobně. Při současné situaci na trhu práce si ale agentury nemohou dovolit jen čekat, kdo se sám přihlásí, a aktivně hledají v databázích. První selekce začíná už při pročítání životopisů. „Je pro nás důležité, jak má uchazeč svůj životopis strukturovaný, zda dostatečně specifikoval svá předchozí zaměstnání a jak je na první pohled přehledný,“ říká Jaroměřská.

Následně jsou vybraní kandidáti pozvaní na pohovor. Správný personální konzultant nejenže prověří znalosti uchazeče, ale také ho podrobně seznámí s pracovní náplní pozice, na kterou se hlásí. Informace v inzerátu nemusí být dostatečně přesné či obsažné. A do dalších kol výběru je důležité pozvat skutečně jen ty, kdo mají o místo evidentní zájem. Pohovor zkrátka není „souzení“, nýbrž oboustranné posuzování. Přemýšlejte, zda o práci opravdu stojíte. Pokud zjistíte, že ano, snažte se zdůraznit takové údaje ve svém životopisu, které se s požadavky firmy co nejvíc shodují.

Přesná definice obsazovaného místa je maximálně důležitá. „Chybou je například to, když je zadání příliš povšechné. S nadsázkou řečeno, požadavkům pak může odpovídat deset milionů Čechů. A když mám mizerné zadání, tak také mizerně vyberu,“ vysvětluje Martin Vosecký.

Při pohovorech záleží „na chemii“
Pokud to obě strany uznají za vhodné, je následně kandidát pozván do dalšího kola výběrového řízení. Buď na další pohovor už přímo v konkrétní firmě. Zde můžete hovořit s firemním personalistou, se svým případným šéfem, ale také i se svými případnými kolegy. Pokud už tady zjistíte, že do kolektivu těžko zapadnete, ušetříte čas sobě, personální agentuře i firmě.

Nebo přijde pozvánka do takzvaného assesment centra. To je poměrně drahý způsob výběru, proto jej využívají zejména velké firmy. Dvě výhody assesment center: hodnotící skupinka se skládá z lidí uvnitř firmy i z externích odborníků. Výběr tak probíhá s nejvyšší možnou mírou objektivity. Zadruhé může firma posuzovat chování uchazeče mezi ostatními lidmi.

Pohovor pouze s jedním konzultantem totiž neodhalí nečekané problémy. Může se stát třeba to, že personální společnost pošle do firmy vhodnou adeptku na základě pohovorů s konzultantkou. Na personálním oddělení v dané firmě pak kandidátka narazí na muže a najednou reaguje úplně jinak, hůř. „U pohovorů vždy záleží na chemii‘, na tom, jak si dva lidé sednou,“ upozorňuje Lydie Jaroměřská.

Psychotesty můžete odmítnout
Skupinové testování může odhalit vlastnosti kandidáta mnohem lépe. Možnými způsoby jsou neřízená skupinová diskuse, případové studie, vlastní prezentace či simulace různých modelových situací. Nenechte se vystresovat ostatními účastníky. Jste všichni ve stejné pozici, všichni máte stejné šance.

Velkou vypovídací hodnotu mají i psychotesty. Můžete je odmítnout, ale pak firma logicky okamžitě odmítne vás. „Psychologický posudek by měl odhalit například překážky bránící efektivní komunikaci s určitými lidmi,“ uvádí psycholožka Zdeňka Židková.

Psycholog by měl při výběrovém řízení dodržovat zásadu bilanční diagnostiky, tedy nejen získat obraz o pracovních předpokladech kandidáta pro firmu, ale poskytnout uchazeči i zpětnou vazbu - bilanci jeho schopností. Neúspěch v psychotestu u jednoho výběrového řízení vám může aspoň pomoci do budoucna. Budete lépe vědět, jak na lidi působíte a na co stačíte. Některé personální agentury nabízejí psychotesty i bez toho, že byste se účastnili výběrového řízení. Právě proto, abyste uměli sami odhadnout, jakých konkurzů má smysl se zúčastnit a jakých ne.

NETRADIČNÍ CHOVY: která zvířata vám přinesou největší zisky?

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Hofmann Wizard s.r.o.
Koordinátor projektu

Hofmann Wizard s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.