Jak vyzrát na pět generací zaměstnanců a udržet je v týmu

aktualizováno 
Tradicionálové, Baby boomers, X, Y, Z. Pět generací na trhu práce. Někteří se snaží být loajální, věrní a ledacos svému šéfovi odpustí, další zaměstnanci jsou nestálí, kritičtí a nedělá jim problém změnit práci, jakmile se jim něco nelíbí. Jak zaujmout a udržet v týmu rozdílné generace? A jde to vůbec?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řada společností se v současnosti potýká s kritickým nedostatkem pracovních sil. Při hledání nových kolegů mají výhody ty firmy, které vědí, jak a čím zaujmout jednotlivé věkové generace. Je jich na pracovním trhu celkem pět. Věková rozmanitost je přičítána pozdějším odchodům do důchodu. 

V jednom týmu se tak mohou sejít Tradicionálové (nebo také Tichá generace, narozena před rokem 1946), Baby boomers (narození 1946 až 1964), generace X (narozená 1965 až 1979), generace Y, jejíž příslušníky označujeme jako Mileniály (narozeni 1980 až 1995) a také generace Z (narozená od roku 1996).

Nepřehlédněte

Podle ředitele personálně poradenské společnosti Hays Ladislava Kučery je rozmanitost obecně pro podnikání zásadní. „Konkrétně bez věkové rozmanitosti firmy pracují pouze s úzkým okruhem názorů od lidí, kteří obvykle mívají podobné zkušenosti a pohled na věc. A to není úplně dobré,“ říká Ladislav Kučera.

Zatímco Tradicionálové a Baby boomers mají tendenci být loajálními, dlouhodobými zaměstnanci, Generace X, Y a Z nehledají „zaměstnavatele pro život“ a jsou podstatně více ochotni měnit společnosti. Každá z těchto generací má jiné priority odlišná očekávání od svého budoucího zaměstnavatele. Jaké to jsou? 

Tradicionálové a Baby boomers: díky, že můžeme - jejich touhy na poli zaměstnání jsou hodně podobné. Patří k nejloajálnějším pracovníkům, do zaměstnání nastupovali v době, kdy nebylo běžné měnit často zaměstnání. Navíc teď, coby důchodci nebo těsně před důchodem se bojí, že by kvůli věku už další uplatnění nenašli, a tak v práci patří k tichým kolegům, kteří si nestěžují. 

Tito lidé hledají zejména jistotu trvalého zaměstnání a dobré interpersonální vztahy na pracovišti. Těm nejstarším záleží hodně na osobním setkání, telefonují, zvládnou i Skype, Baby boomers mailují a píšou SMS bez problémů, s novými technologie se ale seznamují neradi. 

Generace X: technické inovace - do této skupiny patří i někteří z nejvýznamnějších světových podnikatelů a technologických inovátorů - Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon Elon Musk, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla nebo Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google.

„Generace X byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a příchodem technologií a digitálních inovací. Hodně porovnávají a dokážou ocenit rozsah a dopad těchto inovací, proto upřednostňují organizace, které „myslí dopředu“ a sledují aktuální technologické trendy,“ vysvětluje Ladislav Kučera z Hays.

Důležitým rozhodovacím faktorem pro generaci X je také rovnováha mezi soukromým a pracovním životem - mají zodpovědnost za rodinu, děti. Tato generace je více než kterákoli jiná ochotna slevit ze svých mzdových nároků, jsou-li jí nabídnuty jiné výhody, jako je flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, zdravotní péče a možnost pracovat z domova.

Mileniálové: kariérní postup - ač jsou zde jisté regionální odlišnosti, v podstatě se jedná o generaci, která ustála ekonomickou recesi v letech 2007 až 2009, která je považována za nejhorší globální ekonomický úpadek od třicátých let minulého století. Je to ovšem také generace, která si užila kariérních příležitostí.

„Tato věková skupina je považována za zvlášť vytrvalou, ambiciózní, která se nebojí ve své kariéře trochu riskovat. Chce od svého zaměstnavatele slyšet konstruktivní zpětnou vazbu, očekává postup v rámci své role a společnosti,“ uvádí personalista Ladislav Kučera.

Mileniálové nechtějí být omezováni hranicemi. Jsou si vědomi svých příležitostí a chtějí cestovat a získávat zahraniční zkušenosti. Tato generace vyhledává motivační bonusy související s výkonem. Pokud se tedy příslušníci generace Y rozhodují o změně zaměstnavatele, upřednostňují kariérní postup, odměnu, vzdělávání a rozvoj či příležitost pracovat v zahraničí. 

Generace Z: silný brand - generace, která vyrostla v sociálních médiích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně on-line. Využívají současné technologické trendy pro řadu aktivit - od zábavy, přes práci až po socializaci. Více než jiné generace přikládají význam pověsti a jménu zaměstnavatele.

Podléhá výraznému rodičovskému vlivu, v rodině projednají potenciálního zaměstnavatele, roli, kterou nabízí, a mzdu. Pro mnohé z generace Z a jejich rodiče je značka zaměstnavatele často důležitější než samotná práce, kterou budou vykonávat. Proto vyhledávají společnosti, které jsou aktivní na sociálních sítích, v médiích, pracují s weby a dokážou obhájit, proč jsou leadery ve svém oboru.

Autor:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

Ilustrační snímek

Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Další z rubriky

Odborník: Průměrní lidé tvoří masu, lépe se s nimi manipuluje

Praha 3.10.2018 iDnes finance Pavel Vosoba foto Mafra Tomáš Krist

Pavel Vosoba se více než čtvrt století věnuje firemnímu poradenství. O spolupráci s ním stojí mimo jiné lidé, kteří...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Tento týden nabídne dividendy od Harley-Davidson, Garmin, Total a spousty dalšíc...

Tento týden nabídne dividendy od Harley-Davidson, Garmin, Total a spousty dalšíc...

Kurzy.cz Na Wall Street nadále pokračuje výrazné období rozhodných dnů pro nárok na dividendy a to nejen amerických firem. Tento...

Najdete na iDNES.cz