Alarmující však je, že přibývají počty těch, kteří neplatí z přesvědčení a ze sportu. „Vždy to dělají i jiní, tak proč platit včas,“ říká si stále více Čechů. Naznačil to letošní mezinárodní průzkumu platební morálky zákazníků pro společnost EOS KSI, který proběhl v 16 evropských zemích.
„Se zákazníky, kteří se vyhýbají odpovědnosti za dluhy a za nakoupené zboží a služby nezaplatí záměrně, se setkáváme stále častěji. Tento trend v posledních letech zaznamenáváme napříč celou Evropou,“ přibližuje výsledek mezinárodního průzkumu Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.
Evropané začínají být v placení vypočítaví
Jen pro srovnání. Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 % dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. V letošním roce pak čísla vyletěla strmě nahoru. Ve východních zemích Evropy záměrně neplatilo své závazky již 41 procent dlužníků a v Česku dokonce 42 procent dlužníků. O něco lepší je platební morálka v zemích západní Evropy, kde v roce 2017 záměrně neplatilo 34 % dlužících zákazníků.
Češi se tak letos společně s Belgičany (43 %), Řeky (45 %) a Rumuny (50 %) řadí mezi nejméně poctivé zákazníky Evropy. Na druhé straně žebříčku stojí s 10 % Němci. „Češi bezesporu patří k těm, kteří rádi testují pozornost a trpělivost svých dodavatelů. U těch dlužníků, kteří mají v zásadě dostatek finančních prostředků, se nejčastěji jedná o opomenutí, jindy o krátkodobý finanční výpadek, pro některé je to však otázka přesvědčení či sportu,“ říká Vladimír Vachel.
Fakta z průzkumu:
Zdroj: Průzkum EOS KSI 2017 v 16 evropských zemích. V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi. |
Většina Čechů (67 %) se podle mezinárodního průzkumu dostane do potíží s placením, protože nemá vytvořenou finanční rezervu a v nákupní horečce nepočítá s riziky, které mohou ohrozit domácí rozpočet.
„Kvůli vidině pořízení cenově výhodnější elektroniky, nábytku, zimní dovolené a dalšího zboží se tak mohou dostat do finančních problémů a neschopnosti splácet,“ vysvětluje častou formu nesplácení dluhů spotřebiteli Vladimír Vachel.
Domácnosti dluží nejvíce za finanční služby a pojištění
Podle další analýzy, kterou provedla inkasní společnosti M.B.A. Finance mezi více než půl milionem dlužníků, se poměrně významná část lidí dostává do problémů se splácením zhruba do dvou až čtyř měsíců po vánočních svátcích. Významným faktorem zadlužení v tomto období se přitom ukazuje delší pracovní neschopnost, špatné finanční plánování a nečekané výdaje.
Čtěte také |
„Počátky problémů se splácením u významného počtu dlužníků nápadně kolidují s obdobím pravidelných chřipkových epidemií, kdy na dva týdny onemocní třeba i celá rodina a příjmy domácnosti najednou klesnou i na méně než polovinu. Pokud nemají finanční rezervu, snadno spadnou do dluhové spirály. Dárky na dluh se nakonec mohou stát pastí, která dlužníky skřípne na několik let,“ říká Jakub Zetek, provozní ředitel společnosti M.B.A. Finance.
Když peníze nestačí, lidé obyčejně přestanou hradit závazky, které je nejméně pálí a u kterých očekávají nejmenší negativní dopady vyplývající z neplacení. „Domácnosti dluží po splatnosti nejvíce za finanční služby a pojištění (67 %), kde je pro dlužníky případný postih nejméně hmatatelný. U mobilních operátorů (28 %) si jsou vědomi, že mohou být rychle odpojeni, takže se snaží za služby platit co nejdéle. V případě energií (5 %), které jsou pro chod domácnosti nepostradatelné, přestávají platit až v okamžiku úplného finančního kolapsu,“ uzavírá Jakub Zetek.