Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma říká: Na džíny zapomeňte!

aktualizováno 
Reprezentujete v práci sebe, nebo firmu? Předpisy o oblékání mají charakter doporučení. Jejich porušování vás však může stát místo.

Jde-li kancelářský pracovník firmy T-Mobile na schůzku, neměl by mít na sobě džíny, i kdyby byly sebekvalitnější. Podle okolností se má rozhodnout buď pro klasický oblek, nebo pro košili s dlouhým rukávem a formální kalhoty. Zaměstnanci v prodejnách si pak vybírají z několika variant firemního oblečení. „Jednotlivé kusy mohou různě kombinovat, aby neměli pocit, že chodí v uniformě,“ vysvětluje mluvčí Martina Kemrová.

Ještě před dvěma lety byl takzvaný dress code (kodex oblékání) přísnější. Zaměstnanci v kancelářích chodili oděni spíše formálně a pouze v pátek se mohli obléknout pohodlněji a neformálně.

Volné pátky jsou minulostí
Trend neformálních pátků (casual friday) přišel v devadesátých letech z USA. Dnes od něj firmy pomalu ustupují. Zaměstnanci často nevěděli, co všechno si mohou v pátek dovolit. Chodit do práce v krátkých kalhotách stejně nešlo, klasické kalhoty a košile zase mohly působit příliš formálně a „trhat partu“.

Někteří zaměstnavatelé si začali všímat, že vybočení z pravidel oblékání s sebou přineslo i odklon od obvyklého pracovního nasazení – zaměstnanci v pátek pracovali stejně ležérně, jak se oblékali.

Firemní dress cody se dnes přiklánějí k větší neformálnosti po celý týden, ale s respektováním společenských pravidel. „Hlavním kritériem pro každého je to, jakou práci bude v daný den vykonávat. Tedy zda třeba půjde na schůzku s klientem, nebo bude jen sedět v kanceláři. Konkrétní pravidla pak slouží jako doporučení,“ popisuje Martina Kemrová z T-Mobilu. Zaměstnanci se zde s dress codem seznamují v magazínu, kde jsou vyfoceny modely pro jednotlivé situace s komentáři zpěváka Jiřího Korna.

Za obecně nevhodné se považují „šortky, sexy, vyzývavé nebo extravagantní oblečení, čistě sportovní oblečení, sandály a reklamní oděvy konkurence“.

Na uchu nejvýše dvě náušnice
Nejpřísnější firemní předpisy mívají banky, mluví se o takzvaném „bankovním stylu“. Zaměstnanci musí působit důvěryhodně. Oblékají se formálně a volí šedé, spíše nevýrazné barvy, které působí profesionálně a nebudí příliš velkou pozornost.

I v bankách se však pomalu ustupuje od příliš upjatých vzorů. Poměrně liberální je Kodex odívání zaměstnance Hypoteční banky. „Všichni k němu mohli předem vyjádřit své připomínky a sami si ho upravit,“ říká ředitel kanceláře banky Karel Čvachovec.

Pracovníci, kteří jednají s klienty, si podle kodexu mohou dovolit i „odvážnější módní výstřelky“. Manažerkám se doporučuje, aby délka sukně, rozparek či tílko „neznervózňovaly svou majitelku ani její okolí“. Zaměstnanci v kancelářích mohou mít džíny. Muži, kteří s klienty komunikují, by měli sundat náušnice, ženy nemají mít „tři a více náušnic v jednom uchu“. Nedoporučují se ani výstřední mnohobarevné účesy.

Piercing nechceme
Předpisy o oblékání vyvolávají otázku, nakolik v pracovní době „patříte“ firmě. Může vám vůbec diktovat, v jakém oblečení máte přijít, jak si upravit vlasy či oholit vousy? Pražská advokátka Jindra Pavlová říká, že ano: „Styl oblékání, celkový vzhled a chování zaměstnanců je součást firemní kultury.

Odlišuje firmu od konkurence.“ Pravidla o oblékání stanoví vnitřní předpisy. Pokud se uchazeč svým odporem k oficiálnímu obleku, holicímu strojku či neochotou sundat si piercing odlišuje od dalších zájemců o místo, pro firmu to může být důvod k jeho odmítnutí. „Při výběru uchazečů hraje roli nejen jejich odborná a osobnostní stránka, ale i jejich celkový vzhled a vystupování, které by mělo být v souladu s firemní kulturou,“ vysvětluje Pavlová.

Oděvní kodex nesmí zaměstnancům nařizovat, aby si kupovali oblečení, které se vymyká jejich životní úrovni. V takovém případě by jim firma musela na oděvy přispívat. Předpisy navíc nesmějí být diskriminační. Pokud jsou pro ženu na určité pozici zakázány třeba džínové oděvy, má to platit i pro muže.

Nerespektování oděvního kodexu může zaměstnavatel posoudit jako porušení pracovní kázně. Pokud by se to opakovalo, mohl by přistoupit i k výpovědi. Vždy záleží na konkrétní situaci, zejména na tom, nakolik chování zaměstnance firmu poškodilo.

Rada MF DNES: pozor i na nepsaná pravidla
Chodí-li všichni v obleku, musíte se přizpůsobit. Pokud mají džíny, můžete mít sice oblek, ostatní to však mohou vnímat jako snahu vyčlenit se z týmu.

FIREMNÍ KULTURA: co všechno po vás může zaměstnavatel požadovat?

 

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Property Manager

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.