Jan je slévač. Když se mu narodil první syn, bylo jasné, kdo z rodičů zůstane tři roky na rodičovské dovolené. „Slévárna jede nonstop, směny se střídají i přes víkend, žádné kratší úvazky nebyly možné,“ říká šestatřicetiletý muž.
Stačilo pár let ekonomického růstu a situace na trhu práce po narození druhého dítěte je úplně jiná. „Žena se po pěti letech doma už chce vrátit alespoň částečně do práce, vedení mi vyšlo vstříc a mohu pracovat jen dopoledne na poloviční úvazek,“ říká slévač.
Rekordně nízká nezaměstnanost tak rozšířila zajímavé úvazky i do odvětví, kde to bylo dříve nemožné.
Čtěte také |
Například je nově nabízejí i u velmi tradičních společností, které předtím nikdy pro technické pracovníky žádné pružné úvazky neměly. „Na některých pozicích, kde to fungování firmy dovoluje, nabízíme našim pracovníkům flexibilní pracovní úvazky,“ říká Ivan Pavlíček ze společnosti Next, která vyrábí bezpečnostní dveře a další zabezpečovací prvky. „Jde především o techniky zajišťující zaměření dveří, kteří se se zákazníky domluví snadněji na dobu mimo tradiční pracovní hodiny. Výsledkem je spokojený zaměstnanec, který si může uspořádat pracovní rozvrh podle svých potřeb, i klient, jemuž tak můžeme snáz vyjít vstříc,“ dodává Pavlíček.
Lidi bez zkušeností nechceme
Rekordně nízká nezaměstnanost, ale i změna trendu, kdy lidé kladou podstatně větší důraz na to, aby kromě práce stihli i „žít“, vede v současné době k tlaku na rozvolnění klasické pracovní doby. Přesto pružnou nebo zkrácenou pracovní dobu nenabízejí zaměstnavatelé každému na požádání. „Vybíráme si. Lidi bez praxe moc nebereme, větší zájem máme o důchodce nebo pracovníky, kteří si chtějí přivydělat ke své práci. Jsou zodpovědnější, umějí svoji profesi a mají lepší pracovní morálku,“ říká Radomír Dočekal z kuřimské firmy Alestra, kde do výroby dětských hřišť a sportovišť hledají na zkrácený úvazek zámečníky a stolaře.
Nedostatek lidí na trhu podněcuje k dalším změnám: řada firem nabízí zajímavé brigádnické pozice, které lidem umožňují pracovat jen pár hodin denně, nebo dokonce týdně.
Flexibilní formy zaměstnání
|
Například zprostředkovatel dovozu jídla z restaurací DámeJidlo.cz nedávno výrazně rozšířil nabídku pracovních míst pro kurýry. „Zavedli jsme pozice pro lidi, kteří pokrývají dobu polední a večerní špičky. Jde většinou o tříhodinové směny od jedenácti do dvou odpoledne a od šesti do devíti hodin večer. Lze je ale na míru na základě dohody obou stran také prodloužit nebo zkrátit,“ říká Jan Matějů z DámeJidlo.cz.
Jak dodává, touto nabídkou cílí především na studenty a aktivní důchodce. „Výhodou je, že tito kurýři nemusí pracovat pravidelně, ani vykazovat minimální počet hodin,“ doplňuje. Možnost vykrýt v některých dnech vytížené pěší i motorizované poštovní doručovatele nabízí Česká pošta například v Hrušovanech u Brna i dalších místech republiky. „Je to možnost například pro studenty, kteří mají některé dny v týdnu volné. Nemáme problém s tím, aby u nás pracovali na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce,“ říká Alice Vychopeňová z České pošty.
Každý den někde jinde
Podle údajů portálu Profesia.cz na nabídky zkrácených úvazků reaguje v průměru o třetinu více zájemců. „Roste také skupina lidí vykonávajících specializované profese, kteří pracují na kratší dobu pro více zaměstnavatelů. Již dlouho je tento trend patrný u některých IT specialistů, ale začíná se prosazovat i v jiných oborech, například ve finančních a účetnických službách nebo v marketingu,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Dejte svým penězům šanci zhodnotit se! |
Progresivnější v nabídce jsou pak firmy, které se zaměřují na moderní služby. „Problematika flexibilních pracovních úvazků se často zužuje na to, že lidé chtějí pracovat méně, což většinou není pravda. Zejména u tvůrčích a kreativních profesí nelze dobrý výsledek ‚vysedět‘, a tak i pro zaměstnavatele je přínosnější nechat tyto lidi pracovat v době, kdy jim to vyhovuje. Navíc ohlasy od zaměstnavatelů nám potvrzují, že zavedení flexibilních úvazků u většiny lidí vede k vyšší efektivitě práce,“ doplňuje Michal Novák.
Jednou z typických kreativních pozic, po které je dnes v pracovních inzercích poptávka, je třeba copywriter. Tedy člověk, který píše články, marketingové a reklamní texty společnosti na míru, jeho slova musí zaujmout, prodat výrobky či služby. Místo nabízí například společnost Ventura Food & Catering. „Vycházíme i z dřívějších zkušeností, kdy jsme tyto lidi zaměstnávali na stálý pracovní poměr s fixní pracovní dobou a nebylo to dobré. Zajímavý nápad se nedá vysedět v práci od–do,“ říká Tereza Vlasáková Březovská ze společnosti.